IBPP4/443-816/10/AZ - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu wsparcia i kompleksowej pomocy w stworzeniu warunków do samodzielnej pracy, uczestnictwa w życiu zawodowym oraz integracji społecznej osób niepełnosprawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-816/10/AZ Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu wsparcia i kompleksowej pomocy w stworzeniu warunków do samodzielnej pracy, uczestnictwa w życiu zawodowym oraz integracji społecznej osób niepełnosprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu 7 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem które wpłynęło do tut. organu w dniu 7 lipca 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-816/10 AZ z dnia 21 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT wykonywał w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego projekt w ramach priorytetu 7.2 przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej "XXX" w celu wsparcia i kompleksowej pomocy w stworzeniu warunków do samodzielnej pracy, uczestnictwa w życiu zawodowym oraz integracji społecznej osób niepełnosprawnych. Projekt skierowany jest do osób z dysfunkcją wzrokową.

Program obejmuje szkolenia: obsługa poczty elektronicznej, poznanie możliwości przeglądarek internetowych z uwzględnieniem przeglądarki WeebIE i głośnomówiącej Inteligent Web Reader, obsługę skanera oraz programu screanreader i syntezatora mowy, edytora obsługi drukarki Breilowskiej. Szkolenia te wykonywane są nieodpłatnie dla końcowych beneficjentów. Całość projektu odbywa się na zasadzie non profit. Dofinansowanie ze środków EFS obejmuje zwrot poniesionych kosztów w ramach tego projektu.

Sprawa dotyczy możliwości odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją ww. projektu.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o VAT usługi szkoleń i kursów PKWiU 80.42.10.00.90 przy sprzedaży korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Szkolenia przeprowadzone w ramach tego projektu przy sprzedaży (gdyby takowa była) korzystałyby ze zwolnienia.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż realizacja projektu nie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Przedmiotem działalności gospodarczej jest m.in. przeprowadzanie szkoleń w zakresie obsługi komputerów, a więc realizacja projektów szkoleniowych jest zgodna z zakresem działalności gospodarczej. W związku z realizacją projektu firma dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT. Zakupy te są związane z realizacją projektu m.in. wynajem sal, catering, usługi serwisowe, materiały biurowe i szkoleniowe, zakup sprzętu komputerowego potrzebnego do realizacji szkoleń związanych z ww. projektem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji opisanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieje możliwość odliczenia podatku od zakupów związanych z realizacją tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Kwestię opodatkowania czynności dokonywanych przez podatników reguluje przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie powyższych przesłanek. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT wykonywał w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego projekt w ramach priorytetu 7.2 przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej "XXX" w celu wsparcia i kompleksowej pomocy w stworzeniu warunków do samodzielnej pracy, uczestnictwa w życiu zawodowym oraz integracji społecznej osób niepełnosprawnych. Projekt skierowany jest do osób z dysfunkcjami wzrokowymi.

Program obejmuje szkolenia: obsługa poczty elektronicznej, poznanie możliwości przeglądarek internetowych z uwzględnieniem przeglądarki WeebIE i głośnomówiącej Inteligent Web Leader, obsługę skanera oraz programu screanreader i syntezatora mowy, edytora, obsługi drukarki Breilowskiej. Szkolenia te wykonywane są nieodpłatnie dla końcowych beneficjentów. Całość projektu odbywa się na zasadzie non profit. Dofinansowanie ze środków EFS obejmuje zwrot poniesionych kosztów w ramach tego projektu. Przedmiotem działalności gospodarczej jest m.in. przeprowadzanie szkoleń w zakresie obsługi komputerów, a więc realizacja projektów szkoleniowych jest zgodna z zakresem działalności gospodarczej. W związku z realizacją projektu firma dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT. Zakupy te są związane z realizacją projektu m.in. wynajem sal, catering, usługi serwisowe, materiały biurowe i szkoleniowe, zakup sprzętu komputerowego potrzebnego do realizacji szkoleń związanych z ww. projektem.

Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając więc na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz fakt, że art. 8 ust. 2 tej ustawy nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne szkolenie) odbyło się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że ze zwolnienia z podatku VAT mogą korzystać wyłącznie szkolenia odpłatne natomiast szkolenia nieodpłatne, jako nieodpłatnie świadczone usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa nie podlegają przepisom ustawy o VAT.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co oznacza, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, a szczególności wykorzystywania po zakończeniu realizacji projektu nabytego wyposażenia lub środków trwałych do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność. Nadmienia się, iż w przypadku zmiany przeznaczenia nabytych towarów do czynności opodatkowanych należy mieć na uwadze uregulowania wynikające z przepisów art. 91 ustawy o VAT, które mogą znaleźć zastosowanie

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl