IBPP4/443-81/11/AZ - Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-81/11/AZ Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 stycznia 2011 r. nr IBPP4/443-79/11/AZ, IBPP4/443-80/11/AZ, IBPP4/443-81/11/AZ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Na terenie Gminy (dalej: Gmina) istnieją tereny nieskanalizowane. Są to zasadniczo małe miejscowości wiejskie zlokalizowane na obrzeżach Gminy, usytuowane w znacznej odległości od terenów zurbanizowanych, mających dostęp do klasycznej kanalizacji sanitarnej, opartej o system połączonych rurociągów podziemnych.

W takich przypadkach, z uwagi na bardzo wysokie koszty oraz trudności natury technicznej, organizacyjnej i prawnej, niezwykle utrudnionym byłoby doprowadzanie klasycznej sieci kanalizacji sanitarnej do tych terenów.

W świetle powyższych uwarunkowań, chcąc jednak zapewnić wszystkim mieszkańcom Gminy odpowiednie standardy sanitarne, Gmina zamierza zawrzeć umowy cywilnoprawne z mieszkańcami takich miejscowości, na świadczenie na ich rzecz odpłatnej usługi w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: POŚ).

POŚ składają się z wykonanego z tworzywa sztucznego zbiornika, systemu rur, filtrów, zaworów, kominów odpowietrzających, pompy i innego osprzętu. Są one każdorazowo zamontowane na działce mieszkańców (są wkopane w ziemię) w bezpośredniej bliskości budynku mieszkalnego i oczywiście podłączone do jego wewnętrznej instalacji sanitarnej.

W celu świadczenia kompleksowej usługi oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ, Gmina w pierwszej fazie jest "odpowiedzialna za nabycie i zamontowanie urządzenia na nieruchomości danego mieszkańca. Zamontowane urządzenie jest udostępnione konkretnym mieszkańcom do korzystania na czas oznaczony (określony w umowie - zasadniczo 10 lat). W trakcie trwania umowy, Gmina jest odpowiedzialna za obsługę POŚ. Obsługa ta polega głównie na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów, nalotów oraz wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków. Dodatkowo. Gmina jest odpowiedzialna za zapewnienie napraw i konserwacji POŚ.

Podsumowując, opisana powyżej kompleksowa usługa w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ składa się z następującej wiązki świadczeń składowych:

1.

usługi podstawowej jaką jest bieżąca obsługa POŚ przez okres 10 lat od dnia jej odbioru technicznego polegająca na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków,

2.

usług wstępnych i dodatkowych jakimi są:

* montaż POŚ na nieruchomościach, będących własnością mieszkańców,

* udostępnienie mieszkańcom POŚ do korzystania na okres 10 lat od dnia odbioru technicznego,

* zapewnienie niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wchodzących w skład POŚ w ramach serwisu gwarancyjnego.

Po okresie objętym umową, Gmina dokona odpłatnego zbycia POŚ na rzecz mieszkańców.

Zgodnie z umowami zawieranymi pomiędzy Gminą i mieszkańcami, powyższa wiązka świadczeń będzie traktowana de facto jak jedno świadczenie złożone, z tytułu którego okresowo pobierane będzie wspólne wynagrodzenie, kalkulowane w odniesieniu do całości świadczenia, tj. bez jakiegokolwiek podziału na poszczególne elementy składowe.

Świadczenie powyższych usług za wynagrodzeniem będzie dokumentowane przez Gminę fakturami VAT. Umowy zawierane z mieszkańcami nie przewidują możliwości nabycia tylko niektórych składowych usług z wiązki świadczeń wykonywanych przez Gminę. Możliwe jest tylko i wyłącznie nabycie kompleksowej usługi oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ w kształcie i na warunkach przedstawionych powyżej.

Do świadczenia kompleksowej usługi oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ Gmina może angażować osoby trzecie, tj., podwykonawców, od których będzie ona otrzymywać faktury VAT z wykazanym VAT naliczonym, w szczególności od dostawców POŚ oraz firm montażowo-budowlanych, które będą je instalować.

Ponadto, w dniu 25 lutego 2010 r. Gmina zawarła z Samorządem Województwa Umowę o przyznanie pomocy Nr XXX w ramach działania "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (dalej: Umowa). Umowa ta potwierdza, iż Gmina wybuduje na wskazanych terenach POŚ oraz spełni szereg określonych warunków formalnych, w szczególności dochowa odpowiednich terminów oraz przedstawi dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków. Na mocy Umowy, w związku z inwestycją w zakresie POŚ, Gmina otrzyma od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dofinansowanie, płatne w transzach po zakończeniu poszczególnych etapów projektu.

Zgodnie z aneksem do Umowy, kwota dofinansowania będzie kształtować się na poziomie 45% wartości poniesionych przez Gminę kosztów kwalifikowanych operacji, tj. kosztów netto bez kwoty VAT.

Umowa dotyczy tylko i wyłącznie jednego elementu składowego kompleksowej usługi w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ, tj. kosztów nabycia POŚ przez Gminę i ich montażu na nieruchomościach będących własnością mieszkańców.

Umowa nie reguluje ani nawet w żaden sposób nie odnosi się natomiast do innych kwestii świadczenia przez Gminę przedmiotowych usług w zakresie oczyszczania ścieków za pomocą POŚ, tj. w szczególność zasadniczego świadczenia, jakim jest okresowy wywóz powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków.

Umowa nie zawiera w szczególności zapisów dotyczących związku (nawet pośredniego) otrzymanego przez Gminę dofinansowania z ceną świadczonych przez Gminę na rzecz mieszkańców usług w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ.

W szczególności umowa ta nie przewiduje przeznaczenia dofinansowania na poczet obniżenia ceny świadczonych przez Gminę usług.

Co więcej, w Umowie brak jest jakichkolwiek zapisów, z których wynikałaby forma, w jakiej POŚ będą użytkowane, tj. przykładowo czy Gmina będzie przy ich pomocy świadczyć usługi, a nawet to, czy Gmina będzie pobierała od mieszkańców jakiekolwiek wynagrodzenie.

W konsekwencji powyższego, w Umowie brak jest zapisów dotyczących faktu, iż Gmina będzie świadczyć na rzecz mieszkańców kompleksową usługę w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ w formie przedstawionej w niniejszym stanie faktycznym. Umowa odnosi się tylko do kwestii kosztów nabycia i montażu POŚ oraz technicznych aspektów takich jak warunki jakie musza być spełnione w celu otrzymania dofinansowania, terminy płatności poszczególnych transz, itp.

Zgodnie z uzyskaną z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi klasyfikacją, usługi w zakresie gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów za pomocą przydomowych oczyszczalni ścieków mieszczą się w grupowaniu 90.00.11-00.00 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) - wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.), obowiązującą dla celów VAT do końca 2010 r. - ("usługi w zakresie odprowadzania, oczyszczania i likwidacji ścieków"), co odpowiada grupowaniu 37.00.11.0 PKWiU ("usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków") zgodnie z PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), która będzie obowiązywać dla celów VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. Gmina posiada status podatnika VAT czynnego.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż przedmiotowa inwestycja jest (będzie) realizowana w okresie od czerwca 2010 r. do czerwca 2012 r.

Dofinansowanie ma charakter wyłącznie zakupowy, tj. przeznaczone jest wyłącznie na pokrycie kosztów budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Zakupy towarów i usług dokonane w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę opisanej we wniosku odpłatnej wiązki czynności, tj. bieżącej obsługi POŚ przez okres 10 lat od dnia jej odbioru technicznego polegającej na świadczeniu okresowego wywozu pozostałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwienia ścieków, montażu POŚ na nieruchomościach, będących własnością mieszkańców, udostępnianiu mieszkańcom POŚ do korzystania na okres 10 lat od dnia odbioru technicznego oraz zapewnieniu niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wchodzących w skład POŚ.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedmiotowym stanie faktycznym przedmiotowe dofinansowanie zwiększa obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) z tytułu świadczenia ww. usług i podlega opodatkowaniu VAT, a jeżeli tak to według jakiej stawki VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe dofinansowanie nie zwiększa obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, z tytułu świadczenia ww. usług i nie podlega opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca we wniosku zawarł uzasadnienie własnego stanowiska analizując charakter dofinansowania oraz przywołując stanowisko organów podatkowych zawarte w interpretacjach indywidualnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119, art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania (obrotu) jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest przez inny podmiot (np. organ administracji rządowej, samorządowej, organizacji społecznej itp.) w celu sfinansowania lub dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a ceną dostarczanych towarów lub świadczonych usług), to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Gmina realizuje inwestycję, polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na nieruchomościach mieszkańców Gminy. Inwestycja będzie wykorzystana przez Gminę do odpłatnego świadczenia usług na rzecz mieszkańców polegających na udostępnieniu mieszkańcom POŚ do korzystania na okres 10 lat od dnia odbioru technicznego, zapewnieniu niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wchodzących w skład POŚ w ramach serwisu gwarancyjnego, bieżącej obsłudze POŚ przez okres 10 lat od dnia jej odbioru technicznego polegającej na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków.

Po okresie objętym umową, Gmina dokona odpłatnego zbycia POŚ na rzecz mieszkańców.

Zgodnie z umowami zawieranymi pomiędzy Gminą i mieszkańcami, powyższe świadczenia będą traktowana jak jedno świadczenie złożone, z tytułu którego okresowo pobierane będzie wspólne wynagrodzenie, kalkulowane w odniesieniu do całości świadczenia, tj. bez jakiegokolwiek podziału na poszczególne elementy składowe.

W dniu 25 lutego 2010 r. Gmina zawarła z Samorządem Województwa Umowę o przyznanie pomocy w ramach działania "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (dalej: Umowa). Na mocy Umowy, w związku z inwestycją w zakresie POŚ, Gmina otrzyma od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dofinansowanie, płatne w transzach po zakończeniu poszczególnych etapów projektu.

Zgodnie z aneksem do Umowy, kwota dofinansowania będzie kształtować się na poziomie 45% wartości poniesionych przez Gminę kosztów kwalifikowanych operacji, tj. kosztów netto bez kwoty VAT.

Umowa dotyczy tylko i wyłącznie jednego elementu składowego kompleksowej usługi w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ, tj. kosztów nabycia POŚ przez Gminę i ich montażu na nieruchomościach będących własnością mieszkańców.

Umowa nie reguluje ani nawet w żaden sposób nie odnosi się natomiast do innych kwestii świadczenia przez Gminę przedmiotowych usług w zakresie oczyszczania ścieków za pomocą POŚ, tj. w szczególność zasadniczego świadczenia, jakim jest okresowy wywóz powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków.

Umowa nie zawiera w szczególności zapisów dotyczących związku (nawet pośredniego) otrzymanego przez Gminę dofinansowania z ceną świadczonych przez Gminę na rzecz mieszkańców usług w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ.

W szczególności umowa ta nie przewiduje przeznaczenia dofinansowania na poczet obniżenia ceny świadczonych przez Gminę usług.

Co więcej, w Umowie brak jest jakichkolwiek zapisów, z których wynikałaby forma, w jakiej POŚ będą użytkowane, tj. przykładowo czy Gmina będzie przy ich pomocy świadczyć usługi, a nawet to, czy Gmina będzie pobierała od mieszkańców jakiekolwiek wynagrodzenie.

W konsekwencji powyższego, w Umowie brak jest zapisów dotyczących faktu, iż Gmina będzie świadczyć na rzecz mieszkańców kompleksową usługę w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ w formie przedstawionej w niniejszym stanic faktycznym. Umowa odnosi się tylko do kwestii kosztów nabycia i montażu POŚ oraz technicznych aspektów takich jak warunki jakie muszą być spełnione w celu otrzymania dofinansowania, terminy płatności poszczególnych transz, itp. Dofinansowanie ma charakter wyłącznie zakupowy, tj. przeznaczone jest wyłącznie na pokrycie kosztów budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Z powyższego wynika, iż otrzymana dotacja jest przeznaczana na pokrycie kosztów związanych z budową oczyszczalni ścieków i nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez Gminę usług. Pozyskana dotacja nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją inwestycji Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Tym samym dotacja, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. W świetle powyższego otrzymana dotacja, niemająca wpływu na cenę świadczonych usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż powołane interpretacje przepisów prawa podatkowego oraz orzeczenia sądów administracyjnych niewątpliwie kształtują sytuację prawną podatników w ich indywidualnych sprawach, lecz nie mają one mocy prawa powszechnie obowiązującego i dotyczą konkretnego stanu faktycznego. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl