IBPP4/443-806/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-806/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w ramach realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ubiega się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. "...". Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Składa co miesiąc deklaracje VAT-7 dla podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania podatku VAT związanego z realizacją zadań statutowych Stowarzyszenia, a mianowicie m.in. wspieraniem, tworzeniem i rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw jak również prowadzeniem "...". Działalność ta polega m.in. na wynajmie po preferencyjnych cenach pomieszczeń biurowych m.in. początkującym przedsiębiorcom. W związku z powyższym Stowarzyszenie obciąża co miesiąc wynajmujących pomieszczenia fakturami VAT z tytułu czynszu i korzystania z mediów.

Ponadto Stowarzyszenie realizuje zadania publiczne w ramach podpisanych umów m.in. z:

* P. (realizacja Regionalnego Punktu Konsultacyjnego),

* Komisją Europejską (prowadzenie ośrodka E.),

* W. (realizacja projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, działanie 6.2. pt.: "..."),

i innymi instytucjami, których celem jest promowanie przedsiębiorczości lokalnej jak również pomoc zainteresowanym przedsiębiorcom w pozyskaniu dotacji unijnych.

Stowarzyszenie wykorzystuje do działalności pomieszczenia w trzech budynkach, tj.

* budynek przy ul. S.,

* budynek przy ul. 10 S.

* część budynku przy ul. D. tj. drugie, trzecie i czwarte piętro.

Stowarzyszenie ubiega się o uzyskanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu "..." na modernizację powyżej wymienionych trzech budynków.

Stowarzyszenie planuje dokonać zakupu towarów i usług umożliwiających dokonanie modernizacji budynków, a w szczególności:

* przy ul. 10 S. (w pomieszczeniach które wynajmuje przedsiębiorcom)

* robót budowlano-remontowych tj.: wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, demontaż istniejącego komina stalowego i montaż nowego komina, położenie nowej warstwy papy termozgrzewalnej i wykonanie obróbek blacharskich, montaż rynien i rur spustowych

* robót wykończeniowych wewnętrznych tj.: zabudowa parapetów wewnętrznych z PCV, malowanie drzwi i ościeżnic, wymiana osprzętu elektrycznego wraz z oświetleniem dostosowanym do norm BHP, usuniecie starych powłok malarskich, położenie gładzi gipsowych, malowanie ścian i sufitów farbą emulsyjną

* robót wykończeniowych zewnętrznych tj.: demontaż płyt sidingowych, montaż OSB oraz izolacji styropianowych o grubości 10 cm, wykończenie metodą lekko mokrą, położenie tynków zewnętrznych w postaci tynku akrylowego o fakturze kornik, wykonanie izolacji dachu i położenie blachodachówki z jednoczesnym wydłużeniem dachu do 0,50 m, montaż rynien i rur spustowych z blachy ocynkowanej, montaż parapetów zewnętrznych z blachy ocynkowanej

* robót instalacyjnych tj.: wymiana instalacji (rury) zasilającej hydranty przeciwpożarowe, ułożenie na styku ściany systemu czujek alarmowych i monitoringu telewizyjnego

* inne roboty wykończeniowe i porządkowe

* dodatkowo zakup wyposażenia: 2 zestawy komputerowe z oprogramowaniem, kserokopiarka, 2 biurka, 2 fotele, 2 zestawy szaf biurowych, drukarka laserowa, kserokopiarka.

* przy ul. S. (w pomieszczeniach, które obecnie wynajmuje przedsiębiorcom i pomieszczeniach, które po zaadoptowaniu zamierza wynajmować)

* robót budowlano-remontowych tj.: wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, remont klatki schodowej (stopnie i balustrady), wykonanie przebić w ścianach wewnętrznych i zewnętrznych - montaż nowych drzwi i okien, wykonanie ścianek działowych w miejscu proponowanych sanitariatów, wykonanie nowych sanitariatów, ułożenie wełny mineralnej o grubości 18 cm między krokwiami

* robót wykończeniowych wewnętrznych tj.: usunięcie i wykonanie nowych tynków wewnętrznych ścian i stropów, położeniu gładzi gipsowych, malowaniu ścian i sufitów farbą emulsyjną, zabudowa parapetów wewnętrznych, wykonanie nowych posadzek (płyta OSB, wykładzina PCV), wykonanie sufitu podwieszanego z płyt kartonowo-gipsowych

* robót wykończeniowych zewnętrznych tj.: remont (reperacja) tynków zewnętrznych wraz z malowaniem, zabudowa parapetów zewnętrznych, wykonanie rynien i rur spustowych

* robót instalacyjnych tj.: wymiana instalacji wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, wymiana instalacji elektrycznej, telefonicznej i strukturalnej (wykonanie zasilania elektrycznego, Internet, telefon, struktury medialne), montaż pieców akumulacyjnych

* wykonanie dokumentacji projektowej tj.: inwentaryzacji, opinii technicznej stanu istniejącego, wykonanie projektu wielobranżowego adaptacji budynku

* inne roboty wykończeniowe i porządkowe

* dodatkowo zakup wyposażenia: 7 szaf metalowych: aktowo-ubraniowych, 7 biurek sekretarskich metalowych

* przy ul. D.: drugie piętro, czwarte piętro, część trzeciego piętra (w pomieszczeniach, które wynajmuje przedsiębiorcom)

* robót budowlano-remontowych tj. wymiana stolarki okiennej i drzwiowej

* robót wykończeniowych wewnętrznych tj.: usunięcie i wykonanie nowych tynków wewnętrznych ścian i stropów, położenie gładzi gipsowych, malowanie ścian i sufitów farbą emulsyjną, zabudowa parapetów wewnętrznych

* robót wykończeniowych zewnętrznych tj.: zabudowa parapetów zewnętrznych

* wykucie otworu drzwiowego oraz wstawienie drzwi wraz z ościeżnicą

* robót instalacyjnych tj.: wymiana osprzętu elektrycznego, modernizacja instalacji

* ułożenie: płyt OSB na stropach drewnianych, wykładziny PCV wraz z listwą podłogową

* remont sanitariatów - biały montaż

* inne roboty wykończeniowe i porządkowe

Dodatkowo:

* wykonanie projektu budowlanego, projektów wykonawczych, raportów energetycznych, przygotowanie studium wykonalności, programów funkcjonalno-użytkowych

* koszt wydania pozwolenia na budowę

* koszt promocji projektu, nadzoru inwestorskiego i autorskiego

* koszty związane z zarządzaniem projektem (wynagrodzenia osób zarządzających i inne wydatki związane z obsługą

* przy ul. D. tj. części powierzchni trzeciego piętra budynku, wykorzystywanego przez Wnioskodawcę dla potrzeb realizacji projektów unijnych

* robót budowlano-remontowych tj.: wymiana stolarki okiennej i drzwiowej

* robót wykończeniowych wewnętrznych tj.: usuniecie i wykonanie nowych tynków wewnętrznych ścian i stropów, położenie gładzi gipsowych, malowaniu ścian i sufitów farbą emulsyjną, zabudowa parapetów wewnętrznych

* robót wykończeniowych zewnętrznych tj.: zabudowa parapetów zewnętrznych

* robót instalacyjnych tj. wymiana osprzętu elektrycznego, modernizacja instalacji

* modernizacja instalacji wodociągowej, instalacji ciepłej wody

* postawienie ścianki działowej

* ułożenie: płyt OSB na stropach drewnianych, wykładziny PCV wraz z listwą podłogową

* remont sanitariatów - biały montaż

* modernizacja instalacji teletechnicznej

* inne roboty wykończeniowe i porządkowe

* zakup wyposażenia: 2 szaf metalowych aktowo-ubraniowych, 10 szaf aktowych, 2 fotele, 1 biurko sekretarskie, 2 zestawy komputerowe z oprogramowaniem, 3 laptopy z oprogramowaniem, 1 urządzenie wielofunkcyjne, 2 drukarki laserowe, 3 niszczarki.

Dodatkowo:

* przygotowanie studium wykonalności, raportów energetycznych

* koszt promocji projektu, nadzoru inwestorskiego i autorskiego

* koszty związane z zarządzaniem projektem (wynagrodzenia osób zarządzających i inne wydatki związane z obsługą).

Reasumując, zarówno na etapie realizacji projektu jak i po jej zakończeniu, tj. modernizacji budynków:

* przy ul. S.

* przy ul. 10 S.

* przy ul. D. drugie piętro, czwarte piętro, część trzeciego piętra tj. powierzchni wykorzystywanej przez Wnioskodawcę dla potrzeb prowadzenia "..." wystąpi podatek należny związany z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług związany z wynajmem pomieszczeń. Natomiast odnośnie modernizacji części budynku przy ul. D., tj. części powierzchni trzeciego piętra budynku, wykorzystywanego przez Wnioskodawcę dla potrzeb realizacji projektów unijnych na żadnym etapie realizacji projektu nie wystąpił podatek należny, zatem ww. wydatki nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy w odniesieniu do zamiaru dokonania przyszłych zakupów w ramach potencjalnie przyznanego dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu "..." przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie zamiaru dokonania przyszłych zakupów w ramach ww. dofinansowania związanego z modernizacją budynków tj.:

* przy ul. S.

* przy ul. 10 S.

* przy ul. D. drugie piętro, czwarte piętro, część trzeciego piętra tj. powierzchni wykorzystywanej przez Stowarzyszenie dla potrzeb prowadzenia "..." czyli wykorzystywanej do czynności opodatkowanych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przysługuje i będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Jednocześnie zdaniem Stowarzyszenia, w zakresie zamiaru dokonania przyszłych zakupów w ramach ww. dofinansowania związanego z modernizacją części budynku przy ul. D., tj. części powierzchni trzeciego piętra budynku, które jest i będzie wykorzystywane przez Stowarzyszenie dla potrzeb realizacji projektów unijnych czyli do czynności nieopodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Ustawa stanowi, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu), ma charakter bezwzględny.

Cytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi.

Z kolei przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy podkreślić, iż podatnik ma prawo do określenia części podatku podlegającej odliczeniu przy zastosowaniu proporcji opartej na strukturze sprzedaży jedynie w ściśle określonych przypadkach. Dla możliwości skorzystania z tej formy określenia podatku podlegającego odliczeniu konieczne jest jednoczesne spełnienie dwóch przesłanek:

1.

wystąpienie zakupów związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i nieopodatkowaną (tekst jedn. zwolnioną od podatku, której nie należy utożsamiać z niepodlegającą opodatkowaniu);

2.

niemożność wyodrębnienia kwot podatku naliczonego dla poszczególnych rodzajów sprzedaży.

Z powyższego wynika, że w przypadku podatku związanego tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (nie jest on natomiast związany z czynnościami zwolnionymi od podatku) podatnik nie stosuje odliczenia częściowego według proporcji.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie na realizację projektu "...". Stowarzyszenie jest podatnikiem VAT czynnym. Składa co miesiąc deklaracje VAT-7 dla podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania podatku VAT związanego z realizacja zadań statutowych Stowarzyszenia, a mianowicie m.in.: wspieraniem, tworzeniem i rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw jak również prowadzeniem "...". Działalność ta polega m.in. na wynajmie po preferencyjnych cenach pomieszczeń biurowych m.in. początkującym przedsiębiorcom. W związku z powyższym Stowarzyszenie obciąża co miesiąc wynajmujących pomieszczenia fakturami VAT z tytułu czynszu i korzystania z mediów. W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca planuje modernizację trzech budynków, które wykorzystuje do działalności. Zakupy towarów i usług umożliwiające dokonanie modernizacji budynków przy ul. S., ul. 10 S. oraz części budynku przy ul. Damrota 4 w Opolu (piętro drugie, część piętra trzeciego i piętro czwarte) służą sprzedaży opodatkowanej realizowanej przez Wnioskodawcę, albowiem pomieszczenia te Wnioskodawca wynajmuje przedsiębiorcom. Natomiast zakupy związane z modernizacją budynku przy ul. D., a dotyczące remontu części trzeciego piętra, tj. powierzchni wykorzystywanej przez Stowarzyszenie dla potrzeb realizacji projektów unijnych służą czynnościom nieopodatkowanym VAT.

W świetle powyższego w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dokonuje nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tekst jedn. wynajem pomieszczeń), jak również z wykonywaniem czynności niepodlegających podatkowi VAT (tekst jedn. realizacja projektów unijnych).

W myśl przytoczonych wyżej przepisów w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizowanego zadania poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce. Zastosowany przez Wnioskodawcę musi stanowić faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, czy też niepodlegającymi opodatkowaniu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Zatem Wnioskodawca po wydzieleniu z całości zakupów tej części, która służy wyłącznie czynnościom podlegającym opodatkowaniu VAT, tj. dotyczącej modernizacji budynków przy ul. S., przy ul. 10 S. będzie miał prawo do odliczenia w tej części podatku naliczonego w całości. Natomiast w przypadku modernizacji budynku przy ul. D. (piętro drugie, czwarte, część trzeciego) Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w takiej części w jakiej służą one sprzedaży opodatkowanej.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy prawidłowo Wnioskodawca zaliczył do czynności nieopodatkowanych VAT, czynności wykonywane dla potrzeb realizacji projektów, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Powyższe przyjęto jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego i fakt ten nie był przedmiotem oceny tut. organu.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl