IBPP4/443-811/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-811/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 17 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu X - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu X

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest publiczną szkołą wyższą. Zadania statutowe Wnioskodawcy określa art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.). Podstawowa działalność Wnioskodawcy to usługi edukacyjne które są zwolnione z podatku VAT, usługi badawcze, które są finansowane ze środków budżetowych, służą rozwojowi nauki i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a także usługi badawcze realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi, które opodatkowane są według podstawowej stawki VAT.

W ramach statutowej działalności Wnioskodawca, jako koordynator, realizuje projekt X Enterprise Europe Network. Enterprise Europe Network jest, powstałą w 2008, siecią ośrodków działających głównie na rzecz przedsiębiorstw sektora MŚP. Nie jest to jednak nowy podmiot, a sieć powołana przez Komisję Europejską z połączenia lnnovation Relay Centres (IRC) oraz Euro Info Centers (EIC). Jest to, obejmująca największy obszar Europy, sieć instytucji świadczących usługi informacyjne i doradcze na rzecz przedsiębiorstw sektora MŚP. Projekt ten bezpośrednio realizuje Centrum Transferu Technologii Wnioskodawcy na podstawie umowy nr 000, jako jedno z działań przewidzianych w ramach nowej inicjatywy Unii Europejskiej: Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (Competitivness and lnnovation Framework Programme 2007-2013 (CIP)).

Oferta sieci adresowana jest do lokalnych przedsiębiorców i obejmuje przede wszystkim: udzielanie informacji i doradztwo w zakresie możliwości finansowania działalności gospodarczej oraz prawa Unii Europejskiej, pomoc w wyszukiwaniu partnerów zagranicznych (m.in. poprzez bazy danych zawierające oferty współpracy technologicznej i biznesowej), pomoc we wdrażaniu innowacji i rozwoju badań prowadzonych przez przedsiębiorstwa oraz pozyskiwaniu funduszy na prowadzenie działalności badawczej (w tym uczestnictwo w 7. Programie Ramowym). Szacuje się, że w ramach projektu z usług informacyjno-doradczych konsorcjum skorzysta ponad 4000 przedsiębiorców.

W szczególności działania konsorcjum obejmują prowadzenie usługi doradczo-informacyjnej, organizację konferencji, warsztatów, seminariów oraz szkoleń, udział w misjach gospodarczych, targach, spotkaniach brokerskich i innych wydarzeniach branżowych. Wszystkie te działania mają charakter nieodpłatny dla beneficjentów ostatecznych przedmiotowego projektu. Realizowane są także działania o charakterze promocyjnym, w tym prowadzenie serwisu internetowego, a także czynności koordynacyjne, w tym przygotowywanie raportów zbiorczych dla Komisji Europejskiej i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Sieć Enterprise Europe Network dzięki szerokiemu wachlarzowi usług daje mikro, małym i średnim przedsiębiorcom możliwość rozwinięcia potencjału innowacyjnego.

Warto zaznaczyć, że działania sieci Enterprise Europe Network są działaniami o charakterze niekomercyjnym, które, co do zasady, świadczone są bezpłatnie na rzecz beneficjentów ostatecznych projektu. Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach realizacji przedmiotowego projektu związane są wyłącznie ze świadczeniem usług, które nie podlegają opodatkowaniu. Tym samym towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu X nie służą czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Uczelni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, warunkiem sine qua non obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest wykorzystywanie towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z realizacją projektu X Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych VAT określonych w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wobec czego nie zostanie spełniona przesłanka pozwalająca na obniżenie podatku należnego o podatek naliczony. W obecnym stanie prawnym brak jest zatem podstaw do odzyskania kwoty podatku naliczonego przy realizacji projektu. Tym samym podatek stanowi koszt kwalifikowany.

Zgodnie ze wskazanym stanem faktycznym realizowane przez Wnioskodawcę nieodpłatne czynności w ramach wykonywania zadań wynikających z projektu X na rzecz beneficjentów ostatecznych nie stanowią odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu, o którym mowa w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W konsekwencji brak zatem spełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ost. zm. Dz. Nr z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Kwestię opodatkowania czynności dokonywanych przez podatników reguluje przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest publiczną szkołą wyższą. Zadania statutowe Wnioskodawcy określa art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.). Podstawowa działalność Wnioskodawcy to usługi edukacyjne które są zwolnione z podatku VAT, usługi badawcze, które są finansowane ze środków budżetowych, służą rozwojowi nauki i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a także usługi badawcze realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi, które opodatkowane są według podstawowej stawki VAT.

W ramach statutowej działalności Wnioskodawca, jako koordynator, realizuje projekt X Enterprise Europe Network. Enterprise Europe Network jest, powstałą w 2008 r. obejmującą największy obszar Europy, siecią instytucji świadczących usługi informacyjne i doradcze na rzecz przedsiębiorstw sektora MŚP. Projekt ten bezpośrednio realizuje Centrum Transferu Technologii Wnioskodawcy, jako jedno z działań przewidzianych w ramach nowej inicjatywy Unii Europejskiej.

Oferta sieci adresowana jest do lokalnych przedsiębiorców i obejmuje przede wszystkim: udzielanie informacji i doradztwo w zakresie możliwości finansowania działalności gospodarczej oraz prawa Unii Europejskiej, pomoc w wyszukiwaniu partnerów zagranicznych (m.in. poprzez bazy danych zawierające oferty współpracy technologicznej i biznesowej), pomoc we wdrażaniu innowacji i rozwoju badań prowadzonych przez przedsiębiorstwa oraz pozyskiwaniu funduszy na prowadzenie działalności badawczej (w tym uczestnictwo w 7. Programie Ramowym). Szacuje się, że w ramach projektu z usług informacyjno-doradczych konsorcjum skorzysta ponad 4000 przedsiębiorców.

W szczególności działania konsorcjum obejmują prowadzenie usługi doradczo-informacyjnej, organizację konferencji, warsztatów, seminariów oraz szkoleń, udział w misjach gospodarczych, targach, spotkaniach brokerskich i innych wydarzeniach branżowych.

Wszystkie te działania mają charakter nieodpłatny dla beneficjentów ostatecznych przedmiotowego projektu. Realizowane są także działania o charakterze promocyjnym, w tym prowadzenie serwisu internetowego, a także czynności koordynacyjne, w tym przygotowywanie raportów zbiorczych dla Komisji Europejskiej i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Sieć Enterprise Europe Network dzięki szerokiemu wachlarzowi usług daje mikro, małym i średnim przedsiębiorcom możliwość rozwinięcia potencjału innowacyjnego.

Działania sieci Enterprise Europe Network są działaniami o charakterze niekomercyjnym, które, co do zasady, świadczone są bezpłatnie na rzecz beneficjentów ostatecznych projektu. Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach realizacji przedmiotowego projektu związane są wyłącznie ze świadczeniem usług, które nie podlegają opodatkowaniu. Tym samym towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu X nie służą czynnościom opodatkowanym.

Podstawowymi zadaniami uczelni, stosownie do zapisów art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), są:

1.

kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

3.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;

4.

kształcenie i promowanie kadr naukowych;

5.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

6.

kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;

7.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, w celu lepszego wykorzystania potencjału intelektualnego i technicznego uczelni oraz transferu wyników prac naukowych do gospodarki, uczelnie mogą prowadzić akademickie inkubatory przedsiębiorczości oraz centra transferu technologii.

Powyższe oznacza, iż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu polegające na świadczeniu usługi informacyjnych i doradczych na rzecz przedsiębiorstw sektora MŚP, organizacji konferencji, warsztatów, seminariów oraz szkoleń, udziale w misjach gospodarczych, targach, spotkaniach brokerskich i innych wydarzeniach branżowych mieszczą się w zakresie prowadzonej działalności.

W świetle powyższego art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług podejmowane w związku z realizacją przedmiotowego projektu odbywa się w związku z prowadzeniem przez Wnioskodawcę działalności. Biorąc powyższe pod uwagę, ww. nieodpłatne świadczenie usług nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazuje Wnioskodawca wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach realizacji przedmiotowego projektu związane są wyłącznie ze świadczeniem usług, które nie podlegają opodatkowaniu.

Skoro wiec podejmowane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu działania nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "X". Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Wnioskodawcę kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl