IBPP4/443-851/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-851/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 23 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 28 lipca 2009 r. (data wpływu 30 lipca 2009 r.), 21 lipca 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) oraz 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 21 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowanego projektu lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowanego projektu lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 28 lipca 2009 r. (data wpływu 30 lipca 2009 r.), 21 lipca 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) oraz 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 21 sierpnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-851/09/KG z dnia 7 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje projekt pod nazwą "..." w ramach Priorytetu VII "Transport", Działanie 7.1. "Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej", Poddziałanie 7.1.2 "Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPO).

Przedmiotowe przedsięwzięcie inwestycyjne polega na przebudowie drogi gminnej - ul. T., celem poprawy funkcjonalności i parametrów technicznych układu sieci, uzupełniającej kluczową sieć drogową Województwa.

Zakres prac obejmie:

1.

przygotowanie terenu pod przebudowę drogi,

2.

prace ziemne - rozbiórkowe,

3.

remont nawierzchni,

4.

przebudowę wybranych łuków poziomych,

5.

przebudowę jezdni na odcinku od ul. Jaworowej do parkingu przy leśniczówce,

6.

odtworzenie i konserwację istniejącego systemu odwodnienia powierzchniowego,

7.

odtworzenie elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego,

8.

prace wykończeniowe - umocnienie, zieleń przydrogowa,

9.

oznakowanie drogi poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu.

Łączna długość przebudowywanego w ramach niniejszej inwestycji odcinka drogi gminnej to 1,8 km

Przedmiotowy projekt inwestycyjny przewidziany do realizacji jest na rok 2009 (czerwiec-wrzesień). Nie należy on do rentownych, ani nawet do samofinansujących się przedsięwzięć. Dowodem tego jest ujemna wartość obliczonego dla tego przypadku wskaźnika efektywności finansowej omawianej inwestycji - NPV (wskaźnik wartości zaktualizowanej netto). Przyczyną takiego stanu rzeczy jest wysoki koszt związany z realizacją inwestycji oraz brak jakichkolwiek strumieni pieniężnych, będących rezultatem realizacji omawianego projektu, które mogłyby wystąpić po jego wdrożeniu i zasilić w formie przychodów budżet Inwestora - Gminy.

Łączne koszty projektu to 670 000,00 zł netto, 817 400,00 zł brutto. Podatek VAT nie może być przez Gminę odzyskany i stanowi wydatek kwalifikowany Projektu. Przedsięwzięcie nie przewiduje ponoszenia wydatków niekwalifikowanych. Główną pozycją kosztów są prace budowlane (755 276,26 zł brutto). Przewiduje się dwa źródła finansowania Projektu: środki EFRR w ramach Poddziałania 7.1.2 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową RPO (600 000,00 zł. 73,4%) i środki własne budżetu Gminy (217 400,00 zł. 26,6%).

Na całość zadania przebudowy ul. T. składają się następujące przedsięwzięcia inwestycyjne: Modernizacja i przebudowa nawierzchni drogi gminnej na całym odcinku ul. T., budowa odcinków kanalizacji deszczowej, zjazdów i zatok autobusowych oraz wykonanie prac towarzyszących - uporządkowanie zieleni, oznakowania poziomego i pionowego - w tym wykonanie odpowiedniej dokumentacji projektowej i studyjnej oraz działań nadzorskich nad inwestycją. Całość robót doprowadzi do zmiany charakteru funkcjonalnego ul. T. z przeznaczonej jedynie dla ruchu pojazdów na przyjazną również dla ruchu pieszego (turystycznego). Wzdłuż całego odcinka pierwszego, a więc obciążonego większym ruchem, planowane są ścieżki dla pieszych w ramach szlaku turystycznego na B. - realizowane ze środków RPO (Dz. 3.2.2), natomiast wzdłuż odcinka drugiego, poszerzone pobocza, stwarzające możliwość wymijania się pieszych z pojazdami.

Przedmiotowa inwestycja ma na celu doprowadzenie parametrów technicznych na całej długości ul. T. do wymagań klasy technicznej L. W związku z funkcjonalnym podziałem ul. T. na dwa odcinki (zgodnie z opisem jak w pkt 2), jak również odpowiednio innymi obciążeniami ruchowymi, przyjęto dla poszczególnych odcinków różne parametry techniczne, mieszczące się jednakże w przedziale wymagań. W związku z wysokim stopniem zagospodarowania terenów przylegających do ul. T., a także z brakiem planów inwestycyjnych w zakresie turystyki, nie przewiduje się znaczącego wzrostu ruchu pojazdów na obszarze objętym opracowaniem. Projekt nie obejmuje jakichkolwiek zjazdów poza pasem drogowym.

Beneficjentem, a jednocześnie organizacją wdrażającą i zarządzającą projektem jest Gmina, w której imieniu działania podejmuje Wójt oraz Urząd Gminy. Kierownikiem Urzędu jest Wójt, który kieruje nim na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, ponosząc odpowiedzialność za wyniki jego działania. Podmiotem zarządzającym produktem projektu - przebudowaną drogą - będzie Gmina, reprezentowana przez Wójta Gminy.

Produkty projektu wykorzystywane będą przez cały okres funkcjonowania projektu zgodnie z przeznaczeniem - droga będzie ogólnodostępna dla mieszkańców gminy i regionu oraz innych jej użytkowników nieodpłatnie.

Głównym zamawiającym będzie w przypadku działań podejmowanych w ramach niniejszego projektu Urząd Gminy jako przedstawiciel Beneficjenta, tj. Gminy. Projekt będzie realizowany zgodnie z przedłożonym harmonogramem. Realizacja inwestycji zostanie zlecona wykonawcom, w ramach jednego kontraktu, wybranym zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych - dla I etapu przewidziano przetarg nieograniczony jako tryb uPZP, dla II etapu z kolei - procedury do 14 tys. euro. Nadzór nad realizacją projektu pełnił będzie inspektor nadzoru, posiadający niezbędne uprawnienia do realizacji i nadzoru nad przedmiotową inwestycją. Realizacja projektu na bieżąco będzie monitorowana, a wszelkie odstępstwa od harmonogramu będą w trybie pilnym identyfikowane i zostaną podjęte działania zmierzające do wdrożenia prac i środków gwarantujących zakończenie inwestycji zgodnie z harmonogramem.

Po realizacji projektu jego trwałość zapewniona zostanie przez Gminę w ramach jej budżetu. Beneficjent - Gmina - zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu przez okres minimum 5 lat od daty finansowego rozliczenia inwestycji. Odpowiedzialnym za realizację projektu będzie Urząd Gminy, jak również będzie on ponosić odpowiedzialność za zarządzanie projektem oraz jego rezultatami. Finansowanie wyników realizacji zadania będzie opierać się na budżecie Gminy.

Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu będzie Gmina. Produkty projektu wykorzystywane będą przez cały okres funkcjonowania projektu, zgodnie z przeznaczeniem, na cele komunikacji transportu publicznego. Środki niezbędne do utrzymania produktów, w tym związane z codzienną eksploatacją i konserwacją obiektu, zabezpieczone będą co roku w budżecie Gminy oraz WPI. Jednostki zaangażowane w realizację projektu, czyli Urząd Gminy wraz z sobie podległymi komórkami organizacyjnymi posiadają zdolność organizacyjną i finansową do utrzymania projektu. W trakcie realizacji projektu zarządzać nim będzie Gmina za pośrednictwem Urzędu Gminy oraz będzie instytucją odpowiedzialną za trwałość projektu.

Realizowany projekt wpisuje się w zadania własne gminy - podstawą są przepisy art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) stanowiące, że "zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: (...) 2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, (...) 15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (...)."

Zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) o drogach publicznych, cały zakres opracowania przebudowy ul. T. został zlokalizowany w wydzielonym pasie drogowym, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu. Ulica T. została zaliczona do kategorii dróg gminnych. Całość projektu "Przebudowy ul. T." zlokalizowana została w wydzielonym pasie rozgraniczonym w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego Gminy i przeznaczonym pod drogę oraz zapisanym pod oznaczeniem DGL - droga gminna lokalna, dla której pas ten wynosi od 12m-15m.

Przedmiotowa droga z uwagi na swój publiczny charakter jest drogą udostępnianą wszystkim jej użytkownikom na zasadzie powszechności i nieodpłatności korzystania z niej. Charakter ten nie ulegnie nigdy zmianie.

Pozycje kosztów kwalifikowanych projektu w PLN:

1.

Dokumentacja projektowa - kwota netto: 3 800, kwota brutto: 4 636 (VAT 22%)

2.

Studium wykonalności - kwota netto: 3 200, kwota brutto: 3 904 VAT 22%)

3.

Przebudowa drogi gminnej - etap i (roboty budowlane) - kwota netto: 619 078,90, kwota brutto 755 276,26 (VAT 22%)

4.

Przebudowa drogi gminnej - etap II (usługi związane z oznakowaniem pionowym i poziomym) - kwota netto 15000, kwota brutto 18 300 (VAT 22%)

5.

Nadzór inwestorski - kwota netto 9 500, kwota brutto 11 590 (VAT 22%)

6.

Promocja - kwota netto 19 421,10, kwota brutto 23 693,74 (VAT 22%)

Razem: 817 400,00 brutto,

Dofinansowanie z EFRR - 599971,60 zł,

Poziom dofinansowania - 73,40%

VAT został przewidziany do dofinansowania z EFRR jako wydatek kwalifikowany z uwagi na fakt, że Gmina nie może go odzyskać w przyszłości.

Posiadaczem numeru NIP i REGON jest Urząd Gminy, w związku z czym faktura będzie wystawiona na UG. Należy zaznaczyć, że Gmina i Urząd Gminy stosują jednolity numer NIP w związku z ich działaniami (czynnościami) wystawiane jest jedno rozliczenie deklaracji przez UG.

Gmina nie posiada struktur organizacyjnych (jednostek) zajmujących się zarządzaniem drogami, dlatego też działania te w jej imieniu wykonuje Urząd Gminy.

W uzupełnieniu z dnia 17 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że interpretacja ma dotyczyć jedynie przedmiotu regulacji ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 sierpnia 2009 r.):

Czy Beneficjent, tj. Gmina - jednostka samorządu terytorialnego, osoba prawna - w ramach przedstawionych wyżej działań, tj. projektu pn. "..." ma możliwość na podst. art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług odliczenia podatku naliczonego poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowanego projektu lub ubiegania się w oparciu o art. 87 ww. ustawy o zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 17 sierpnia 2009 r.), Gmina jako płatnik podatku VAT będzie realizować zadanie inwestycyjne pn. "...". Realizacja przedmiotowej inwestycji współfinansowana będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO.

Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od ww. inwestycji, pomimo że jest płatnikiem podatku VAT, gdyż nie świadczy usług, które nie są przedmiotem umowy o dofinansowanie ww. działań ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołane przepisu wynika, że wykonywanie przez organ władzy publicznej, jak też urzędy obsługujące ten organ ustawowych zadań w ramach zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty wyłączone będzie spod działania ustawy o podatku od towarów i usług - tak dzieje się również w odniesieniu do przedmiotowego projektu, który jak wskazuje na to przepis art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jest zadaniem własnym, a zarazem obligatoryjnym gminy (zadanie nałożone odrębnymi przepisami prawa).

Ze stanu faktycznego wynika, ze realizowana przez Gminę inwestycja, współfinansowana ze środków EFRR, nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi, gdyż Gmina nie świadczy usług, które są przedmiotem tej umowy. Realizując to przedsięwzięcie Gmina nie będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących inwestycję polegającą na przebudowie infrastruktury drogowej - powszechnie dostępnej na zasadzie braku odpłatności za korzystanie z niej, ani tez ubiegania się w oparciu o art. 87 ww. ustawy o zwrot tego podatku.

Na gruncie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług - Gminie nie przysługiwałaby możliwość odliczenia podatku naliczonego w jakiejkolwiek formie w zakresie wydatków poniesionych przy realizacji ww. projektu.

Z uwagi na regulacje zawarte w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), jednostki samorządu terytorialnego podmiotowo zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, nie mają możliwości odzyskania (w całości lub w części) nierozliczonego podatku od towarów i usług poprzez zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinna wskazana być Gmina.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych gminy realizuje projekt pod nazwą "..." w ramach Priorytetu VII "Transport", Działanie 7.1. "Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej", Poddziałanie 7.1.2 "Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPO).

Przedmiotowe przedsięwzięcie inwestycyjne polega na przebudowie drogi gminnej - ul. T., celem poprawy funkcjonalności i parametrów technicznych układu sieci, uzupełniającej kluczową sieć drogową województwa.

Produkty projektu wykorzystywane będą przez cały okres funkcjonowania projektu zgodnie z przeznaczeniem - droga będzie ogólnodostępna dla mieszkańców gminy i regionu oraz innych jej użytkowników nieodpłatnie.

Zatem w oparciu o przestawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia jest droga, która nie będzie służyła działalności opodatkowanej.

Tym samym stwierdzić należy, iż skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...". Tym samym nie ma on możliwości do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl