IBPP4/443-799/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-799/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 16 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji udzielonej na realizację projektu pn. "Szkolenia językowe dla dorosłych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji udzielonej na realizację projektu pn. "Szkolenia językowe dla dorosłych".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 20 lutego 2009 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu pn. "Szkolenia Językowe dla dorosłych" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Wojewódzkim M. Urzędem Pracy w K., zwanym dalej "Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia). Umowa przedmiotowa przewiduje, że Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 992.913,35 PLN i stanowiącej nie więcej niż 94,455% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym 8.000 PLN stanowią środki na wydatki inwestycyjne i zakupy inwestycyjne (tj. zakup 2 laptopów o wartości 4.000 zł brutto za sztukę niezbędnych dla realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia które zostaną zaliczone do środków trwałych firmy). Kwota przedmiotowej dotacji jest finansowana w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15% z krajowych środków publicznych. Koszty pośrednie projektu zdefiniowane w wytycznych do których należą przykładowo opłaty za telefony, energię, usługa księgowa, zakup znaczków itp. będą rozliczane ryczałtem, stanowić będą 7,53% poniesionych i udokumentowanych bezpośrednich wydatków projektu pomniejszonych o kwotę wydatków sfinansowanych w ramach cross-financingu. Uczestnikami kursów szkoleniowych mają być osoby fizyczne dorosłe nieprowadzące działalności gospodarczej lecz zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub zlecenia. Osoby te będą dokonywać opłaty za kurs w kwocie 10% wartości wsparcia a ich wpłaty będą stanowiły pokrycie dla 10% łącznej wartości kosztów wynajmu sal szkoleniowych, wynagrodzeń szkoleniowców, certyfikatów poświadczających nabyte kwalifikacje, umiejętności, materiałów szkoleniowych. Tym samym beneficjenci ostateczni nie partycypują w kosztach zarządzania, które stanowią wyodrębnione zadania w projekcie i jest płatne wyłącznie z części dotacyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Mając na uwadze powyższe oraz treść art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, zgodnie z którym obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku, czy dotacja na realizację projektu ogólne i kierunkowe szkolenia językowe dla dorosłych winna zostać potraktowana jako nie wchodząca do obrotu podlegającego opodatkowaniu czy też należy ją potraktować w deklaracji VAT jako sprzedaż opodatkowaną ze stawką zwolnioną jako dotację do szkoleń językowych które zgodnie z ustawą o VAT są zwolnione z VAT.

Wnioskodawca zaznacza, iż firma rozlicza VAT wskaźnikiem wynikającym z udziału sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej w całości obrotu z uwagi na fakt, iż oprócz szkoleń językowych zajmuje się także w niewielkim wymiarze sprzedażą obcojęzycznych podręczników w wysokości nieprzekraczającej 2% całości sprzedaży w 2008 r. co w 2009 r. pozbawia firmę w ogóle możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego.

Jak powinna zostać potraktowana część dotacji w kwocie 8.000,00 zł przeznaczona na zakup środków trwałych (dwóch laptopów) niezbędnych do zrealizowania projektu szkoleń językowych.

Czy kwoty tej części dotacji nie podlegają opodatkowaniu VAT czy też winny zostać opodatkowane VAT. W sytuacji konieczności ich opodatkowania Wnioskodawca prosi o podanie właściwej stawki podatku VAT. Czy winny zostać opodatkowane stawką właściwą dla całości dotacji do szkoleń językowych tj. stawką zwolnioną czy też stawką 22% właściwą dla zakupywanych środków trwałych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja (w całości łącznie z kwotą przeznaczoną na inwestycje 8.000 zł) nie powiększa obrotu firmy i co za tym następuje nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT nie wpływając także na stosowany przez firmę wskaźnik udziału sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej do całości obrotu wyliczany zgodnie z treścią art. 90 ust. 1 ustawy o podatku VAT z uwagi na to, że dotacja ta nie jest dotacją do ceny świadczonej usługi lecz dotacją na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu oraz w niewielkiej części na zakup środków trwałych niezbędnych do zrealizowania projektu co jedynie pośrednio ma wpływ na cenę świadczonych usług szkoleniowych których koszt będą pokrywali uczestnicy organizowanych szkoleń. W ocenie Wnioskodawcy brak jest w tym przypadku bezpośredniego związku pomiędzy kwotą dofinansowania a ceną świadczonej usługi szkoleniowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2009 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem, w przypadku gdy transakcja jest dokonywana odpłatnie, art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 nie mogą mieć zastosowania, ponieważ dotyczą one wyłącznie transakcji dokonywanych nieodpłatnie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę o dofinansowanie projektu "Szkolenia Językowe dla dorosłych" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).

Uczestnikami kursów szkoleniowych mają być osoby fizyczne dorosłe nieprowadzące działalności gospodarczej lecz zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub zlecenia. Osoby te będą dokonywać opłaty za kurs w kwocie 10% wartości wsparcia a ich wpłaty będą stanowiły pokrycie dla 10% łącznej wartości kosztów wynajmu sal szkoleniowych, wynagrodzeń szkoleniowców, certyfikatów poświadczających nabyte kwalifikacje, umiejętności, materiałów szkoleniowych. Umowa zawarta z Instytucją Wdrażającą przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczajacej 992.913,35 PLN i stanowiącej nie więcej niż 94,455% całkowitych wydatków kwalifikowanych, w tym 8.000,00 PLN stanowią środki na wydatki inwestycyjne i zakupy inwestycyjne (zakup 2 laptopów o wartości 4.000 zł brutto za sztukę).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że wpłaty uczestników kursów językowych będą stanowiły pokrycie dla 10% łącznej wartości kosztów wynajmu sal szkoleniowych, wynagrodzeń szkoleniowców, certyfikatów poświadczających nabyte kwalifikacje, materiałów szkoleniowych. Otrzymana dotacja w całości tj. łącznie z kwotą przeznaczoną na inwestycje w wysokości 8.000 zł nie jest dotacją do ceny świadczonej usługi lecz dotacją na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu oraz w niewielkiej części na zakup środków trwałych niezbędnych do zrealizowania projektu. Innymi słowy otrzymana dotacja stanowi dotację zakupową (pokrycie wydatków), a nie sprzedażową (obniżenie ceny usługi). Wnioskodawca wskazał na brak bezpośredniego związku pomiędzy kwotą dofinansowania a ceną świadczonej usługi szkoleniowej.

Podsumowując, dotacja czyli otrzymany zwrot faktycznie poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższego, uznając, iż cała otrzymana kwota dotacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, bezprzedmiotowe staje się udzielenie odpowiedzi na pytanie Wnioskodawcy w zakresie podania właściwej stawki podatku VAT dla opodatkowania części dotacji.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl