IBPP4/443-789/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-789/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2010 r. (data wpływu 26 maja 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca 2010 r. i 24 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca 2010 r. i 24 czerwca 2010 r.) będącymi odpowiedzią na wezwanie z dnia 9 czerwca 2010 r. znak: IBPP4/443-789/10/ŁW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wspólnicy Spółki Partnerskiej są lekarzami. Usługi medyczne jakie świadczą są zwolnione przedmiotowo z podatku VAT - porady medyczne, badania ginekologiczne, ginekologiczno - położnicze, itp.

Spółka jest jednak zarejestrowana jako podatnik VAT - UE dla celów dokonywania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Jako osoba prawna niebedąca podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT spółka składa za okresy miesięczne tylko deklarację VAT-8. Spółka świadczy usługi medyczne, których symbol wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) jest: 8622Z - Praktyka Lekarska Specjalistyczna. Te usługi medyczne są przedmiotowo zwolnione z podatku od towarów i usług, w związku z czym Spółka nie ma możliwości odliczenia VAT.

Spółka planuje skorzystanie z dotacji UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na zakup nieruchomości zabudowanej i prace budowlane i adaptacyjne.

Budynek będzie służył do prowadzenia ww. usług medycznych a nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Część pomieszczeń będzie użyczana Spółce "córce" na świadczenie usług związanych z leczeniem niepłodności. Użyczenie tych pomieszczeń będzie nieodpłatne.

Pismami z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca 2010 r. i 24 czerwca 2010 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek wyjaśniając, że symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług na potrzeby których dokonano nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu to usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie PKWiU 85.12, które mieszczą się w dziale usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej PKWiU 85. Na podstawie załącznika Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) będącego wykazem usług zwolnionych od podatku poz. 9 - PKWiU ex 85 "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)" - są objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Pełna nazwa programu w ramach którego Wnioskodawca otrzyma dotację z Unii Europejskiej to Regionalny Program Operacyjny Województwa Poddziałanie 1.1.2 Inwestycje w mikroprzedsiębiorstwach. Pełna nazwa projektu związanego z zakupem nieruchomości zabudowanej oraz adaptacją przedmiotowego budynku do działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę to "XXX" (nr wniosku...).

Projekt realizowany będzie w okresie od 5 maja 2009 r. do 30 czerwca 2010 r.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym (gdyż usługi medyczne Wnioskodawcy przedmiotowo są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT) i nie składa comiesięcznych deklaracji VAT-7. Wnioskodawca jest zarejestrowany tylko jako podatnik VAT dla wewnątrzwspólnotowych nabyć i związku z tym składa tylko deklaracje VAT-8.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie posiadał prawo do zwrotu podatku VAT z powyższej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał prawa do zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i nie składa comiesięcznych deklaracji VAT-7. Wnioskodawca jest natomiast zarejestrowany jako podatnik VAT dla wewnątrzwspólnotowych nabyć i związku z tym składa tylko deklaracje VAT-8.

Wnioskodawca świadczy usługi medyczne o symbolu PKWiU 85.12. takie jak: porady medyczne, badania ginekologiczne, badania ginekologiczno - położnice, wymienione w poz. 9 załącznika Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług (usługi zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Wnioskodawca w okresie od 5 maja 2009 r. do 30 czerwca 2010 r. realizował projekt pn. "XXX" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Poddziałanie 1.1.2 Inwestycje w mikroprzedsiębiorstwach.

W związku z realizacją projektu zakupiono nieruchomość zabudowaną oraz przeprowadzono prace budowlane oraz adaptacyjne do potrzeb Wnioskodawcy. Budynek będzie służył do prowadzenia ww. usług medycznych, a nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż część pomieszczeń będzie użyczana Spółce "córce" na świadczenie usług związanych z leczeniem niepłodności. Użyczenie tych pomieszczeń będzie nieodpłatne.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturze dokumentującej nabycie budynku. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zakupiony budynek nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie przedmiotowego budynku oraz prac budowlanych i adaptacyjnych, dokonane w ramach realizowania projektu pod nazwą "XXX".

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 224, poz. 1799).

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo organ podatkowy pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu fak tycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym organ podatkowy w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do zwrotu podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga w zakresie poprawności zakwalifikowania wykonywania czynności na potrzeby których dokonano nabycia budynku jako zwolnionych od podatku VAT. Powyższe przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie budynek nabyty w związku z realizacją projektu nie będą związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tekst jedn. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawczy jako podatnika VAT czynnego i wykorzystywania przez Wnioskodawcę nabytego budynku do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl