IBPP4/443-78/11/EJ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-78/11/EJ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 2 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca podpisał Preumowę dla projektu "...". Po spełnieniu warunków w niej określonych 20 grudnia 2010 r. podpisana została umowa o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działania 6.1 "Wzmocnienie regionalnych i sub-regionalnych ośrodków wzrostu" Osi Priorytetowej 6 "Wzmocnienia ośrodków miejskich i rewitalizacja małych miast". Całkowita wartość projektu, według umowy o dofinansowanie, to 7.835.550,06 zł, z czego dofinansowanie to kwota 4.701.330,03 zł Środki z dotacji przekazywane będą przez Instytucję Zarządzającą RPO na lata 2007-2013 w formie refundacji poniesionych kosztów na realizację projektu. Warunkiem przekazania środków z dotacji jest złożenie do Instytucji Zarządzającej, spełniającego wymogi formalne i merytoryczne, wniosku o płatność wraz z załącznikami.

W ramach projektu będą realizowane prace związane z przebudową Rynku, tj.

* rozbiórka budynku szaletu na Placu K.,

* przebudowa i remont ulic w ciągu dróg wojewódzkich: P. od około 86+715 do k.m. 87+ 037, O. od około k.m. 0+143 do k.m. 0+215, Z. od około k.m. 0+040 do k.m. 0+115,

* przebudowa i remont ulic w ciągu dróg wojewódzkich: K. od około k.m. 87+037 do k.m. 87+102, włączenie ulicy P. do ul. K. od około k.m. 213+915 do k.m. 213+950, O. na długości około 7,25m, W. na długości około 11,0 m, T. na długości około 7,00 m,

* przebudowa uli: S., Ks. G., Marszałka P., O., Plac K., Ł. obejmująca budowę kanalizacji i przebudowa kanalizacji deszczowej i odtworzenie nawierzchni jezdni oraz remont ww. obejmujący wymianę: krawężników, obrzeży, nawierzchni chodników z betonowej kostki brukowej na granitową, elementami małej architektury,

* przebudowa ulic: M., mjr H., P., M. I, S. obejmującej budowę kanalizacji deszczowej i przebudowę kanalizacji deszczowej i odtworzenie nawierzchni jezdni oraz remont ww. ulic obejmujący wymianę: krawężników, obrzeży, nawierzchni chodników z betonowych kostki brukowej na granitową, elementy małej architektury, przekładkę wodociągu,

* przebudowa sieci oświetleniowej,

* wymiana zegara oraz zabezpieczenie kościoła poprzez monitoring wizyjny i zabezpieczenie ppoż.

Do chwili złożenia wniosku o nadanie statutu czynnego podatnika VAT tj. 30 grudnia 2009 r. Gmina nie figurowała w rejestrze czynnych podatników VAT.

W piśmie z dnia 4 lutego 2011 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że ulice przewidziane do realizacji w ramach projektu są ogólnodostępne i nieodpłatne. Towary i usługi nabyte w celu zrealizowania projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT Gminy. Efekty projektu nie generują dochodu czy sprzedaży opodatkowanej VAT. Zakres dotyczący wymiany zegara oraz zabezpieczenia kościoła poprzez monitoring wizyjny i zabezpieczenia ppoż. będzie realizowany na podstawie Porozumienia pomiędzy Gminą a Parafią, na który Parafia posiada wkład własny. Faktury za realizację tego zakresu będą wystawiane na Parafię.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 4 lutego 2011 r.):

Czy dla przedmiotowego projektu istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 4 lutego 2011 r.), Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegąjących temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "...". Ulice przewidziane do realizacji w ramach projektu są ogólnodostępne i nieodpłatne. Towary i usługi nabyte w celu zrealizowania projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT Gminy. Efekty projektu nie generują dochodu czy sprzedaży opodatkowanej VAT. Zakres dotyczący wymiany zegara oraz zabezpieczenia kościoła poprzez monitoring wizyjny i zabezpieczenia ppoż. będzie realizowany na podstawie Porozumienia pomiędzy Gminą a Parafią, na który Parafia posiada wkład własny. Faktury za realizację tego zakresu będą wystawiane na Parafię.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Parafii, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl