IBPP4/443-844/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-844/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 8 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 13 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu pn. "..." jest:

* prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu w części przypadającej na Lidera projektu

* nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu, w części związanej z odsprzedażą towarów i usług dla partnerów projektu.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 13 lipca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 czerwca 2010 r. znak: IBPP4/443-844/10/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z realizacją projektu pt. "..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 2.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. "Rozwój elektronicznych usług publicznych", Wnioskodawca zamierza kupić m.in. sprzęt komputerowy, serwery, oprogramowanie, licencje, usługi związane z uruchomieniem rejestrów i systemów oraz usług on-line, a także przygotowanie pomieszczeń i infrastruktury niezbędnej do realizacji projektu oraz przeprowadzenie szkoleń. Projekt realizowany będzie przy współpracy z 15 gminami Powiatu. Każda z gmin wniesie swój wkład własny, przekazując go na rachunek bankowy beneficjenta na podstawie noty księgowej. Wszystkie faktury wystawiane będą na Beneficjenta tj. Wnioskodawcę, a zakupiony sprzęt i oprogramowanie zostanie przekazane poszczególnym gminom. Zakupione towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W piśmie z dnia 8 lipca 2010 r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że z efektów końcowych projektu będą korzystać zarówno beneficjenci bezpośredni czyli Urzędy Gmin i Starostwo Powiatowe jak i beneficjenci ostateczni czyli mieszkańcy Powiatu. Projekt dotyczy infrastruktury informatycznej służącej wsparciu pracy urzędów. Działalność ta nie skutkuje osiąganiem korzyści ekonomicznych - petenci nie będą ponosić dodatkowych opłat za korzystanie z serwisu. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie wykorzystywane w celu uzyskania jakichkolwiek obrotów. Z powstałej infrastruktury korzystać będą bezpłatnie beneficjenci ostateczni projektu - mieszkańcy powiatu - wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne. W trakcie tworzenia e-platformy nie będą świadczone żadne usługi za wynagrodzeniem, wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie. Powstały w wyniku realizacji projektu system elektroniczny nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym (nie będą przy użyciu tego systemu pobierane opłaty z tytułu najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania i innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT). Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi dotyczące projektu związane będą z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z czym proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT nie ma zastosowania. Nabywane w ramach projektu towary (przypisane gminom i odpowiadające wartości wkładu własnego gmin) fizycznie po zakupie trafią bezpośrednio do każdego z urzędów gmin, natomiast towary przypisane Powiatowi trafią do Starostwa Powiatowego. Natomiast faktura za zakup towarów wystawiona zostanie na Powiat, również protokół odbioru towaru będzie podpisywany przez Powiat. Nabywane usługi (np. szkolenia) w trakcie realizacji projektu będą realizowane na sprzęcie będącym własnością Powiatu (sprzęt zakupiony w ramach projektu) i gmin (sprzęt zakupiony poza projektem przez każdą z gmin), natomiast po zakończeniu realizacji projektu, kiedy sprzęt stanie się własnością gmin, usługi (serwisowanie, aktualizacje) będą realizowane na sprzęcie będącym własnością gmin. Po zakupie sprzętu komputerów, serwerów, oprogramowania, licencji znajdą się one w ewidencji Powiatu, po zakończeniu realizacji projektu przypisane gminom towary będą przekazane protokołem każdej z gmin i wówczas zostaną one zaewidencjonowane w odpowiednich rejestrach w każdej z gmin, natomiast zostaną wyrejestrowane z ewidencji Powiatu. Sprzęt i oprogramowanie zostaną przekazane gminom w ustalonych ilościach i rodzajach na własność (zgodnie z wysokością wkładu własnego każdej z gmin).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do wymienionego projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ nabywane towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w świetle ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2009 Nr 195, poz. 1504 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu w części przypadającej na Lidera projektu

* nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu, w części związanej z odsprzedażą towarów i usług dla partnerów projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "...". Wnioskodawca zamierza kupić m.in. sprzęt komputerowy, serwery, oprogramowanie, licencje, usługi związane z uruchomieniem rejestrów i systemów oraz usług on-line, a także przygotować pomieszczenia i infrastrukturę niezbędną do realizacji projektu oraz przeprowadzenia szkoleń. Projekt realizowany będzie przy współpracy z 15 gminami Powiatu. Każda z gmin wniesie swój wkład własny, przekazując go na rachunek bankowy beneficjenta na podstawie noty księgowej. Wszystkie faktury wystawiane będą na Beneficjenta tj. Wnioskodawcę, a zakupiony sprzęt i oprogramowanie zostanie przekazane poszczególnym gminom. Z efektów końcowych projektu będą korzystać zarówno beneficjenci bezpośredni czyli Urzędy Gmin i Starostwo Powiatowe jak i beneficjenci ostateczni czyli mieszkańcy Powiatu. Projekt dotyczy infrastruktury informatycznej służącej wsparciu pracy urzędów. Działalność ta nie skutkuje osiąganiem korzyści ekonomicznych - petenci nie będą ponosić dodatkowych opłat za korzystanie z serwisu. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie wykorzystywane w celu uzyskania jakichkolwiek obrotów. Z powstałej infrastruktury korzystać będą bezpłatnie beneficjenci ostateczni projektu - mieszkańcy powiatu - wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne. W trakcie tworzenia e-platformy nie będą świadczone żadne usługi za wynagrodzeniem, wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie. Powstały w wyniku realizacji projektu system elektroniczny nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym (nie będą przy użyciu tego systemu pobierane opłaty z tytułu najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania i innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT). Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi dotyczące projektu związane będą z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu

W oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przypadku towarów i usług nabywanych we własnym zakresie przez Wnioskodawcę na potrzeby przedmiotowego projektu, które pozostaną własnością Wnioskodawcy (nie zostaną przekazane partnerom) nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na inwestycję prowadzoną na majątku Wnioskodawcy nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Lidera projektu tj. Wnioskodawcę.

Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług (przekazanych) partnerom należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 7 ust. 8 ww. ustawy w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Z cyt. wyżej przepisów art. 7 ust. 1 i ust. 8 wynika, że w sytuacji, w której podatnik, działając we własnym imieniu bierze udział w dostawie towaru w taki sposób, że zakupiony towar wydaje nabywcy lub też towar ten wydaje pierwszy z podmiotów na rzecz ostatniego w kolejności nabywcy, przyjmuje się, że podatnik ten nabył towar a następnie dokonał dostawy tego towaru. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje towar, a następnie w stanie "nieprzetworzonym" odsprzedaje go swojemu kontrahentowi. Zarówno przepisy cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie regulują zagadnienia odsprzedaży, towaru. Uznaje się, iż odsprzedaż towaru jest dostawą towaru realizowaną bezpośrednio przez podatnika (art. 7 ust. 1) lub realizowaną na zasadach określonych w art. 7 ust. 8 ustawy o VAT. W rezultacie w obu ww. przypadkach dostawy ostateczne obciążenie podatkiem VAT spoczywa nie na pierwotnym nabywcy towaru, lecz na ich rzeczywistym użytkowniku.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. UE L Nr 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Stosownie do przepisu art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego ww. projekt realizowany będzie przy współpracy z 15 gminami Powiatu. Każda z gmin wniesie swój wkład własny, przekazując go na rachunek bankowy beneficjenta na podstawie noty księgowej. Nabywane w ramach projektu towary (przypisane gminom i odpowiadające wartości wkładu własnego gmin) fizycznie po zakupie trafią bezpośrednio do każdego z urzędów gmin, natomiast towary przypisane Powiatowi trafią do Starostwa Powiatowego. Natomiast faktura za zakup towarów wystawiona zostanie na Powiat, również protokół odbioru towaru będzie podpisywany przez Powiat. Nabywane usługi (np. szkolenia) w trakcie realizacji projektu będą realizowane na sprzęcie będącym własnością Powiatu (sprzęt zakupiony w ramach projektu) i gmin (sprzęt zakupiony poza projektem przez każdą z gmin), natomiast po zakończeniu realizacji projektu, kiedy sprzęt stanie się własnością gmin, usługi (serwisowanie, aktualizacje) będą realizowane na sprzęcie będącym własnością gmin. Po zakupie sprzętu komputerów, serwerów, oprogramowania, licencji znajdą się one w ewidencji Powiatu, po zakończeniu realizacji projektu przypisane gminom towary będą przekazane protokołem każdej z gmin i wówczas zostaną one zaewidencjonowane w odpowiednich rejestrach w każdej z gmin, natomiast zostaną wyrejestrowane z ewidencji Powiatu. Sprzęt i oprogramowanie zostaną przekazane gminom w ustalonych ilościach i rodzajach na własność (zgodnie z wysokością wkładu własnego każdej z gmin).

W związku z faktem, iż partnerzy projektu z tytułu przekazanej przez Wnioskodawcę infrastruktury sprzętowej zobowiązani są do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy (przekazują środki finansowe za dostarczony sprzęt i usługi w kwotach przypadających ich udziałowi), mamy do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz partnerów projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż usługi szkoleniowe i serwisowe zostaną bezpośrednio wykonane w części na majątku partnerów projektu, którzy uczestniczą w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest Liderem projektu, usługi związane z realizacją zadań w ramach ww. projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawcę na Wnioskodawcę - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innych podmiotów, tj. partnerów projektu.

A zatem koszty zakupu usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie partnerzy projektu) niż podmiot obciążony (Powiat) przez świadczącego usługę, Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnera projektu).

Zatem, nabycie w ramach projektu usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży usług dla partnerów projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której usługi zostaną opodatkowane przez usługodawcę faktycznie świadczącego tę usługę. Powiat występuje zatem w charakterze zarówno otrzymującego usługi, jak i wyświadczającego usługi (na rzecz partnera projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej podatnik wystawia fakturę.

Również w przypadku dostawy towarów, mając na uwadze cyt. wyżej art. 7 ustawy o VAT, Wnioskodawca jest obowiązany wystawić fakturę VAT dokumentującą odsprzedaż ww. towarów.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca (Lider projektu) ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na rzecz partnerów w ramach projektu pn. "...", w takiej części w jakiej wystąpi związek z czynnościami opodatkowanymi). Jednocześnie jest zobowiązany - jako świadczący usługi i dokonujący sprzedaży towarów - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. projektu w części, w jakiej jest on związany z realizacją projektu na rzecz partnerów projektu, bowiem w tej części wystąpi u Wnioskodawcy czynność opodatkowana podatkiem VAT (odsprzedaż towarów i usług dla partnerów projektu).

Natomiast w pozostałej części realizowanego projektu tj. w zakresie przypadającym na Powiat, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tylko do czynności niepodlegających podatkowi VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać:

* prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu w części przypadającej na Lidera projektu

* nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu, w części związanej z odsprzedażą towarów i usług dla partnerów projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl