IBPP4/443-838/10/AŚ - Prawo gminy ma do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na budowie parku technologicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-838/10/AŚ Prawo gminy ma do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na budowie parku technologicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. organu 7 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 lipca 2010 r. (data wpływu 27 lipca 2010 r.) oraz z dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wpływu 16 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, w związku z planowanym, po całkowitym zakończeniu zadania tj. w 2012 r., oddaniem w najem lub dzierżawę obiektów.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 21 lipca 2010 r. oraz z dnia 12 sierpnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, w związku z planowanym, po całkowitym zakończeniu zadania tj. w 2012 r., oddaniem w najem lub dzierżawę obiektów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach działania 1.3 Wspieranie Innowacji, Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013 Gmina przystąpiła do projektu pn. "...". Projekt zakłada stworzenie atrakcyjnego obszaru do prowadzenia działalności gospodarczej i inwestowania na terenie Miasta, wyróżniającego się sprawną infrastrukturą, niskimi kosztami korzystania z majątku produkcyjnego oraz profesjonalnymi usługami pomocniczymi. Utworzenie... zapewni bezpośrednie efekty w postaci przychodów z tytułu świadczonych usług a także wpłynie korzystnie na rozwój przedsiębiorczości w regionie. Podstawowym zadaniem... jest stworzenie atrakcyjnych warunków do podejmowania działalności gospodarczej, inwestycyjnej i badawczej.... będzie oferował przedsiębiorcom możliwość dzierżawy wolnych obszarów i powierzchni biurowej, korzystania z infrastruktury oraz profesjonalnych usług pomocniczych, transferu technologii, jak również pomoc w pozyskaniu środków finansowych, w tym z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. W zakresie projektu przewidziana jest:

* niwelacja i uporządkowanie terenów,

* budowa nowoczesnej hali produkcyjnej wyposażonej w niezbędne media i rozwiązania przestrzenne,

* budowa budynku... przystosowanego do świadczenia usług innowacyjnych związanych z transferem technologii,

* budowa częściowa przyłączy i infrastruktury sieciowej,

* budowa dróg dojazdowych, parkingu samochodów osobowych i placu manewrowego.

* ogrodzenie terenu, zagospodarowanie zieleni, budowa stacji transformatorowej i portierni kontenerowej,

* przygotowanie terenu do działalności gospodarczej w tzw. opcji inwestycyjnej typu "greenfield" umożliwiającej budowę nowoczesnej powierzchni produkcyjnej.

Projekt zlokalizowany jest na terenie miasta.

Szacowany koszt realizacji projektu wynosi 33 071 000,00 zł w tym część będzie finansowana z Unii Europejskiej a część ze środków własnych Gminy.

Inwestycja rozpoczęła się 30 kwietnia 2008 r. a przewidywany termin zakończenia jej realizacji to połowa 2012 r. W ramach projektu rozstrzygnięty został przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla ww. zadania oraz wykonana koncepcja funkcjonalna dla.... Funkcję inwestora zastępczego pełni. Agencja Rozwoju Regionalnego, która m.in. przygotowuje dokumentację do przetargu na realizację prac budowlanych. Agencja za wykonywaną usługę wystawia (obciąża) Gminę fakturami VAT.

Po zakończeniu realizacji inwestycji powstała infrastruktura zostanie odpłatnie oddana w najem lub dzierżawę. Rozważane są trzy sposoby gospodarowania Parkiem:

1)

Gmina będzie samodzielnie zarządzać Parkiem tj. zawierać umowy cywilno-prawne z podmiotami, które będą prowadzić tam działalność gospodarczą i to Gmina będzie dokumentować dostawę towarów wystawiając faktury sprzedaży za najem lub dzierżawę;

2)

w drodze zamówień publicznych zostanie wyłoniony podmiot, który w imieniu Gminy będzie zarządzał obiektem, tj. będzie zawierał w imieniu i na rzecz Gminy umowy najmu lub dzierżawy oraz będzie administrował.... W związku z tym podmiot ten będzie wystawiał w imieniu Gminy faktury sprzedaży za najem lub dzierżawę-przedsiębiorcom prowadzącym działalność na terenie Parku, prowadził rejestr sprzedaży a Gmina jako podatnik VAT będzie odprowadzała podatek należny. Podmiot ten za wykonaną usługę będzie otrzymywał od Gminy wynagrodzenie;

3)

... jako całość zostanie oddany w dzierżawę podmiotowi, który zostanie wyłoniony w trybie otwartego konkursu ofert. Czynsz dzierżawy pobierany będzie na rzecz Gminy. Natomiast samodzielnie Podmiot ten będzie mógł poddzierżawiać majątek ...

W każdym z tych trzech przypadków mamy do czynienia z dostawą towarów o której mowa w art. 7 ustawy o VAT. Gmina T. będzie otrzymywać przychody z działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT nr NIP. Wnioskodawca w 2008 r. rozpoczął prace związane z realizacją inwestycji pn. "...".

W ramach tego projektu zbudowane zostaną między innymi plac manewrowy, miejsca postojowe i wewnętrzne drogi dojazdowe wzdłuż hali przemysłowej, które nie będą miały charakteru publicznego i ogólnodostępnego. Będą one się znajdować na wydzielonym i ogrodzonym terenie całego Parku, który po zakończeniu inwestycji zostanie odpłatnie oddany w najem lub dzierżawę.

W inwestycji tej wybudowane zostaną także zjazdy publiczne do ul. W. oraz do ul. B, które w trakcie inwestycji oraz po jej zakończeniu będą wyodrębnione i przyjęte na stan majątkowy Wnioskodawcy. Zjazdy te będą miały charakter drogi publicznej, będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom. Wnioskodawca jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur VAT. dokumentujących nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji inwestycji w części dotyczącej dróg publicznych tj. zjazdów do ul. W. i ul. B.

W rozważanych trzech sposobach gospodarowania Parkiem, które zostały przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, powstały majątek przez cały czas będzie pozostawać na stanie majątku Wnioskodawcy oraz faktury z tytułu opłaty dzierżawnej będą wystawiane przez Wnioskodawcę, który jest czynnym podatnikiem VAT z numerem NIP Gminy, podatek należny VAT wynikający z tych faktur będzie odprowadzany do Urzędu Skarbowego. Wnioskodawca będzie otrzymywać przychody z działalności opodatkowanej podatkiem VAT a tym samym spełniać zasady określone w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

W ramach tej inwestycji zaprojektowane i zbudowane zostaną między innymi częściowe przyłącza, infrastruktura sieciowa oraz budynek wraz ze stacją transformatorowa.

Zgodnie z wydanymi przez X sp. z o.o. technicznymi warunkami przyłączenia do sieci elektroenergetycznej Gmina wykona w ramach inwestycji:

* wnętrzową stację transformatorowa 15/04 kV. rozdzielnię SN,

* układ do kompensacji mocy biernej,

* urządzenie elektroenergetyczne na napięcie 20 kV w części stacji SN.

Urządzenia te będą znajdować się w wydzielonej części pomieszczeń budynku stacji transformatorowej i zostaną przyjęte na stan majątkowy Gminy. Po zakończeniu realizowanej inwestycji wyżej wymienione mienie zostanie odpłatnie oddane w najem lub dzierżawę.

Pozostałe części technicznych warunków przyłączenia tj.:

* wyposażenie rozdzielni średniego napięcia SN,

* zasilanie projektowanej stacji transformatorowej,

* ograniczniki przepięć w stacji transformatorowej 15 kV,

zostaną wykonane przez X sp. z o.o. i będą znajdować się w wydzielonej części pomieszczeń budynku stacji transformatorowej oraz pozostaną na majątku i w eksploatacji X sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 lipca 2010 r.):

Czy Miastu przysługuje, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji - z wyłączeniem dróg o charakterze publicznym tj. zjazdów z ulic W i B., w związku z planowanym, po całkowitym zakończeniu zadania tj. w 2012 r., oddaniem w najem lub dzierżawę obiektów.......

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 lipca 2010 r.), przyjmując, że po zakończeniu inwestycji powstały majątek, który będzie wydzielony i ogrodzony, przez cały czas będzie pozostawać na stanie majątku Wnioskodawcy oraz będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy opodatkowanych podatkiem VAT, będzie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nakłady inwestycyjne i wydatki związane z przygotowaniem inwestycji na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast w przypadku realizacji budowy zjazdów z ulic W i B, które będą miały charakter dróg publicznych, Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących koszty ich realizacji, gdyż z uwagi na § 12 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia Ministra finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, budowa wyżej wymienionych zjazdów będzie miała charakter czynności związanej z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanej w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność przez Gminę i będzie zwolniona od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Z treści wniosku wynika, Wnioskodawca w ramach działania 1.3 Wspieranie Innowacji, Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013 przystąpił do realizacji projektu pn. "...". Projekt zakłada stworzenie atrakcyjnego obszaru do prowadzenia działalności gospodarczej i inwestowania na terenie Miasta, wyróżniającego się sprawną infrastrukturą, niskimi kosztami korzystania z majątku produkcyjnego oraz profesjonalnymi usługami pomocniczymi. Utworzenie.... zapewni bezpośrednie efekty w postaci przychodów z tytułu świadczonych usług a także wpłynie korzystnie na rozwój przedsiębiorczości w regionie. Podstawowym zadaniem... jest stworzenie atrakcyjnych warunków do podejmowania działalności gospodarczej, inwestycyjnej i badawczej.... będzie oferował przedsiębiorcom możliwość dzierżawy wolnych obszarów i powierzchni biurowej, korzystania z infrastruktury oraz profesjonalnych usług pomocniczych, transferu technologii, jak również pomoc w pozyskaniu środków finansowych, w tym z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. W zakresie projektu przewidziana jest:

* niwelacja i uporządkowanie terenów,

* budowa nowoczesnej hali produkcyjnej wyposażonej w niezbędne media i rozwiązania przestrzenne,

* budowa budynku... przystosowanego do świadczenia usług innowacyjnych związanych z transferem technologii,

* budowa częściowa przyłączy i infrastruktury sieciowej,

* budowa dróg dojazdowych, parkingu samochodów osobowych i placu manewrowego.

* ogrodzenie terenu, zagospodarowanie zieleni, budowa stacji transformatorowej i portierni kontenerowej,

* przygotowanie terenu do działalności gospodarczej w tzw. opcji inwestycyjnej typu "greenfield" umożliwiającej budowę nowoczesnej powierzchni produkcyjnej.

* Projekt zlokalizowany jest na terenie miasta.

Po zakończeniu realizacji inwestycji powstała infrastruktura zostanie odpłatnie oddana w najem lub dzierżawę.

Wnioskodawca wskazał, iż przewiduje trzy sposoby gospodarowania Parkiem, jednakże w każdym z tych trzech przypadków Wnioskodawca będzie otrzymywać przychody z działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wewnętrzna stacja transformatorowa 15/04 kV, rozdzielnia SN, układ do kompensacji mocy biernej oraz urządzenie elektroenergetyczne na napięcie 20 kV w części stacji SN. po zakończeniu realizowanej inwestycji również zostaną odpłatnie oddane w najem lub dzierżawę.

Pozostałe części technicznych warunków przyłączenia zostaną wykonane przez X sp. z o.o. i pozostaną na majątku i w eksploatacji X sp. z o.o.

W ramach ww. projektu zbudowane zostaną między innymi plac manewrowy, miejsca postojowe i wewnętrzne drogi dojazdowe wzdłuż hali przemysłowej, które nie będą miały charakteru publicznego i ogólnodostępnego. Będą one się znajdować na wydzielonym i ogrodzonym terenie całego Parku, który po zakończeniu inwestycji zostanie odpłatnie oddany w najem lub dzierżawę.

W inwestycji tej wybudowane zostaną także zjazdy publiczne do ul. W oraz do ul. B, które w trakcie inwestycji oraz po jej zakończeniu będą wyodrębnione i przyjęte na stan majątkowy Wnioskodawcy. Zjazdy te będą miały charakter drogi publicznej, będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom.

Wnioskodawca jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur VAT. dokumentujących nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji inwestycji w części dotyczącej dróg publicznych tj. zjazdów do ul. W i ul. B.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem w oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do realizacji inwestycji w części dotyczącej dróg o charakterze publicznym tj. zjazdów do ul. W oraz do ul. B, nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotowe zjazdy będą miały charakter drogi publicznej, będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom. Inwestycja w części dotyczącej zjazdów nie będzie więc związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej budowy zjazdów do ul. W oraz do ul. B.

Ponadto jak wynika z treści wniosku inwestycja w pozostałej części będzie oddana po zakończeniu realizacji inwestycji powstała infrastruktura zostanie odpłatnie oddana w najem lub dzierżawę. Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że w rozważanych trzech sposobach gospodarowania Parkiem, które zostały przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, powstały majątek przez cały czas będzie pozostawać na stanie majątku Wnioskodawcy oraz faktury z tytułu opłaty dzierżawnej będą wystawiane przez Wnioskodawcę.

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Najem oraz dzierżawa są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatne świadczenie usług.

Tym samym należy stwierdzić, że towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu pn. "...", w części dotyczącej inwestycji z wyłączeniem dróg o charakterze publicznym tj. zjazdów z ulic W i B, będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych (tekst jedn.: odpłatna umowa najmu lub dzierżawy), Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych dla Wnioskodawcy dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, z wyłączeniem dróg o charakterze publicznym tj. zjazdów z ulic W i B.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ podkreśla, że nie analizował czy faktycznie wskazane w opisie zdarzenia przyszłego trzy warianty gospodarowania Parkiem, będą w efekcie końcowym prowadziły do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż inwestycja po jej zakończeniu będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania powstałej w wyniku inwestycji infrastruktury do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Na zakończenie niniejszej interpretacji organ podatkowy pragnie zauważyć, że zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w cyt. wyżej przepisie mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Nie można zatem uznać, iż budowa zjazdów z ulic W i B jako zadanie własne gminy wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez gminę, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, bowiem Gmina w związku z budową zjazdów z ulic W i B nie świadczy żadnych usług i nie dokonuje dostawy towarów, lecz dokonuje wyłącznie zakupów. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym projektem, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieopodatkowanych. W treści wniosku wskazano, że zjazdy publiczne do ul. W oraz do ul. B będą miały charakter drogi publicznej, będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom, tym samym nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nie mogą więc korzystać ze zwolnienia.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do X sp. z o.o., bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl