IBPP4/443-840/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-840/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 22 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 sierpnia 2009 r. (data wpływu 11 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "Zakup sprzętu pozwalającego na stworzenie ośrodka kompleksowo świadczącego usługi z zakresu fizjoterapii, rehabilitacji oraz odnowy biologicznej ze szczególnym uwzględnieniem leczenia urazów sportowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "Zakup sprzętu pozwalającego na stworzenie ośrodka kompleksowo świadczącego usługi z zakresu fizjoterapii, rehabilitacji oraz odnowy biologicznej ze szczególnym uwzględnieniem leczenia urazów sportowych". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 sierpnia 2009 r. (data wpływu 11 sierpnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr z dnia 3 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik wykonuje wyłącznie usługi zwolnione od obowiązku uiszczania podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a mianowicie usługi z zakresu fizjoterapii oznaczone zgodnie z Polską Kwalifikacją Wyrobów i Usług symbolem: 85.13.14.-00.10 (PKD: 86.90).

Wnioskodawca składa deklarację VAT-7 wykazując jednak, iż wysokość podatku VAT od świadczonych przez niego usług wynosi 0.

Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 1: Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu, Działanie 1.1: Rozwój przedsiębiorczości; Poddziałanie 1.1.2: Inwestycje w mikroprzedsiębiorstwach, zwrócił się z wnioskiem o dofinansowanie realizowanych inwestycji ze środków EEFR na realizację projektu pod nazwą: "Zakup sprzętu pozwalającego na stworzenie ośrodka kompleksowo świadczącego usługi z zakresu fizjoterapii, rehabilitacji oraz odnowy biologicznej ze szczególnym uwzględnieniem leczenia urazów sportowych", w tym kosztów związanych z zapłatą podatku VAT z tytułu zakupionych sprzętów i usług.

Zakupione w ramach inwestycji sprzęty i usługi, wykorzystywane będę przez Wnioskodawcę wyłącznie dla wykonywania czynności z zakresu fizjoterapii a więc usług zwolnionych od podatku VAT.

Okres realizacji inwestycji objętej projektem to: 1 stycznia 2007 r.-5 sierpnia 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło w dniu 11 sierpnia 2009 r.):

Czy w przypadku wyłącznego wykonywania przez podatnika usług zwolnionych od opodatkowania podatkiem VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik wykonujący takie usługi ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu opisanego w pkt 54 niniejszego wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie, które wpłynęło w dniu 11 sierpnia 2009 r.), nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego od świadczonych przez niego usług o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu opisanego w pkt 54 niniejszego wniosku, albowiem świadczy on i zamierza świadczyć wyłącznie usługi zwolnione od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 1: Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu, Działanie 1.1: Rozwój przedsiębiorczości; Poddziałanie 1.1.2: Inwestycje w mikroprzedsiębiorstwach, zwrócił się z wnioskiem o dofinansowanie realizowanych inwestycji ze środków EEFR na realizację projektu pod nazwą: "Zakup sprzętu pozwalającego na stworzenie ośrodka kompleksowo świadczącego usługi z zakresu fizjoterapii, rehabilitacji oraz odnowy biologicznej ze szczególnym uwzględnieniem leczenia urazów sportowych".

Zakupione w ramach inwestycji sprzęty i usługi, wykorzystywane będę przez Wnioskodawcę wyłącznie dla wykonywania czynności z zakresu fizjoterapii, oznaczonych zgodnie z Polską Kwalifikacją Wyrobów i Usług symbolem: 85.13.14.-00.10, a więc usług zwolnionych od podatku VAT.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ będą wykorzystywane do świadczenia usług medycznych, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Zakup sprzętu pozwalającego na stworzenie ośrodka kompleksowo świadczącego usługi z zakresu fizjoterapii, rehabilitacji oraz odnowy biologicznej ze szczególnym uwzględnieniem leczenia urazów sportowych".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, na potrzeby których zostało dokonane nabycie towarów i usług, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl