IBPP4/443-831/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-831/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 21 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 16 września 2009 r.) oraz z dnia 25 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Rozwój elektronicznych usług publicznych oraz nowoczesny samorząd w powiecie" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. pn. "Rozwój elektronicznych usług publicznych oraz nowoczesny samorząd w powiecie". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 września 2009 r. oraz z dnia 25 września 2009 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 września 2009 r., znak: IBPP4/443-831/09/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Starostwo Powiatowe, jako jednostka prowadząca obsługę Powiatu realizuje projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet II: "Społeczeństwo informacyjne", Działanie 2.2 "Rozwój elektronicznych usług publicznych" pn. "Rozwój elektronicznych usług publicznych oraz nowoczesny samorząd w powiecie".

W związku z zawartą w dniu 5 maja 2009 r. umową o dofinansowanie ww. projektu pomiędzy Województwem a Powiatem wystąpiła konieczność załączenia indywidualnej interpretacji w zakresie prawnej możliwości zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji powyższego zadania.

Okres realizacji projektu: 1 lipiec 2009 r. do 31 styczeń 2010 r.

Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych powiatu, zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym.

Beneficjentami projektu są Powiat (Lider Projektu), Gminy: K, M, N, P, Z.

Celem tego projektu będzie stworzenie warunków do rozwoju społeczeństwa informacyjnego w regionie poprzez zapewnienie powszechnego, szerokopasmowego i bezpiecznego dostępu do internetu, wzrost liczby usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

Efektem realizacji projektu będzie modernizacja urzędów poprzez zwiększenie poziomu wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

W ramach projektu dostarczone zostaną następujące produkty: platforma sprzętowa, system, pomieszczenie pełniące funkcję serwerowni, sieć LAN i wydzielona sieć zasilająca dla komputerów w budynkach urzędów. Będą one stanowić środowisko teleinformatyczne dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną. Planowany jest zakup między innymi 218 zestawów komputerowych z oprogramowaniem, 12 skanerów, 12 serwerów oraz innych elementów infrastruktury sieciowej.

W ramach zasady cross-finansingu projektu, przeprowadzone zostaną szkolenia 218 pracowników Starostwa Powiatowego i Urzędów Gmin - Partnerów z zakresu obsługi internetowej platformy usług publicznych.

W ramach projektu nastąpi podniesienie jakości usług publicznych, poszerzenie oferty usług świadczonych drogą elektroniczną, zwiększenie stopnia wykorzystania technologii informatycznych przez mieszkańców regionu oraz wzrost konkurencyjności regionu.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 11 września 2009 r. Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest osoba prawna - Powiat.

Nabywane towary i usługi związane z przedmiotem projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 25 września 2009 r. nabywcą towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu pn. "Rozwój elektronicznych usług publicznych oraz nowoczesny samorząd w powiecie" będzie Starostwo Powiatowe - jednostka prowadząca obsługę Powiatu na podstawie art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym.

Partnerzy projektu będą przekazywali Wnioskodawcy (Powiatowi) środki finansowe z tytułu wkładu własnego, zabezpieczone w swoim budżecie stosownymi uchwałami. Partner jest zobowiązany do przekazania na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera przypadających na niego środków finansowych na podstawie noty księgowej. Środki powyższe będą przekazywane w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku przez Powiat w siedzibie Gminy. Nota księgowa wystawiana jest na podstawie protokołu odbioru częściowego/końcowego robót oraz faktury od firmy. Wysokość środków do zapłaty określanych notą księgową jest zależna od wielkości prac (dostaw/usług) przypadających na obciążanego Partnera zgodnie z protokołem odbioru robót, o którym mowa powyżej. Kopia faktury oraz protokołu odbioru częściowego bądź końcowego robót będzie stanowić załączniki do noty księgowej.

Efekty projektu będą przekazywane poszczególnym Partnerom w trakcie realizacji projektu, tzn. projekt obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną. Efektem realizacji projektu będzie modernizacja urzędów poprzez zwiększenie poziomu wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Dzięki realizacji projektu wzrośnie poziom usług administracyjnych dla klientów, świadczonych drogą elektroniczną oraz zwiększy się efektywność pracy administracji w zakresie realizacji tych usług. W ramach projektu dostarczone zostaną dla każdego z Partnerów oraz Lidera następujące produkty: platforma sprzętowa, system, sieć LAN i wydzielona sieć zasilająca dla komputerów w budynkach urzędów. W czasie realizacji projektu wymienione produkty zostaną przekazane Partnerom protokołem zdawczo - odbiorczym i będą stanowić ich majątek.

W ramach projektu zostaną również przygotowane pomieszczenia do pełnienia funkcji serwerowi. Prace składające się na adaptację pomieszczenia WC wszystkich urzędach będą obejmować: adaptację pomieszczenia pod funkcję serwerowi, instalację klimatyzacji, instalację zabezpieczeń fizycznych (drzwi antywłamaniowe, czujniki ruchu, alarmy), instalację zabezpieczeń przeciwpożarowych, instalację szaf do montażu urządzeń rackowych. Zostanie do nich także doprowadzone odpowiednie zasilanie. Serwery oraz aktywne urządzenia sieciowe zostaną połączone ze sobą i dołączone do sieci LAN urzędu. Zakres prac będzie różny w zależności od Partnera, a wszystkie te prace będzie wykonywał jeden wykonawca wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego.

W ramach zasady cross-financingu projektu, przeprowadzone zostaną szkolenia 218 pracowników Starostwa Powiatowego i Urzędów Gmin-Partnerów z zakresu obsługi internetowej platformy usług publicznych.

Poszczególni partnerzy projektu będą przekazywali Liderowi (tj. Wnioskodawcy) własne środki finansowe z tytułu wkładu własnego. Przekazanie produktów partnerom projektu nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego partnerów, zgodnie z załącznikiem nr 1 do umowy partnerskiej o realizacji wspólnego projektu zawartej w dniu 15 kwietnia 2008 r.

Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu przekazywane będą na rzecz Lidera Projektu. Umowa o dofinansowanie projektu pn. "Rozwój elektronicznych usług publicznych oraz nowoczesny samorząd w powiecie" została zawarta w dniu 5 maja 2009 r., pomiędzy Województwem pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO W a Powiatem będącym Beneficjentem. Środki dofinansowania będą przekazywane Beneficjentowi przez Instytucję Zarządzającą RPO W w formie zaliczki/refundacji poniesionych przez Beneficjenta wydatków kwalifikowalnych na realizację Projektu. Istnieją dwie możliwości przekazania dotacji: zaliczka oraz refundacja środków na podstawie poprawnych wniosków o płatność.

W przypadku projektu pn. "Rozwój elektronicznych usług publicznych oraz nowoczesny samorząd w powiecie" dotacji nie otrzymują indywidualnie partnerzy, tylko Lider projektu - Powiat.

W pierwszej kolejności została zawarta: umowa partnerska o realizacji wspólnego projektu w dniu 15 kwietnia 2008 r. pomiędzy Powiatem zwanym Liderem a Gminą, Gminą i MiastemK, Gminą P, Gmin ąN, Miastem i Gminą Z zwanymi Partnerami.

Lider jest bezpośrednio odpowiedzialny za właściwe, zgodne z prawem wykorzystanie całości środków przeznaczonych na Projekt, ich rozliczenie oraz wykazanie osiągniętych efektów projektu, zobowiązuje się do zabezpieczenia w swoim budżecie kwoty całkowitego udziału w projekcie przypadającej na Lidera projektu. Lider, jako instytucja aplikująca o dofinansowanie w ramach RPO, będzie dysponował środkami pieniężnymi przekazanymi przez Instytucję Zarządzającą. Środki zostaną przekazane w formie zaliczki bądź refundacji poniesionych przez beneficjentów kosztów kwalifikowalnych zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie.

Wszystkie faktury za dostawy i usługi wystawione będą na Lidera projektu. Lider zobowiązuje się pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki niekwalifikowane oraz inne związane z prawidłową realizacją projektu w części przypadającej na Lidera.

Indywidualna infrastruktura informatyczna wraz oprogramowaniem i licencjami na wykorzystanie tegoż oprogramowania zostanie przez Lidera przekazana Partnerom z chwilą przelania środków płatniczych, a ilość przekazanych elementów infrastruktury będzie zgodna z wielkościami określonymi we wniosku aplikacyjnym, Studium Wykonalności i dokumentacji technicznej.

Każdy Partner jest zobowiązany do realizowania prac w ramach Projektu zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik do wniosku o dofinansowanie, do przekazania na rachunek bankowy Lidera przypadających na niego środków finansowych na podstawie noty księgowej wystawionej przez Lidera Projektu w terminie 14 dni od otrzymania noty. Nota księgowa wystawiana jest na podstawie faktury od wykonawcy Projektu, bądź dostawcy.

Partner zobowiązuje się pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki niekwalifikowalne oraz inne związane z prawidłową realizacją projektu w ramach projektu w części przypadającej na Partnera, zobowiązuje się do zabezpieczenia w swoim budżecie kwoty całkowitego udziału w Projekcie przypadającego na Partnera, zobowiązuje się do zapewnienia łącza internetowego o parametrach gwarantujących prawidłową realizację założeń Projektu. Partnerzy oświadczają, że zobowiązują się w pierwszej kolejności do zabezpieczenia zobowiązań wynikających z realizacji projektu, w tym - z wniosku o udzielenie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w razie jego akceptacji przez Zarząd Województwa - z umowy dofinansowania zawartej pomiędzy Liderem a Marszałkiem Województwa na realizację projektu. Zabezpieczenie zobowiązań będzie polegać na zabezpieczeniu w budżetach poszczególnych jednostek uczestniczących w Projekcie całkowitego udziału. Partner zobowiązuje się do wykazywania wszelkich uzyskanych dochodów, które powstaną w związku z realizacją Projektu i informowania o nich niezwłocznie Lidera Projektu.

Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji ww. projektu w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu "Rozwój elektronicznych usług publicznych oraz nowoczesny samorząd w powiecie" Powiat nie ma i nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT, ani w całości ani w części, ponieważ wydatki, które zostaną poniesione a których dotyczy podatek VAT, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Starostwo Powiatowe jest jednostką prowadzącą obsługę Powiatu na podstawie art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższymi faktami, Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, a tym samym Starostwo Powiatowe realizujące zadania własne Powiatu, korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są:

* rada powiatu,

* zarząd powiatu.

W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet II: "Społeczeństwo informacyjne", Działanie 2.2 "Rozwój elektronicznych usług publicznych" pn. "Rozwój elektronicznych usług publicznych oraz nowoczesny samorząd w powiecie".

Okres realizacji projektu: 1 lipiec 2009 r. do 31 styczeń 2010 r.

Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych powiatu, zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym.

Beneficjentami projektu są Powiat (Lider Projektu), Gminy: K, M, N, P, Z.

Celem tego projektu będzie stworzenie warunków do rozwoju społeczeństwa informacyjnego w regionie poprzez zapewnienie powszechnego, szerokopasmowego i bezpiecznego dostępu do internetu, wzrost liczby usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

Efektem realizacji projektu będzie modernizacja urzędów poprzez zwiększenie poziomu wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

W ramach projektu dostarczone zostaną następujące produkty: platforma sprzętowa, system, pomieszczenie pełniące funkcję serwerowni, sieć LAN i wydzielona sieć zasilająca dla komputerów w budynkach urzędów. Będą one stanowić środowisko teleinformatyczne dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną. Planowany jest zakup między innymi 218 zestawów komputerowych z oprogramowaniem, 12 skanerów, 12 serwerów oraz innych elementów infrastruktury sieciowej.

W ramach zasady cross-finansingu projektu, przeprowadzone zostaną szkolenia 218 pracowników Starostwa Powiatowego i Urzędów Gmin - Partnerów z zakresu obsługi internetowej platformy usług publicznych.

W ramach projektu nastąpi podniesienie jakości usług publicznych, poszerzenie oferty usług świadczonych drogą elektroniczną, zwiększenie stopnia wykorzystania technologii informatycznych przez mieszkańców regionu oraz wzrost konkurencyjności regionu.

Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

Ponadto z treści wniosku wynika, że nabywane towary i usługi związane z przedmiotem projektu, w części przypadającej na Lidera, tj. Powiat, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę (tj. Lidera projektu) nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Lidera projektu.

Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu w częściach przypadających na pozostałych Partnerów, należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego,

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, s.1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. UE L Nr 145, s.1), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie realizował projekt wraz z partnerami tj. Gminą M, Gminą i Miastem K, Gminą P, Gminą N, Miastem i Gminą Z.

Dotacji nie otrzymują indywidualnie partnerzy, tylko Lider projektu - Powiat.

Wszystkie faktury za dostawy i usługi wystawione będą na Lidera projektu.

Partnerzy projektu będą przekazywali Wnioskodawcy (Powiatowi) środki finansowe z tytułu wkładu własnego.

Efekty projektu będą przekazywane poszczególnym Partnerom w trakcie realizacji projektu. W ramach projektu dostarczone zostaną dla każdego z Partnerów oraz Lidera następujące produkty: platforma sprzętowa, system, sieć LAN i wydzielona sieć zasilająca dla komputerów w budynkach urzędów. W czasie realizacji projektu wymienione produkty zostaną przekazane Partnerom protokołem zdawczo - odbiorczym i będą stanowić ich majątek. W ramach projektu zostaną również przygotowane pomieszczenia do pełnienia funkcji serwerowi. Przeprowadzone zostaną szkolenia 218 pracowników Starostwa Powiatowego i Urzędów Gmin-Partnerów z zakresu obsługi internetowej platformy usług publicznych.

Poszczególni partnerzy projektu będą przekazywali Liderowi (tj. Wnioskodawcy) własne środki finansowe z tytułu wkładu własnego. Przekazanie produktów partnerom projektu nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego partnerów.

Lider zobowiązuje się pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki niekwalifikowane oraz inne związane z prawidłową realizacją projektu w części przypadającej na Lidera.

Indywidualna infrastruktura informatyczna wraz oprogramowaniem i licencjami na wykorzystanie tegoż oprogramowania zostanie przez Lidera przekazana Partnerom z chwilą przelania środków płatniczych, a ilość przekazanych elementów infrastruktury będzie zgodna z wielkościami określonymi we wniosku aplikacyjnym, Studium Wykonalności i dokumentacji technicznej.

W związku z faktem, iż Partnerzy projektu z tytułu robót inwestycyjnych oraz przekazanej przez Wnioskodawcę infrastruktury informatycznej zobowiązani będą do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy, mamy do czynienia z dostawą towarów oraz z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż część robót zostanie wykonana na majątku Partnerów, którzy będą uczestniczyli w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca będzie Liderem projektu, nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę - dotyczy to również sytuacji, gdy towary będą przekazywane Gminom jak również roboty inwestycyjne realizowane będą bezpośrednio na majątku Gmin, będących Partnerami projektu - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca będzie działał w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innych podmiotów, tj. Gmin (Partnerów).

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Gminy będące Partnerami projektu) niż podmiot obciążony (Powiat - Lider) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany będzie przenieść na faktycznego odbiorcę (Partnerów projektu). Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez dokonującego dostawy towaru lub przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Wnioskodawca sam wskazał, iż część przypadająca Partnerom zostanie im przekazana protokołem zdawczo - odbiorczym i będzie stanowić ich majątek. Przekazanie produktów projektu nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego Partnerów.

Zatem nabycie w ramach projektu towarów i usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży towarów i usług dla Partnerów projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której towary i usługi zostaną opodatkowane przez dostawcę faktycznie sprzedającego towary lub usługodawcę faktycznie świadczącego te usługi. Powiat będzie występował zatem w charakterze zarówno otrzymującego towary i usługi, jak i sprzedającego towary i wyświadczającego usługi (na rzecz Partnerów projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca powinien wystawić fakturę dla partnerów projektu (Gmin). Podsumowując, zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi w części przypadającej na partnerów projektu zostaną przez Wnioskodawcę wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Powiat będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn.: "Rozwój elektronicznych usług publicznych oraz nowoczesny samorząd w powiecie" w części przypadającej na partnerów projektu. Jednocześnie będzie zobowiązany - jako sprzedający towary i świadczący usługi - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Natomiast Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Powiat - Lidera.

W konsekwencji oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu w całości lub w części, uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl