IBPP4/443-796/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-796/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2010 r. (data złożenia 28 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej rejestracji na kasie rejestrującej czynności wykonywanych na podstawie umowy agencyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2010 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej rejestracji na kasie rejestrującej czynności wykonywanych na podstawie umowy agencyjnej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 lipca 2010 r. znak: IBPP4/443-796/10/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą: sprzedaż sprzętu komputerowego. Podstawą działalności ma być umowa agencyjna ze Zleceniodawcą. Warunki współpracy (propozycja umowy agencyjnej):

§ 3 warunki płatności:

1.

Agent otrzyma wynagrodzenie w wysokości XX% prowizji brutto od cen detalicznych Agenta.

2.

Agent sprzedaje towar w imieniu Zleceniodawcy w cenach detalicznych ustalonych przez strony.

3.

Wpłata za sprzedane przez Agenta wyroby uiszczona będzie przelewem na rachunek bankowy Zleceniodawcy: (nr rachunku)

4.

Wpłata za sprzedane przez Agenta wyroby uiszczona będzie codziennie w każdym dniu roboczym od poniedziałku do piątku za poprzedni dzień handlowy z wyjątkiem dni: sobota, niedziela, z których utarg wpłacony zostanie w poniedziałek. Rozliczenie prowizji Agenta następować będzie poprzez potrącenie XX% wartości sprzedaży detalicznej każdego dnia i pomniejszenie o te kwotę przelewu do Zleceniodawcy. Po zakończeniu miesiąca rozliczeniowego Agent wystawi sprzedawcy fakturę VAT z tytułu wynagrodzenia określonego w § 3.

a.

na fakturze wystawionej przez Agenta w miejscu "forma płatności" Agent wpisuje "gotówka".

Towar do chwili wydania go klientowi jest własnością Zleceniodawcy. Zleceniodawca uważa, że cała sprzedaż powinna być ewidencjonowana na kasie fiskalnej Agenta. Agent powinien wystawiać paragony fiskalne ze stawką PTU E "sprzedaż obca" i nie powinien odprowadzać z tytułu tej sprzedaży podatku VAT ponieważ czyni to Zleceniodawca. Agent powinien odprowadzać tylko podatek VAT od wystawionej Zleceniodawcy na koniec miesiąca faktury prowizyjnej.

W piśmie z dnia 30 lipca 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że w tym punkcie sprzedaży i na tej kasie rejestrującej nie będzie dokonywał sprzedaży towarów własnych, tylko towary Zleceniodawcy. Istnieje możliwość, iż Wnioskodawca rozszerzy swoją działalność i będzie sprzedawał towary własne w innym punkcie sprzedaży i na innej kasie rejestrującej. Wnioskodawca nie posiada własnej kasy fiskalnej. Wnioskodawca ma zamiar nabyć własną kasę fiskalną w związku z planowaną działalnością. Zleceniodawca nie udostępni Wnioskodawcy własnej kasy rejestrującej wraz z numerem NIP Zleceniodawcy w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów należących do Zleceniodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy taki sposób rejestracji sprzedaży VAT jest zgodny z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

2.

Czy Agent zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) powinien ująć w ewidencji VAT sprzedaż towaru Zleceniodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z dnia 30 lipca 2010 r.), sprzedaż towarów powierzonych przez Zleceniobiorcę będzie objęta umową agencyjną. Podatek VAT od sprzedanych towarów powinien odprowadzać ten czyja jest kasa fiskalna. Sprzedaż towarów zarejestrowana na kasie fiskalnej Wnioskodawcy powinna być ewidencjonowana w rejestrze VAT Wnioskodawcy. Jednak przyszły Zleceniodawca twierdzi inaczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 758 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu. Do zawierania umów w imieniu dającego zlecenie oraz do odbierania dla niego oświadczeń agent jest upoważniony tylko wtedy, gdy ma do tego umocowanie (§ 2).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Agent działający w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy jest w świetle ustawy podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, natomiast obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca odniósł do pewnego stanu faktycznego zaistniałego u podatników tj. dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Stosownie do § 7 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), zwanego dalej rozporządzeniem, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenie, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Z kolei, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 i 9 rozporządzenia, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani spełniać m.in. następujące warunki przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas:

1.

dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;

2.

stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 7.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż obowiązujące przepisy, statuują zakaz używania kas rejestrujących przez osoby trzecie, tj. inne niż podatnik.

W opisanej sytuacji należy bowiem odróżnić obowiązek ewidencjonowania, który ciąży na agencie, od obowiązku ewidencjonowania spoczywającego na Zleceniodawcy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą: sprzedaż sprzętu komputerowego. Podstawą działalności ma być umowa agencyjna ze Zleceniodawcą. Agent otrzyma wynagrodzenie w wysokości xx% brutto od cen detalicznych Agenta. Agent sprzedaje towar w imieniu Zleceniodawcy w cenach ustalonych przez Strony. Towar do chwili wydania go klientowi jest własnością Zleceniodawcy. Zleceniodawca uważa, że cała sprzedaż powinna być ewidencjonowana na kasie fiskalnej Agenta. Agent powinien wystawiać paragony fiskalne ze stawką PTU E "Sprzedaż obca" i nie powinien odprowadzać z tytułu tej sprzedaży podatku VAT ponieważ czyni to Zleceniodawca. Agent powinien odprowadzać tylko podatek VAT od wystawionej Zleceniodawcy na koniec miesiąca faktury prowizyjnej. Agent tj. Wnioskodawca w tym punkcie sprzedaży nie będzie dokonywał sprzedaży towarów własnych tylko towary Zleceniodawcy. Wnioskodawca nie posiada własnej kasy fiskalnej. Wnioskodawca ma zamiar nabyć własną kasę fiskalną w związku z planowaną działalnością. Zleceniodawca nie udostępni Wnioskodawcy własnej kasy rejestrującej wraz z numerem NIP Zleceniodawcy w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów należących do Zleceniodawcy.

W opisanym zdarzeniu przyszłym, agent tj. Wnioskodawca będzie dokonywał wyłącznie sprzedaży towarów Zleceniodawcy, zatem obrotem dla agenta będzie wyłącznie kwota otrzymanej prowizji.

Przepis § 7 ust. 1 pkt 1 i 9 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania stanowi, że podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących z zastrzeżeniem ust. 2, obowiązani są do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z uwagi na powyższe sprzedaż realizowana przez Wnioskodawcę w imieniu Zleceniodawcy powinna być ewidencjonowana przez Wnioskodawcę (o ile ciąży na nim taki obowiązek), stosownie do § 7 ust. 7 rozporządzenia ze wszystkimi tego konsekwencjami, między innymi co do oznaczeń na wydrukach fiskalnych (nazwa, adres, NIP).

Cytowany powyżej § 7 ust. 7 rozporządzenia wskazuje jednoznacznie, iż podatnicy prowadzący ewidencje przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej ewidencjonują całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej w imieniu zleceniodawcy.

W omawianej sprawie Wnioskodawca, który zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży towarów na podstawie umowy agencyjnej będzie podatnikiem otrzymującym za świadczone usługi wynagrodzenie w formie prowizji niemniej jednak w punkcie sprzedaży poza sprzedażą towarów należących do zleceniodawcy nie będzie prowadzić sprzedaży towarów własnych, a ponadto jak wynika z treści wniosku nie posiada własnej kasy fiskalnej.

Zatem w sytuacji gdy Wnioskodawca (agent) rozpoczynający działalność gospodarczą obok sprzedaży towarów zleceniodawcy nie będzie dokonywał sprzedaży towarów własnych i nie ciąży na nim obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej, nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania na kasie obrotu z tytułu sprzedaży towarów zleceniodawcy.

W konsekwencji w prowadzonej przez siebie ewidencji sprzedaży nie będzie ujawniał obrotu z tytułu dokonywanej w imieniu zleceniodawcy sprzedaży towarów powierzonych będących własnością zleceniodawcy. W prowadzonej przez Wnioskodawcę na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy ewidencji będzie podlegała ujawnieniu jedynie wartość obrotu oraz kwota podatku należnego wynikająca z wystawianej na rzecz zleceniodawcy faktury VAT dokumentującej kwotę prowizji stanowiącej wynagrodzenie za świadczone na jego rzecz usługi pośrednictwa.

Dla Wnioskodawcy obrotem z prowadzonej działalności będzie wyłącznie kwota otrzymanej prowizji z tytułu wykonywania czynności agencyjnych. Kwota ta nie obliguje Wnioskodawcy do prowadzenia ewidencji przy pomocy własnej kasy rejestrującej, albowiem Wnioskodawca nie świadczy usług, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT tj. usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W tej konkretnej sytuacji wartość sprzedaży towarów dokonana przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Zlecającego wraz z należnym podatkiem VAT podlegać będzie zaewidencjonowaniu w rejestrze sprzedaży Zleceniodawcy i wykazaniu w jego deklaracji VAT-7.

Abstrahując od powyższego organ podatkowy pragnie zaznaczyć, iż może pojawić się sytuacja, iż Wnioskodawca będzie mógł wykonywać obowiązki ewidencyjne w imieniu zleceniodawcy na jego kasie (jeśli będzie to wynikać z postanowień umowy i udzielonego pełnomocnictwa do działania w imieniu Zleceniodawcy) tylko pod warunkiem, że będzie prowadził wyłącznie sprzedaż na rzecz i w imieniu zleceniodawcy.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo, należało uznać za nieprawidłowe.

Przedmiotową interpretację wydano przy założeniu, iż Wnioskodawca w prowadzonym przez siebie punkcie nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych towarów własnych, i jest jedynie agentem (pośrednikiem) w obrocie towarami zleceniodawcy.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności rozpoczęcia sprzedaży towarów własnych, z tytułu której powstanie wobec Wnioskodawcy obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl