IBPP4/443-84/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-84/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 30 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu 4 marca 2009 r.) oraz pismem z dnia 11 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawcę planowanego zadania polegającego na budowie parkingu, szalet oraz boiska wielofunkcyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawcę planowanego zadania polegającego na budowie parkingu, szalet oraz boiska wielofunkcyjnego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu 4 marca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 lutego 2009 r. znak: IBPP4/443-84/09/JP oraz pismem z dnia 11 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina X jako potencjalny Wnioskodawca (beneficjent) programu "Odnowa i rozwój wsi" w ramach RPOW 2007-2013 zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu dotyczącego budowy parkingu, szalet oraz boiska wielofunkcyjnego.

Zgodnie z założeniem programu PROW 2007-2013 wybudowane obiekty będą ogólnodostępne, z których korzystać będzie można bezpłatnie.

Gmina X jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7.

W wyniku realizacji projektu Gmina X nie osiągnie jakiegokolwiek przychodu. Zarówno parking, szalety i boisko wielofunkcyjne zgodnie z założeniami PROW będą świadczone bezpłatnie.

Wykonawca zadania wyłoniony w drodze przetargu po zakończeniu inwestycji wystawi Gminie X fakturę VAT.

Powstałe mienie w wyniku realizacji projektu tj. parking, szalety oraz boisko wielofunkcyjne będzie stanowić środek trwały Gminy.

Gmina X będzie zarządzać powstałym majątkiem. Zgodnie z zasadami PROW 2007-2013, aby można zaliczyć podatek VAT jako koszt kwalifikowany, beneficjent winien przedstawić interpretację indywidualną w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 26 lutego 2009 r. wskazał, że planowane zadanie będzie miało związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Jak wyjaśniono w piśmie z dnia 11 marca 2009 r. wpisując takie zdanie Urząd Gminy stał na stanowisku, że związek opodatkowania podatkiem VAT będzie dotyczył tylko i wyłącznie wystawienia faktury VAT przez wykonawcę zadania. Błędnie zatem stwierdzono, że realizacja projektu będzie miała związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizacja zadania nie będzie miała jakiegokolwiek związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku realizacji parkingu, szalet oraz boiska wielofunkcyjnego, Gmina X będzie mogła obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawcę planowanego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku planowanej inwestycji tj. budowa parkingu, szalet oraz boiska wielofunkcyjnego Gmina X nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego. W przypadku braku możliwości obniżenia podatku należnego, Gmina X będzie mogła zaliczyć podatek VAT jako koszt kwalifikowany do programu PROW 2007-2013 "Odnowa wsi".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach programu "Odnowa i rozwój wsi" RPOW 2007-2013 zamierza zrealizować projekt polegający na budowie parkingu, szalet oraz boiska wielofunkcyjnego.

Powstałe mienie w wyniku realizacji projektu tj. parking, szalety oraz boisko wielofunkcyjne będzie stanowić środek trwały Gminy.

Gmina X będzie zarządzać powstałym majątkiem.

Planowane zadanie nie będzie miało związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl