IBPP4/443-816/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-816/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 9 lutego 2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 18 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na zakup sceny mobilnej w ramach realizacji projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na zakup sceny mobilnej w ramach realizacji projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-268/11/MN z dnia 10 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany pismem z dnia 18 marca 2011 r.):

Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność kulturalną, działalność radiową oraz wynajem pomieszczeń. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT (uprawniającą do odliczenia podatku VAT w całości) oraz sprzedaż tzw. mieszaną, tj. opodatkowaną i zwolnioną. Część dokonywanych zakupów Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować tylko do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Natomiast część zakupów jest związana z tzw. sprzedażą mieszaną.

W celu określenia podatku naliczonego od towarów i usług podlegającego odliczeniu ustalono wskaźnik proporcji. Wskaźnik proporcji ustalono jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Przy czym roczny obrót dotyczy roku poprzedzającego rok podatkowy. Wskaźnik na rok 2008 wyniósł 81%, za rok 2009 - 71%, za rok 2010 - 83%.

Wnioskodawca realizował projekt pn. "XXX" dofinansowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z Europejskiego Funduszu Rolnegona rzecz Obszarów Wiejskich. W ramach tego projektu zrealizowano

3 zadania:

* budowa deptaka,

* dostawa sceny mobilnej,

* modernizacja budynku mienia komunalnego w H.

Nowy deptak poprawił mieszkańcom wsi dojście do Samorządowego Ośrodka Kultury jak również Szkoły, Urzędu Gminy, Banku, Ośrodka Zdrowia, Punktów Usługowych i Handlowych. Budowa deptaka spełniła dodatkowy cel realizacji projektu - podniosła atrakcyjność turystyczną wsi.

Wartość budowy deptaka: netto280 090,92 + VAT 61 620,00 = brutto 341 710,92 oraz roboty dodatkowe związane z budową deptaka: netto 14 064,40 + VAT 3 094,17 = brutto 17 158,57 zł.

Scena moblina zostanie wykorzystana przy organizacji imprez kulturalnych na terenie Gminy.

Wartość sceny: netto 78 800,00 + VAT 17 336,00 = brutto 96 136,00 zł.

Zmodernizowany budynek mienia komunalnego, z którego Wnioskodawca nieodpłatnie korzysta na podstawie umowy użyczenia, ma na celu zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców miejscowości H. W obiekcie tym będą prowadzone wszelkie imprezy kulturalne oraz działania społeczne na rzecz mieszkańców H.

Wartość modernizacji budynku mienia komunalnego: netto 212 193,82 +VAT 46 682,64 = brutto 258 876,46 zł oraz koszty inspektora budowy: netto 2 121,94 + VAT 466,82 = 2 588,76 zł

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i co miesiąc składa deklaracje VAT-7.

Obiekty będące przedmiotem projektu (zmodernizowany budynek, wybudowany deptak i zakupiona scena mobilna) przez okres minimum trwałości projektu, czyli 7 lat od dokonania refundacji części poniesionych kosztów przez ARiMR nie będą udostępniane odpłatnie.

Jako jednostka organizacyjna Gminy, Wnioskodawca mógł wnioskować o środki na realizację operacji polegającej na m.in. modernizacji budynku - będącego własnością Gminy i na realizację budowy deptaka (chodnika) na terenie stanowiącym własność Zarządu Dróg Powiatowych - na podstawie wymaganych konkursem - oświadczeń właściciela. Ponadto Wnioskodawca dysponuje decyzją zezwalającą na realizację deptaka, wydaną przez Zarząd Dróg Powiatowych. Wnioskodawca otrzymał prawo realizacji projektu poprzez złożenie oświadczenia właściciela nieruchomości o wyrażeniu zgody na realizacje operacji (budowy deptaka) i jednoczesne oświadczenie właściciela nieruchomości gdzie został wybudowany parking na utrzymanie przedmiotowej operacji w okresie 7 lat od dnia dokonania przez ARiMR płatności ostatecznej. Wszelkie przekazywanie w formie nieodpłatnej.

Dla Wnioskodawcy budowa deptaka jest to inwestycja w obcym środku trwałym.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:

* zmodernizowany budynek w H. do upływu 7 lat będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatnych). Po upływie 7 lat będzie wykorzystywany do czynności mieszanych tj. niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatnych) i podlegających opodatkowaniu (odpłatnych tj. opodatkowanych i zwolnionych,

* deptak będzie zawsze wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatnych),

* scena mobilna do upływu 7 lat będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatnych). Po upływie 7 lat będzie wykorzystywana do czynności mieszanych tj. niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatnych) i podlegających opodatkowaniu (odpłatnych tj. opodatkowanych i zwolnionych).

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, iż koszty inspektora nadzoru inwestorskiego zostały poniesione w związku z realizacją zadania budowlanego - modernizacja budynku. Roboty budowlane ujęte w projekcie wymusiły zatrudnienie inspektora nadzoru, który wystawił stosowną fakturę po wykonaniu zadania.

Obiekty, które były przedmiotem projektu deptak i budynek nie są i nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jedynie scena mobilna po upływie dopiero okresu 7 lat od dnia dokonania przez ARiMR płatności ostatecznej, będzie wykorzystywana - wypożyczana odpłatnie, czyli będzie podlegać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Obiekty, które były przedmiotem projektu nie będą więc wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

W odniesieniu do obiektów które będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych, Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić kwot związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i kwoty związanej z czynnościami, w stosunku, do których takie prawo nie przysługuje.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokonał zakupów towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT i udokumentowanych fakturami VAT, wystawionymi dla Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu tj. zakupu sceny mobilnej. Jeśli tak to czy w całości czy stosując wskaźnik proporcji.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 marca 2011 r.):

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup sceny mobilnej, ponieważ scena będzie służyła do działalności zwolnionej (usługi związane z kulturą PKWiU ex 92 - załącznik nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W razie zmiany przeznaczenia danego obiektu, będącego efektem zrealizowanego projektu (podatnik nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru), na mocy przepisu art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, należy dokonać korekty podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 91 ust. 7a w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3, tj. w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Korekty, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Powyższe oznacza, że w stosunku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji o wartości powyżej 15 000 zł (z wyłączeniem nieruchomości i prawa użytkowania wieczystego), korekty dokonuje się jeżeli zmiana przeznaczenia nastąpi w okresie 5 lat, licząc od roku, w którym towary zostały oddane do użytkowania.

W stosunku do ww. środków trwałych korekty dokonuje się za pierwszy okres rozliczeniowy następnego roku (do końca okresu 5-letniej korekty).

Roczna korekta winna dotyczyć w przypadku środków trwałych, będących rzeczami ruchomymi 1/5 podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Z zaprezentowanego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7 realizuje projekt pod nazwą "XXX". W ramach realizacji projektu dokonano zakupu sceny mobilnej.

Wnioskodawca w związku z realizacją ww. zadania poniósł pewne koszty udokumentowane fakturami VAT.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, iż zakupiona scena mobilna do upływu 7 lat będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatnych). Po upływie 7 lat będzie wykorzystywana do czynności mieszanych tj. niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatnych) i podlegających opodatkowaniu (odpłatnych tj. opodatkowanych i zwolnionych).

Po upływie 7 lat od realizacji inwestycji, scena będzie wypożyczana odpłatnie, czyli będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7 jeżeli dokonane zakupy towarów i usług mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W omawianej sprawie pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, związek taki nie występuje.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca nie będzie miał więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją zadania w ramach projektu pod nazwą "XXX".

Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do dokonania korekty podatku naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia towaru. Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że początkowo scena mobilna do upływu 7 lat, będzie wykorzystywana tylko do czynności nieopodatkownych podatkiem VAT. Później dojdzie do zmiany przeznaczenia (Wnioskodawca planuje jej odpłatne wypożyczanie).

Wobec powyższego Wnioskodawca nie będzie miał prawa do dokonania korekty podatku naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia, ze względu na upływ 5-letniego okresu uprawniającego do jej dokonania.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup sceny mobilnej należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia jednak wymaga, iż Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dlatego, że scena mobilna będzie wykorzystywana do wykonywania czynności niepodlegajacych opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatne udostępnianie), a nie zaś jak wskazał Wnioskodawca do czynności zwolnionych.

Ponadto należy zauważyć, że z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawodawca odstąpił od identyfikacji usług przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, tym samym w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT opisuje poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania. Zmiany maja związek z przeniesieniem czynności zwolnionych z opodatkowania do tekstu ustawy o VAT. Do dnia 31 grudnia 2010 r. spis czynności zwolnionych z podatku znajdował się w załączniku nr 4 do tejże ustawy, który z dniem 1 stycznia został uchylony. Zatem powoływanie się w stanowisku na zwolnienie od podatku VAT wynikające z załącznika nr 4 do ustawy nie jest prawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z modernizacją budynku mienia komunalnego oraz w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z budową deptaka zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl