IBPP4/443-795/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-795/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 28 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w odniesieniu do projektu pn. "....".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach Priorytetu V: Środowisko, Działanie 5.3 Czyste powietrze i odnawialne źródła energii.

Po zrealizowaniu projektu, obiekt ten zostanie przekazany Dyrektorowi Gimnazjum w S - jako jednostce organizacyjnej Gminy, która jest jednostką budżetową. Jednostka prowadzi własną księgowość, a środki na realizację wydatków otrzymuje z budżetu Gminy w 100%. Gimnazjum w S jako jednostka budżetowa nie otrzymuje żadnych dochodów. Realizowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego - Gminy S.

Głównym założeniem ww. projektu jest termomodernizacja budynku Gimnazjum w S. Projekt dotyczy budynku o powierzchni użytkowej 2 420 m2 i kubaturze 12 927 m3, w tym kubaturze ogrzewanej 7 717 m3,. Zakres inwestycji obejmuje: docieplenie ścian zewnętrznych, docieplenie stropodachu, wymianę drewnianej stolarki, wymianę drewnianej stolarki drzwiowej, modernizację wewnętrznej instalacji co. modernizację węzła cieplnego w aspekcie racjonalizacji systemu, modernizację instalacji c.w.u. Ogrzewanie stanowi znaczącą pozycję w rocznym planie wydatków tej jednostki. Projekt stanowi element programu zmierzającego do ograniczenia emisji szkodliwych związków z budynku szkolnego. Zakłada również uporządkowanie gospodarki energią cieplną w obiekcie w celu optymalnego jej zużycia.

W efekcie pozwoli to na:

* zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło do ogrzewanego budynku,

* zmniejszenie emisji tlenków azotu, dwutlenku siarki, tlenku węgla, dwutlenku węgla, pyłów, benzo-a-pirenu,

* zmniejszenie emisji równoważnej,

* ograniczenie kosztów ogrzewania budynku.

Jest to zadanie publiczne wykonywane we własnym imieniu, na własną odpowiedzialność - art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym.

Infrastruktura powstała w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z wyżej wymienionym projektem.

W piśmie z dnia 8 czerwca 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.

Po zrealizowaniu projektu poniesione nakłady zostaną przekazane nieodpłatnie Dyrektorowi Gimnazjum w S.

Decyzją Nr 5/2006 z dnia 17 lipca 2006 r. Burmistrz S oddał w trwały zarząd Gimnazjum nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem szkolnym z przeznaczeniem na prowadzenie działalności statutowej. Jednocześnie zwolnił z ponoszenia opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu nieruchomości. Trwały zarząd ustalono na czas nieoznaczony. Na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego z dnia 31 października 2006 r. przekazano nieruchomość w trwały zarząd.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 8 czerwca 2010 r.):

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrotu w związku z realizacja ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 8 czerwca 2010 r.), nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego i do ubiegania się o jego zwrotu w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach Priorytetu V: Środowisko, Działanie 5.3 Czyste powietrze i odnawialne źródła energii.

Głównym założeniem ww. projektu jest termomodernizacja budynku Gimnazjum w S. Projekt dotyczy budynku o powierzchni użytkowej 2 420 m2, i kubaturze 12 927 m3 w tym kubaturze ogrzewanej 7 717 m3. Zakres inwestycji obejmuje: docieplenie ścian zewnętrznych, docieplenie stropodachu, wymianę drewnianej stolarki, wymianę drewnianej stolarki drzwiowej, modernizację wewnętrznej instalacji co. modernizację węzła cieplnego w aspekcie racjonalizacji systemu, modernizację instalacji c.w.u. Ogrzewanie stanowi znaczącą pozycję w rocznym planie wydatków tej jednostki. Projekt stanowi element programu zmierzającego do ograniczenia emisji szkodliwych związków z budynku szkolnego. Zakłada również uporządkowanie gospodarki energią cieplną w obiekcie w celu optymalnego jej zużycia.

Jest to zadanie publiczne wykonywane we własnym imieniu, na własną odpowiedzialność - art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym.

Infrastruktura powstała w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z wyżej wymienionym projektem.

Po zrealizowaniu projektu poniesione nakłady zostaną przekazane nieodpłatnie Dyrektorowi Gimnazjum w S.

Decyzją Nr 5/2006 z dnia 17 lipca 2006 r. Burmistrz S oddał w trwały zarząd Gimnazjum w S nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem szkolnym z przeznaczeniem na prowadzenie działalności statutowej. Jednocześnie zwolnił z ponoszenia opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu nieruchomości. Trwały zarząd ustalono na czas nieoznaczony. Na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego z dnia 31 października 2006 r. przekazano nieruchomość w trwały zarząd.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego a w szczególności wykorzystywania przez Gminę zmodernizowanego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Praw o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl