IBPP4/443-802/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-802/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez Sejmik Województwa. Statutowym zadaniem Wnioskodawcy jest świadczenie usług opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia - działalność zwolniona z podatku VAT.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W marcu 2011 r. Uchwałą Zarządu Województwa zostało przyznane Wnioskodawcy dofinansowanie w ramach Działania 9.1 Infrastruktura lecznictwa zamkniętego (lecznictwo uzdrowiskowe) Priorytet IX Zdrowie i rekreacja w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 na projekt pn. "...".

Projekt ten będzie realizowany w latach 2011 - 2012.

Jednym z obligatoryjnych załączników do umowy o dofinansowanie jest złożenie interpretacji indywidualnej mówiącej czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach za realizację ww. projektu.

Nakłady inwestycyjne ponoszone w ramach tego projektu obejmować będą pomieszczenia i wyposażenie w sprzęt medyczny wykorzystywany i służący wyłącznie do statutowej działalności Wnioskodawcy, tj. świadczeniu usług z zakresu opieki medycznej.

Działalność Wnioskodawcy sklasyfikowana jest zgodnie z GUS:

* kod PKD z 2004 r. - 8511Z,

* kod PKD z 2008 r. - 8720Z,

* kod PKWiU 2008 r. - 86 - usługi z zakresu opieki medycznej.

W strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy znajdują się:

* oddział szpitalny reumatologiczny,

* oddział szpitalny rehabilitacyjny dla dorosłych,

* oddział szpitalny rehabilitacyjny dla dzieci,

* wielospecjalistyczna przychodnia uzdrowiskowa (reumatologiczna, rehabilitacyjna, otolaryngologiczna),

* zakład przyrodoleczniczy,

* sanatorium dla dorosłych i dzieci.

Zakład Przyrodoleczniczy to zespół pawilonów zabiegowych, w których wykonywane są usługi z zakresu opieki medycznych służących głównie przywracaniu i poprawie zdrowia pacjentów przebywających na oddziałach szpitalnych jak i również kuracjuszach będących na turnusach rehabilitacyjnych w sanatoriach Wnioskodawcy.

Zabiegi wykonywane są zgodnie z zaleceniami lekarzy. Są to zabiegi z zakresu: balneoterapii na bazie surowców naturalnych borowiny i solanki, fizykoterapii (naświetlanie polem magnetycznym, jonoforeza, ultradźwięki, itp.), kinezyterapii (gimnastyka indywidualną grupowa, nauka chodu, UGUL, itp.), hydroterapii (masaż podwodny, kąpiele perełkowo-ozonowe, itp.).

Wszystkie ww. zabiegi wchodzą w zakres usług opieki medycznej.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 6 lipca 2011 r. nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi mają związek wyłącznie z działalnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 lipca 211 r.):

Czy w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 lipca 211 r.), w związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, w latach 2011 - 2012, realizuje dofinansowany w ramach Działania 9.1 Infrastruktura lecznictwa zamkniętego (lecznictwo uzdrowiskowe) Priorytet IX Zdrowie i rekreacja w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, projekt pn. "...".

Nakłady inwestycyjne ponoszone w ramach tego projektu obejmować będą pomieszczenia i wyposażenie w sprzęt medyczny wykorzystywany i służący wyłącznie do statutowej działalności Wnioskodawcy, tj. świadczeniu usług z zakresu opieki medycznej.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi mają związek wyłącznie z działalnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z uwagi na fakt, iż nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi mają związek wyłącznie z działalnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, co jednoznacznie wskazał Wnioskodawca, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że interpretacja odnosi się tylko do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie rozstrzyga o zwolnieniu z podatku VAT od 1 stycznia 2011 r. czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl