IBPP4/443-851/10/JP - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu opracowania dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych i kosztów promocji inwestycji w postaci przebudowy sieci drogowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-851/10/JP Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu opracowania dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych i kosztów promocji inwestycji w postaci przebudowy sieci drogowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.)" o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie możliwości zwrotu podatku od towarów i usług w związku z poniesionymi wydatkami za opracowanie dokumentacji projektowej, roboty budowlane i koszty promocji w ramach zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie możliwości zwrotu podatku od towarów i usług w związku z poniesionymi wydatkami za opracowanie dokumentacji projektowej, roboty budowlane i koszty promocji w ramach zadania pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu oraz umowę na roboty budowlane w ramach zadania pn. "...".

Umowa o dofinansowanie podpisana została z Zarządem Województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Niniejsze zadanie polegające na przebudowie sieci drogowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą należy do zadań własnych Gminy i wynika z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Na potrzeby realizacji niniejszego projektu opracowana została dokumentacja techniczna (projekt budowlany oraz studium wykonalności inwestycji). W związku z tym Gmina poniosła koszty opracowania tych dokumentów w kwocie całkowitej wraz z podatkiem od towarów i usług. W czasie realizacji Gmina poniesie również część wydatków (54,54%) z całkowitej wartości zadania - 3.065.279,45 zł, na które składają się następujące koszty:

*

robót budowlanych,

*

inspektora nadzoru,

*

promocji projektu.

Realizacja niniejszego projektu rozpoczęta została dnia 17 grudnia 2007 r. (data płatności pierwszej faktury za dokumentację projektową), natomiast zakończenie jego realizacji jest przewidziane na dzień 30 czerwca 2010 r.

Wydatki te są i będą udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę.

Po zakończeniu realizacji projektu mienie powstałe nie będzie wykorzystane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wyłoniony w przetargu inspektor nadzoru budowlanego dla niniejszego projektu nie jest płatnikiem VAT (podstawa prawna art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług).

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 17 czerwca 2010 r. mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Gminy i nie będzie przekazane innemu podmiotowi.

Przebudowana sieć drogowa wraz z infrastrukturą towarzyszącą (tj. oświetleniem, chodnikami, ścieżkami rowerowymi, kanalizacją deszczową i przebudową kanalizacji teletechnicznej, rurociągiem pod przyszły światłowód i oznakowaniem pionowym i poziomym) będzie udostępniona nieodpłatnie. Projekt jest całkowicie niedochodowy.

Nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek od towarów i usług poniesiony przez Gminę za opracowanie dokumentacji projektowej oraz podatek VAT, który zostanie przez Gminę poniesiony z tytułu opłaty za wykonanie robót budowlanych i kosztów promocji będzie podlegał zwrotowi przez urząd skarbowy...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 17 czerwca 2010 r.), Gminie nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących zapłatę za dokumentację projektową, promocję projektu i usługi budowlane związane z zakresem realizacji wskazanego projektu. Po zrealizowaniu przedmiotowego projektu Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na przedmiotowym projekcie. Gmina nie ma prawa do otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało powtórzone w tym samym brzmieniu w obowiązującym od 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zostało ono również przewidziane w § 12 ust. 1 pkt 12 aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług dokonywane w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy (Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż w ramach swoich zadań własnych Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu oraz umowę na roboty budowlane w ramach zadania pn. "...".

Niniejsze zadanie polegające na przebudowie sieci drogowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą należy do zadań własnych Gminy i wynika z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Na potrzeby realizacji niniejszego projektu opracowana została dokumentacja techniczna (projekt budowlany oraz studium wykonalności inwestycji).

W czasie realizacji Gmina poniesie również część wydatków, na które składają się następujące koszty:

*

robót budowlanych,

*

inspektora nadzoru,

*

promocji projektu.

Wydatki te są i będą udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę.

Po zakończeniu realizacji projektu powstałe mienie nie będzie wykorzystane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Gminy i nie będzie przekazane innemu podmiotowi.

Przebudowana sieć drogowa wraz z infrastrukturą towarzyszącą (tj. oświetleniem, chodnikami, ścieżkami rowerowymi, kanalizacją deszczową i przebudową kanalizacji teletechnicznej, rurociągiem pod przyszły światłowód i oznakowaniem pionowym i poziomym) będzie udostępniona nieodpłatnie. Projekt jest całkowicie niedochodowy.

Nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż skoro towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. Ww. przepis jest powtórzeniem obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r. § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl