IBPP4/443-782/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-782/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2009 r. (data wpływu 13 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2009 r. oraz pismem z dnia 18 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony i zwrot podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony i zwrot podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 września 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 września 2009 r. znak: IBPP/443-782/09/EJ oraz pismem z dnia 18 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie realizował projekt pod nazwą "...". W ramach projektu wybudowana zostanie kanalizacja sanitarna na terenie czterech miejscowości: K., K., R. i B., w gminie W., powiat t., woj. m. Projekt obejmuje wykonanie około 42,88 km sieci kanalizacyjnej, 1240 studzienek i 24 przepompowni wraz z jej pełną infrastrukturą. Do kanalizacji podłączonych zostanie zgodnie z projektem technicznym 695 gospodarstw domowych. Celem projektu jest rozwój infrastruktury technicznej Gminy W. wpływający na poprawę czystości gleby, wód powierzchniowych rzeki D. i wód podziemnych. Celem projektu jest również zakończenie programu kanalizowania gminy w 100%, zebranie i przesłanie ścieków w ilości 95.800 m3 rocznie do grupowej oczyszczalni ścieków w T. Planowany termin realizacji projektu to IV kwartał 2009 r. do IV kwartał 2010 r. Kwota projektu - 31.886.417 zł. Projekt współfinansowany będzie ze środków budżetowych gminy oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Oś Priorytetowa 1, Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1. Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM.

W piśmie z dnia 17 września 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Zgodnie z Interpretacją Instytucji Zarządzających Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, w odniesieniu do zakresu kwalifikowania budowy kanalizacji sanitarnej w ramach PO IiŚ zostały przyjęte następujące rozwiązania:

* w przypadku braku studzienki w granicach nieruchomości przyłączanej, kwalifikowane będą wydatki na budowę przewodów zlokalizowane poza granicami tej nieruchomości, a w granicach tej nieruchomości przyłączanej tylko te odcinki, które służą do przyłączenia więcej niż jednego podmiotu,

* w przypadku, gdy w granicach nieruchomości przyłączanej do sieci istnieje studzienka (lub przewidziano jej wybudowanie), kwalifikowane będą wydatki na budowę przewodów zlokalizowane zarówno poza granicami tej nieruchomości, jak również w jej granicach, jednak nie dalej, niż do pierwszej studzienki (wraz ze studzienką) od strony granicy tej nieruchomości.

Wnioskodawca nie ma podpisanych z właścicielami gospodarstw domowych umów o wykonywaniu dla nich przyłączy znajdujących się na terenie prywatnych posesji. Wnioskodawca nie pełni roli Inwestora Zastępczego, działającego w imieniu właścicieli gospodarstw indywidualnych. Nie istnieje umowa przewidująca rozliczenia między Gminą a właścicielami nieruchomości, w związku z tym nie przewiduje się rozliczenia udokumentowanego fakturą VAT wystawioną przez Wnioskodawcę na rzecz właściciela nieruchomości ubiegającego się o przyłączenie. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie własnością Gminy. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał powstałej sieci kanalizacji sanitarnej do wykonywania czynności opodatkowanych (nie będzie zawierała z mieszkańcami umów dotyczących odprowadzania ścieków).

Wybudowana sieć kanalizacyjna w ramach realizacji projektu zostanie oddana do bezpłatnego użytkowania G. w W., będącemu zakładem budżetowym Gminy W. Przychody z użytkowania sieci kanalizacyjnej będą dochodem G. w W., który jest odrębnym podmiotem niż Gmina. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu w jakimkolwiek zakresie nie będzie miało związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W piśmie z dnia 18 września 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że w ramach przedsięwzięcia Gmina wykona, w granicach nieruchomości przyłączanej, studzienkę kanalizacyjną. Natomiast przyłączenie od studzienki do budynku mieszkalnego wykona mieszkaniec na własny koszt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony czyli zwrot podatku VAT w związku z realizacją wyżej opisanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest płatnikiem VAT i na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, czyli zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina realizuje w zakresie zadań własnych inwestycję pn. "...". Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie własnością Gminy. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał powstałej sieci sanitarnej do wykonywania czynności opodatkowanych (nie będzie zawierał z mieszkańcami umów dotyczących odprowadzania ścieków). Wybudowana sieć kanalizacyjna zostanie oddana do bezpłatnego użytkowania G.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl