IBPP4/443-823/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-823/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 20 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu pod nazwą "Wykonanie przebudowy basenu" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu pod nazwą "Wykonanie przebudowy basenu".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako inwestor zamierza złożyć wniosek w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, poddziałanie 6.2 "Zagospodarowanie terenów zdegradowanych" na dofinansowanie zadania pod nazwą "Wykonanie przebudowy basenu" (wartość inwestycji 10.157.313, 58 zł). Kąpielisko jest własnością Gminy, a zarządcą obiektu jest jednostka budżetowa Gminy - Miejsko - Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji.

Na czas wykonania inwestycji kąpielisko zostanie przekazane protokołem OT - Przyjęcie Środka Trwałego Gminie. Zaraz jednak po zakończeniu inwestycji zostanie ono przekazane (protokołem OT) pod zarząd Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji. Przekazanie obiektu dla MGOKSiR nastąpiło bezpłatnie. Również nieodpłatnie odbędzie się przekazanie obiektu na czas realizacji zadania Gminie. Po zakończeniu inwestycji kąpielisko zostanie nieodpłatnie ponownie przekazane pod zarząd Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji. Obiekt podczas realizacji zadania pn. "Wykonanie przebudowy basenu" będzie całkowicie zamknięty, a co za tym idzie nie będzie generował żadnych przychodów. Nabywane towary i usługi służące do realizacji projektu pn. "Wykonanie przebudowy basenu" na żadnym etapie realizacji projektu jak również po jego zakończeniu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca w związku ze zmodernizowanym obiektem nie będzie osiągał żadnych przychodów generujących podatek należny VAT. Realizacja ww. inwestycji zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym wpisuje się w zakres zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18, które mają brzmienie: "W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy: kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10), promocji gminy (pkt 18)".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować zadanie pn. "Wykonanie przebudowy basenu". Kąpielisko jest własnością Gminy, a zarządcą obiektu jest jednostka budżetowa Gminy - Miejsko - Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji. Na czas wykonania inwestycji kąpielisko zostanie przekazane protokołem OT - Przyjęcie Środka Trwałego Gminie. Zaraz jednak po zakończeniu inwestycji zostanie ono przekazane (protokołem OT) pod zarząd Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji. Przekazanie obiektu dla MGOKSiR nastąpiło bezpłatnie. Również nieodpłatnie odbędzie się przekazanie obiektu na czas realizacji zadania Gminie. Po zakończeniu inwestycji kąpielisko zostanie nieodpłatnie ponownie przekazane pod zarząd Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji. Obiekt podczas realizacji zadania pn. "Wykonanie przebudowy basenu" będzie całkowicie zamknięty, a co za tym idzie nie będzie generował żadnych przychodów. Nabywane towary i usługi służące do realizacji projektu pn. "Wykonanie przebudowy basenu" na żadnym etapie realizacji projektu jak również po jego zakończeniu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca w związku ze zmodernizowanym obiektem nie będzie osiągał żadnych przychodów generujących podatek należny VAT.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Wykonanie przebudowy basenu".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl