IBPP4/443-850/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-850/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu pn. "..." (umowa nr...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu pn. "..." (umowa nr...).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat w okresie od 16 sierpnia 2005 r. do 31 sierpnia 2006 r. realizował projekt współfinansowany środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego działanie 2.2 wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne, tj. "...", umowa nr.... Beneficjentem środków był Powiat. Przedmiotowy projekt dotyczył uczniów szkół ponadgimnazjalnych z obszaru Powiatu, przekazywanych w formie gotówkowej lub bezgotówkowej. Realizacja projektu polegała również na zakupie wyposażenia i materiałów biurowych na rzecz Starostwa Powiatowego, związanych z realizacją projektu oraz wypłacie wynagrodzeń personelowi obsługującemu projekt.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym jest Starostwo Powiatowe. Zarówno Powiat, jak i Starostwo Powiatowe posługują się jednym numerem NIP, deklaracje VAT-7 składa Starostwo Powiatowe, w których wykazuje czynności opodatkowane przypisane Powiatowi. W związku z realizacją przedmiotowego projektu Powiat nie uzyskiwał żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny, zakupy dokonywane w ramach projektu były używane wyłącznie do obsługi tego projektu, nie były i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wyposażenie i materiały biurowe nie podlegały odsprzedaży. Zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu udokumentowane były fakturami VAT. Realizowany projekt był związany z wykonywaniem zadań własnych powiatu o charakterze ponadgminnym, zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat jako beneficjent ww. projektu ma czy nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat jako beneficjent środków nie miał prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej i pomocy społecznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 3 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż Powiat, w okresie od 16 sierpnia 2005 r. do 31 sierpnia 2006 r., zrealizował współfinansowany środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego działanie 2.2 wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne, projekt pn. "..." (umowa nr...).

Wyposażenie i materiały biurowe nie podlegały odsprzedaży. Zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu udokumentowane były fakturami VAT. Realizowany projekt był związany z wykonywaniem zadań własnych powiatu o charakterze ponadgminnym, zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu Powiat nie uzyskiwał żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny, zakupy dokonywane w ramach projektu były używane wyłącznie do obsługi tego projektu, nie były i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Analiza zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy wskazuje, że nabywane towary i usługi pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy (Powiatowi) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w całości lub w części) wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "..." (umowa nr...).

Tym samym stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawca nie miał prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji przedmiotowego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. organ zauważa, że interpretację wydano przy założeniu, że faktycznie towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę na potrzeby przedmiotowego projektu nie były i nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Powiatu.

Na marginesie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii prawidłowości zarejestrowania Starostwa Powiatowego jako czynnego podatnika podatku VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl