IBPP4/443-828/09/JP - Prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu budowy sieci kanalizacyjnej przez podmiot niezarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-828/09/JP Prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu budowy sieci kanalizacyjnej przez podmiot niezarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 21 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 29 września 2009 r.) oraz z dnia 1 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "Ochrona naturalnych walorów przyrodniczych Gmin Związku Gmin - Etap 2 - budowa sieci kanalizacyjnej na obszarze Gminy"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2009 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "Ochrona naturalnych walorów przyrodniczych Gmin Związku Gmin - Etap 2 - budowa sieci kanalizacyjnej na obszarze Gminy". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 29 września 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 września 2009 r. oraz z dnia 1 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Ochrona naturalnych walorów przyrodniczych Gmin Związku Gmin - etap 2 - budowa sieci kanalizacyjnej na obszarze Gminy" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 w ramach osi 4 działanie 4.2 rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej. Wysokość dofinansowania wynosi 3.750.787,55 zł, a całkowita wartość projektu wynosi 7.486.506,96 zł.

Przedmiotem projektu jest budowa sieci kanalizacyjnej w 6 miejscowościach na terenie Gminy o długości 22.37 km z 3 przepompowniami ścieków co pozwoli na odprowadzenie 147 m3/dobę ścieków. W wyniku realizacji zadania za pomocą 5.864 m zostanie podłączone do sieci kanalizacyjnej 371 szt. gospodarstw (1.909 osób).

Za zarządzanie i finansowanie projektu odpowiedzialny będzie Wnioskodawca natomiast zarządzaniem i finansowaniem inwestycji po jej zakończeniu oraz jej eksploatacją zajmował się będzie Zakład Gospodarki Komunalnej, którego organem założycielskim jest Gmina. Środki konieczne na wydatki związane z utrzymaniem projektu po zakończeniu pochodzić będą z opłat ludności oraz częściowo z opłat ludności oraz częściowo z dopłat do kanalizacji z budżetu Gminy. Zakład Gospodarki Komunalnej jest jednostką organizacyjną Gminy prowadzoną w formie zakładu budżetowego.

Inwestycja służy odprowadzaniu ścieków z gospodarstw domowych. Mieszkańcy mają podpisaną umowę z Zakładem Gospodarki Komunalnej na świadczenie ww. usług. Jest to czynność opodatkowana. Opłaty za świadczenie usług wpływają na konto Zakładu Gospodarki Komunalnej. Gmina przekazuje również Zakładowi Gospodarki Komunalnej dotację z budżetu do 1 m3 wody i ścieków. Gmina posiada swój NIP i REGON.

Wymaganym załącznikiem do wniosku o płatność do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 jest zaświadczenie o tym czy beneficjent jest płatnikiem podatku VAT i czy w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 24 września 2009 r. nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7. Zgodnie z § 3 pkt 1 oraz § 7 Statutu Wnioskodawca wykonuje zadania publiczne gmin w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność między innymi w zakresie: prowadzenia działalności inwestycyjnej, promocyjnej i marketingowej w zakresie Zadań Związku niewykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Przedmiotem projektu jest inwestycja w postaci budowy sieci kanalizacyjnej wraz przyłączami na terenie Gminy (na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Niniejsza inwestycja jest realizacją zadań własnych Gminy (na podstawie przepisów art. 3 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków, zgodnie z którym, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy, w związku z czym towary i usługi związane z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT). Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznym nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.

Wnioskodawca po zakończeniu inwestycji przekazuje sieć wraz z przyłączami nieodpłatnie na podstawie protokołu odbioru końcowego Gminie, która będzie administrować, utrzymywać oraz świadczyć usługi odbioru ścieków od mieszkańców. Będzie to czynić za pośrednictwem Zakładu Gospodarki Komunalnej, będącego zakładem budżetowym Gminy. Wszelkie koszty związane z utrzymaniem, konserwacją i remontami sieci wraz z przyłączami spoczywają na ZGK.

Na podstawie § 28 pkt 3 Statutu Wnioskodawcy osobą uprawnioną do podpisania wniosku o wydanie interpretacji podatkowej jest przewodniczący Zarządu Związku Gmin. Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej nie jest w rozumieniu § 30 niniejszego Statutu dokumentem na podstawie którego Związek zaciąga zobowiązania wobec osób trzecich i w związku z czym nie wymaga dodatkowego podpisu jednego członka zarządu i kontrasygnaty osoby prowadzącej księgowość Związku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanego projektu pod nazwą "Ochrona naturalnych walorów przyrodniczych gmin Związku Gmin- Etap 2 - budowa sieci kanalizacyjnej na obszarze Gminy " ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizowanym projektem pn. "Ochrona naturalnych walorów przyrodniczych gmin Związku Gmin- Etap 2 - budowa sieci kanalizacyjnej na obszarze Gminy".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Ochrona naturalnych walorów przyrodniczych gmin Związku Gmin - etap 2 - budowa sieci kanalizacyjnej na obszarze Gminy" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013 w ramach osi 4 działanie 4.2 rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej. Przedmiotem projektu jest budowa sieci kanalizacyjnej w 6 miejscowościach na terenie Gminy o długości 22.37 km z 3 przepompowniami ścieków co pozwoli na odprowadzenie 147 m3/dobę ścieków. W wyniku realizacji zadania zostanie podłączone do sieci kanalizacyjnej 371 szt. gospodarstw (1.909 osób).

Za zarządzanie i finansowanie projektu odpowiedzialny będzie Wnioskodawca natomiast zarządzaniem i finansowaniem inwestycji po jej zakończeniu oraz jej eksploatacją zajmował się będzie Zakład Gospodarki Komunalnej, którego organem założycielskim jest Gmina. Środki konieczne na wydatki związane z utrzymaniem projektu po zakończeniu pochodzić będą z opłat ludności oraz częściowo z opłat ludności oraz częściowo z dopłat do kanalizacji z budżetu Gminy.

Wnioskodawca po zakończeniu inwestycji przekazuje sieć wraz z przyłączami nieodpłatnie na podstawie protokołu odbioru końcowego Gminie, która będzie administrować, utrzymywać oraz świadczyć usługi odbioru ścieków od mieszkańców za pośrednictwem zakładu budżetowego Gminy - Zakładu Gospodarki Komunalnej (ZGK). Wszelkie koszty związane z utrzymaniem, konserwacją i remontami sieci wraz z przyłączami spoczywają na ZGK. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni", składającym deklaracje VAT-7.

Natomiast jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w całości lub w części) wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą "Ochrona naturalnych walorów przyrodniczych Gmin Związku Gmin- Etap 2 - budowa sieci kanalizacyjnej na obszarze Gminy".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu. W niniejszej interpretacji nie dokonano analizy czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie obligują go do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania powstałego w efekcie projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl