IBPP4/443-821/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-821/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem które wpłynęło do tut. organu 7 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia albo zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia albo zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem które wpłynęło do tut. organu 7 czerwca 2011 r., będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-821/11/MN z dnia 30 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zostało powołane do życia 19 września 2006 r. z inicjatywy nauczycieli Zespołu Szkół w S. Osobowość prawną Stowarzyszenie uzyskało 6 listopada 2006 r..

W celu poszerzenia pozyskiwania środków na działalność Stowarzyszenia, Zarząd 25 października 2007 r. podjął decyzję o złożenie wniosku do Sądu Rejestrowego w celu wpisania Stowarzyszenia, jako organizacji pożytku publicznego. Decyzją sądu od dnia 6 listopada 2008 r. posiadamy status organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów:

* ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 655 z późn. zm.);

* Statut Stowarzyszenia.

Główne cele działania Stowarzyszenia to:

* wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju: społecznego, oświatowego, kulturalnego i gospodarczego wsi S., Sm., G., K., Gr. Gr. D., Gł. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

* działanie na rzecz wszechstronnego rozwoju Zespołu Szkół w S., organizowanie działań na rzecz edukacji;

* szeroko rozumianą działalność kulturalną, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji, obyczajów i dóbr kultury;

* organizowanie i prowadzenie działań na rzecz rozwoju infrastruktury wsi;

* ochronę przyrody i krajobrazu;

* tworzenie lokalnych systemów stypendialnych;

* wspieranie aktywnego uczestnictwa mieszkańców wsi w Unii Europejskiej i przeciwdziałanie negatywnym skutkom integracji europejskiej i globalizacji;

* promocję zdrowia i zdrowego stylu życia w jak najszerszym rozumieniu tych pojęć;

* działalność na rzecz upowszechnienia turystyki, sportu, rekreacji oraz aktywnego wypoczynku;

* prowadzenie działalności wydawniczej;

Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1 /413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi w Urzędzie Marszałkowskim w dniu 25 marca 2010 r. - wniosek został rozpatrzony pozytywnie. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczony w związku z poniesieniem kosztów bieżących.

W ramach wniosku Stowarzyszenie zobowiązuje się do realizacji operacji pt. "XXX", której celem jest "Integracja społeczności z terenu LGD "XXX". Promocja regionu-folklor i obrzędowość ludowa. Zagospodarowanie wolnego czasu dzieci i młodzieży oraz rodzinny aktywny wypoczynek. Projekt jest jednodniowym przedsięwzięciem polegającym na organizacji przeglądu artystycznego zespołów regionalnych z terenu działania Stowarzyszenia Gmin LGD "XXX". Pozyskana dotacja zostanie przeznaczona na wynajem sceny, firmy cateringowej, która zapewni wyżywienie dla występujących zespołów, zakup nagród w konkursie oraz wynajem firmy, która zapewni aktywny wypoczynek dzieciom i młodzieży poprzez różne atrakcje podczas przeglądu. Działalność ta nie ma charakteru zarobkowego, wszelkie atrakcje dla uczestników są bezpłatne. Organizatorzy nie pobierają wynagrodzenia (członkowie Stowarzyszenia) działają na zasadzie wolontariatu. Działalność Stowarzyszenia, zgodnie ze Statutem, oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków. Majątek Stowarzyszenia powstaje głównie ze składek członkowskich oraz z wpłaty 1% podatku oraz programów grantowych. W ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż.

Część wymienionych wyżej wydatków objęta jest podatkiem VAT, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie ze statutem Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, zatem nie jest płatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze. zm.). Oznacza to, że nie jest możliwe dokonanie odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wydatki towary i usługi zakupione dla realizacji ww. projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia albo do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia ani do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie zobowiązało się do realizacji operacji pt. "XXX", której celem jest "Integracja społeczności z terenu LGD "XXX", promocja regionu-folklor i obrzędowość ludowa, zagospodarowanie wolnego czasu dzieci i młodzieży oraz rodzinny aktywny wypoczynek. Projekt jest jednodniowym przedsięwzięciem polegającym na organizacji przeglądu artystycznego zespołów regionalnych z terenu działania Stowarzyszenia Gmin LGD "XXX. Pozyskana dotacja zostanie przeznaczona na wynajem sceny, firmy cateringowej, która zapewni wyżywienie dla występujących zespołów, zakup nagród w konkursie oraz wynajem firmy, która zapewni aktywny wypoczynek dzieciom i młodzieży poprzez różne atrakcje podczas przeglądu. Działalność ta nie ma charakteru zarobkowego, wszelkie atrakcje dla uczestników są bezpłatne. Organizatorzy nie pobierają wynagrodzenia (członkowie Stowarzyszenia) działają na zasadzie wolontariatu. W ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacja projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wydatki towary i usługi zakupione dla realizacji ww. projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, a zatem dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie będzie miał więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji pt.: "XXX" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Powyższe unormowanie nie uległo zmianie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), które obowiązuje od dnia 6 kwietnia 2011 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl