IBPP4/443-77/13/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-77/13/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku (data wpływu 22 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy olejów używanych do celów hydraulicznych czy sprężarkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy olejów używanych do celów hydraulicznych czy sprężarkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) jest przedsiębiorstwem, zajmującym się produkcją i obrotem olejami smarowymi, które nie są przeznaczone do celów opałowych ani napędowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka prowadzi składy podatkowe, w których wytwarza m.in. oleje silnikowe klasyfikowane do kodu CN 2710 1981. W przypadku, gdy wyżej wymieniane oleje są sprzedawane (wyprowadzane ze składu podatkowego) jako oleje smarowe do silników Spółka każdorazowo dokonuje zapłaty akcyzy od tych produktów zgodnie z zasadami i terminami przewidzianymi w przepisach prawa podatkowego.

W bieżącej działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, kiedy kontrahenci Spółki ze względu na właściwości fizykochemiczne niektórych olejów silnikowych chcą nabywać te produkty do innych celów niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Powyższe wynika z faktu, że firmy produkujące np. maszyny budowlane ze względu na warunki pracy, chcą stosować oleje silnikowe w klasie wg API CD 10W, które zawierają ograniczone ilości dodatków cynkowych wpływających negatywnie na uszczelnienia używane w procesie produkcji tych maszyn. Rodzaj dodatków stosowanych w olejach typu CD 10W nie wpływa natomiast negatywnie na trwałość uszczelnień stosowanych w tych konstrukcjach. Dodatkowo oleje silnikowe zawierają zwiększoną zawartość dodatków smarnościowych, co pozytywnie wpływa na trwałość układów i pomp. Podobna sytuacja dotyczy olejów silnikowych używanych do smarowania sprężarek. W starszych konstrukcjach sprężarek powietrza, ze względu na niską zawartość popiołu siarczanego, który może powodować powstawanie osadów i zanieczyszczeń, stosowane są niektóre oleje silnikowe dedykowane do zastosowania w silnikach jednak ze względu na ich własności użytkowe od wielu lat są stosowane do smarowania sprężarek powietrza w przemyśle chemicznym i koksowniach.

Przeznaczenie wyrobów Spółki, jak również właściwości fizykochemiczne oraz skład chemiczny są określone przez Spółkę w ofertach na jej stronach internetowych i na kartach charakterystyki produktów, gdzie w przypadku niektórych olejów silnikowych oprócz przeznaczenia ich jako oleje do silników będą umieszczane informacje, że mogą być również używane do celów hydraulicznych czy sprężarkowych. Podnieść należy, że w przypadku sprzedaży tych produktów jako oleje do silników ich sprzedaż będzie każdorazowo dokonywania z zapłaconym podatkiem akcyzowym.

Natomiast w przypadku przeznaczenia olejów silnikowych np. do smarowania urządzeń hydraulicznych lub sprężarkowych, Spółka planuje dokonywać sprzedaży tych olejów do podmiotów zużywających lub pośredniczących jako wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2010 r. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm. zwanego dalej: rozporządzeniem w sprawie zwolnień).

Dokonywanie dostaw przedmiotowych wyrobów zwolnionych od akcyzy uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w art. 32 ust. 5 -13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 tj. z późn. zm. zwanej dalej ustawą) tj. od dołączenia do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy, objęcia ich zabezpieczeniem akcyzowym i prowadzenia ewidencji tychże wyrobów. Dodatkowo, w celu zweryfikowania wiarygodności kontrahentów, Spółka - przed dokonaniem dostawy - będzie żądać od każdego odbiorcy przedstawienia kopii zgłoszenia rejestracyjnego AKC - PR lub kopii zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący.

W opinii Spółki, umieszczana na dokumencie dostawy klauzula dotycząca przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia tj.: "oleje smarowe, pozostałe oleje do innych celów niż: napędowe, opałowe, dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. jako oleje smarowe do silników, do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników - § 10 pkt 2 rozporządzenia MF w sprawie zwolnień od akcyzy" jest wystarczająca do uznania, że olej silnikowy będzie wykorzystany/zużyty lub odsprzedany do celów wskazanych powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka jest uprawniona do sprzedaży niektórych olejów silnikowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 1981 jako wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, w przypadku ich przeznaczenia do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, po spełnieniu warunków o których mowa w art. 32 ust. 3 oraz w art. 32 ust. 5 -13 ustawy o podatku akcyzowym.

2.

Czy przeznaczenie uprawniające do korzystania ze zwolnienia olejów silnikowych zawarte na dokumencie dostawy: "oleje smarowe, pozostałe oleje do innych celów niż: napędowe, opałowe, dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jako oleje smarowe do silników, do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników - § 10 pkt 2 rozporządzenia MF w sprawie zwolnień od akcyzy" jest wystarczające do uznania, że olej silnikowy będzie wykorzystany/zużyty do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71 - 83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Oleje silnikowe o klasyfikacji CN 27101981 mieszczą się w grupowaniu olejów smarowych o kodach CN 271019 71 - 83, co zdaniem Spółki oznacza, że mogą korzystać ze zwolnienia od akcyzy, pod warunkiem przeznaczenia ich do celów wskazanych w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień oraz spełnienia pozostałych warunków, o których mowa w powołanym wyżej przepisie.

Artykuł 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje wyczerpujący katalog czynności, które mogą korzystać ze zwolnienia od akcyzy, jeżeli ich przedmiotem są wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Zgodnie z tym przepisem zwolnienie od akcyzy stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9.

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Spółka planując sprzedaż olejów silnikowych do podmiotów zużywających lub podmiotów pośredniczących w rozumieniu ustawy akcyzowej wypełniać będzie więc normę prawną zawartą w powołanym wyżej przepisie.

W myśl postanowień art. 32 ust. 5-13 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. art. 32 ust. 3 pkt 4 lub 8 ustawy;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 3 i 5 ustawy, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy.

Ewidencja, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Ewidencja, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

Ewidencja, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości. Podmiot który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Jak wskazano w stanie faktycznym Spółka dokonując sprzedaży niektórych olejów silnikowych jako wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie do podmiotów zużywających lub podmiotów pośredniczących będzie każdorazowo dołączać do przemieszczanych wyrobów dokument dostawy, dokonywać zajęcia zabezpieczenia akcyzowego i prowadzić ewidencję tychże wyrobów.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2010 r. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.; zwanego dalej: rozporządzeniem w sprawie dokumentu dostawy) ewidencja, o której mowa w art. 31a ust. 4 i art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, zwana dalej "ewidencją", zawiera:

1.

dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych: nazwę wyrobów oraz ich kod CN, ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone, ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

2.

informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;

3.

informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy albo dokument o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;

4.

informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Spółka dokonując sprzedaży niektórych olejów silnikowych będzie prowadzić ewidencję wyrobów zwolnionych, o której mowa powyżej w zakresie danych przewidzianych dla składu podatkowego jak również będzie każdorazowo sporządzać miesięczne zestawienie wystawionych dokumentów dostawy. Jeden egzemplarz tego zestawienia będzie przekazywany właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy zestawienie.

Spółka dokonując sprzedaży niektórych olejów silnikowych zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a w zw. z § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie dokumentu dostawy będzie każdorazowo wystawiać dokument dostawy w trzech egzemplarzach, z których:

1.

pierwszy jest przeznaczony dla podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego, któremu dostarczono wyroby zwolnione;

2.

drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów zwolnionych i po potwierdzeniu ich odbioru przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający jest niezwłocznie zwracany podmiotowi, który wystawił dokument dostawy,

3.

trzeci jest przeznaczony dla podmiotu, który wystawił dokument dostawy.

W rubryce dokumentu dostawy: "Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia (krótki opis i podstawa prawna)" Spółka umieszczać będzie klauzulę dotyczącą przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia tj. "oleje smarowe, pozostałe oleje do innych celów niż napędowe, opałowe, dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jako oleje smarowe do silników, do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników - § 10 pkt 2 rozporządzenia MF w sprawie zwolnień od akcyzy". W tym zakresie warto przywołać interpretację Ministra Finansów z dnia 3 listopada 2009 r. wydaną dla Wnioskodawcy sygn.... uznającą powyższy zapis za prawidłowy w kontekście wypełniania dokumentu dostawy.

Zdaniem Spółki, przeznaczenie wyrobu energetycznego powinno być każdorazowo określone przez producenta wyrobów energetycznych. W przypadku będącym przedmiotem wniosku, producent (Wnioskodawca) wskazuje przeznaczenie wytwarzanych przez siebie wyrobów w ofercie na stronie internetowej i w kartach charakterystyki produktów. Wyroby produkowane przez Spółkę (będące przedmiotem wniosku) będą sprzedawane jedynie do celów określonych przez Spółkę, tj. zgodnie z przeznaczeniem przez nią określonym. Ustawa o podatku akcyzowym nie nakłada przy tym żadnych wymogów formalnych dotyczących sposobu określania przeznaczenia wyrobów. W związku z powyższym, uznać należy, że wyżej wymieniona klauzula zawarta na dokumencie dostawy oraz informacja podana na stronie internetowej Spółki wraz z kartą charakterystyki produktu jest wystarczająca do uznania, że olej silnikowy będzie wykorzystany/zużyty lub odsprzedany do celów wskazanych w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.

Podkreślić należy, że obrót niektórymi olejami silnikowymi jako wyrobami zwolnionymi ze względu na przeznaczenie pozostaje pod ścisłą kontrolą organów podatkowych, co zabezpiecza interes fiskalny Skarbu Państwa. W celu zapewnienia kontroli obrotu takimi wyrobami na Spółce ciąży obowiązek wystawienia dokumentu dostawy, stosowania zabezpieczenia akcyzowego, prowadzenia ewidencji tych wyrobów oraz przedkładania zestawienia wystawionych dokumentów dostawy właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Dodatkowo podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego.

W zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku akcyzowego (AKC-R) podmiot jest również obowiązany do podania danych dotyczących prowadzenia działalności w zakresie podatku akcyzowego, w tym do określenia rodzaju wyrobów zużywanych oraz podania przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego. Podmiot taki jest również obowiązany do prowadzenia ewidencji zużytych wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Podobne informacje są przekazywane właściwemu naczelnikowi urzędu celnego we wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, gdzie należy umieścić informację dotyczącą zakresu planowanej działalności określonej na podstawie szacunkowych danych dotyczących ilości i wartości wyrobów akcyzowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie, które mają być dostarczane podmiotom zużywającym, w okresie jednego miesiąca wraz ze wskazaniem rodzaju wyrobów akcyzowych z ich kodami CN.

Mając na uwadze powyższe, organy podatkowe mają pełną wiedzę oraz wszelkie możliwe informacje w zakresie obrotu wyrobami zwolnionymi, podmiotami pomiędzy którymi obrót ten jest dokonywany oraz o przeznaczeniu jak również wykorzystaniu tych wyrobów do celów uprawniających do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego. Jednocześnie należy pamiętać, że obowiązek zapewnienia, iż wyroby objęte zwolnieniem ze względu na przeznaczenie zostaną zużyte na cele dające prawo do zwolnienia ciąży na podmiocie zużywającym. To podmiot zużywający ma obowiązek zużyć wyroby na cele objęte zwolnieniem i posiadać dokumentację potwierdzającą ten fakt. W razie, gdyby wyroby te zostały zużyte na cele nie uprawniające do zwolnienia, wobec podmiotu zużywającego powstanie obowiązek podatkowy na mocy art. 8 ust. 2 ustawy.

Podnieść również należy, że przepisy akcyzowe obowiązujące od dnia 1 marca 2009 r" nie dają podstaw prawnych do żądania przez dostawców wyrobów zwolnionych od akcyzy dodatkowych dokumentów od nabywców określających cel na jaki towar zostanie zużyty przez odbiorcę. Dostawca wyrobów, w momencie wydawania wyrobów, jest jednocześnie zobowiązany określić przeznaczenie wyrobu, które uprawnia do zwolnienia od akcyzy. Natomiast to na podmiocie zużywającym wyroby ciąży obowiązek udowodnienia, że wyroby zostały faktycznie zużyte do celów zwolnionych od akcyzy. Do celu tego służy między innymi ewidencja wyrobów akcyzowych zużywanych przez podmiot zużywający. Wprowadzenie takiego rozwiązania tj. rozdzielenie odpowiedzialności podmiotu dostarczającego wyroby (tekst jedn.: prowadzącego skład podatkowy) i podmiotu zużywającego czy też pośredniczącego jest całkowicie racjonalne z uwagi na treść art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym wskazującego na odrębną czynności opodatkowaną, jaką jest zużycie wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie z naruszeniem warunków zwolnienia. Zgodnie z art. 13 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku gdyby doszło do takiej sytuacji, podatnikiem stanie się podmiot który te wyroby zużyje niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy.

Mając na uwadze powyższe. Spółka stoi na stanowisku, iż jest uprawniona do sprzedaży olejów silnikowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 1981 jako wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, w przypadku ich przeznaczenia do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, po spełnieniu warunków o których mowa w art. 32 ust. 3 oraz w art. 32 ust. 5 -13 ustawy o podatku akcyzowym. Zdaniem Spółki wskazanie przeznaczenia uprawniającego do korzystania ze zwolnienia olejów silnikowych zawarte na dokumencie dostawy w brzmieniu: "oleje smarowe, pozostałe oleje do innych celów niż napędowe, opałowe, dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jako oleje smarowe do silników, do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników - § 10 pkt 2 rozporządzenia MF w sprawie zwolnień od akcyzy" jest wystarczające do uznania, że olej silnikowy będzie wykorzystany/zużyty do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy.

Użycie przez nabywcę olejów silnikowych jako wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów innych niż wskazane powyżej (np. jako oleje smarowe do silników) skutkować powinno utratą prawa do zwolnienia i koniecznością zapłaty akcyzy przez podmiot zużywający lub pośredniczący.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi składy podatkowe, w których wytwarza m.in. oleje silnikowe klasyfikowane do kodu CN 2710 1981. W przypadku, gdy wyżej wymieniane oleje są sprzedawane (wyprowadzane ze składu podatkowego) jako oleje smarowe do silników Spółka każdorazowo dokonuje zapłaty akcyzy od tych produktów zgodnie z zasadami i terminami przewidzianymi w przepisach prawa podatkowego.

W bieżącej działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, kiedy kontrahenci Spółki ze względu na właściwości fizykochemiczne niektórych olejów silnikowych chcą nabywać te produkty do innych celów niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Przeznaczenie wyrobów Spółki, jak również właściwości fizykochemiczne oraz skład chemiczny są określone przez Spółkę w ofertach na jej stronach internetowych i na kartach charakterystyki produktów, gdzie w przypadku niektórych olejów silnikowych oprócz przeznaczenia ich jako oleje do silników będą umieszczane informacje, że mogą być również używane do celów hydraulicznych czy sprężarkowych. Podnieść należy, że w przypadku sprzedaży tych produktów jako oleje do silników ich sprzedaż będzie każdorazowo dokonywania z zapłaconym podatkiem akcyzowym.

Natomiast w przypadku przeznaczenia olejów silnikowych np. do smarowania urządzeń hydraulicznych lub sprężarkowych. Spółka planuje dokonywać sprzedaży tych olejów do podmiotów zużywających lub pośredniczących jako wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2010 r. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm. zwanego dalej: rozporządzeniem w sprawie zwolnień).

Wnioskodawca przed dokonaniem dostawy będzie żądać od każdego odbiorcy przedstawienia kopii zgłoszenia rejestracyjnego AKC - PR lub kopii zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący.

Wnioskodawca będzie umieszczać na dokumencie dostawy klauzule dotycząca przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia tj.: "oleje smarowe, pozostałe oleje do innych celów niż: napędowe, opałowe, dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. jako oleje smarowe do silników, do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników - § 10 pkt 2 rozporządzenia MF w sprawie zwolnień od akcyzy".

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest kwestia możliwości zastosowania zwolnienia przy sprzedaży niektórych olejów silnikowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 1981 jako wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

W tym miejscu należy zatem zaznaczyć, iż z dniem 1 marca 2013 r., ww. rozporządzenie zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 212). Stosownie do powyższego ponieważ zgodnie z wolą zainteresowanego wniesiony wniosek (data wpływu 22 lutego 2013 r.), dotyczy zdarzenia przyszłego, niniejszą interpretacje oparto na przepisach obowiązujących w dacie wydania niniejszej interpretacji. Jednocześnie zauważa się, iż treść przepisu § 10 pkt 2 poprzednio obowiązującego rozporządzenia w sprawie zwolnień jest tożsama z treścią § 6 pkt 2 obecnie obowiązującego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz suszu tytoniowego, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 wskazano na wyroby mieszczące się w pozycji CN 2710.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 wynosi 1.1180,00 zł/1000 litrów.

Jednocześnie w myśl § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalania się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zgodnie zaś z art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

2.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

3.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

5.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

6.

importu przez podmiot zużywający, lub

7.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy, podmiot zużywający to podmiot:

a.

mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b.

niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby.

Z kolei, podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu (art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy).

Natomiast w myśl art. 32 ust. 5-13 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż ewidencja o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów węglowych objętych zwolnieniem z akcyzy ze względu na przemieszczenie, warunków i sposobu zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 196) powinna zawierać:

1.

dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:

a.

nazwę wyrobów oraz ich kod,

b.

ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

c.

ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

2.

informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;

3.

informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;

4.

informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1it. a) ww. rozporządzeniem dokument dostawy jest wystawiany przez podmiot prowadzący skład podatkowy w przypadku dostarczania wyrobów zwolnionych z jego składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego.

Zgodnie zaś z wzorem dokumentu dostawy zawartym załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia w rubryce "przeznaczenie uprawniające do zwolnienia" należy umieścić krótki opis w brzmieniu adekwatnym do określonego w stosownym przepisie przewidującym zwolnienie oraz podstawę prawną zwolnienia. Zatem w przypadku np. olejów silnikowych używanych do celów hydraulicznych czy sprężarkowych zwolnionych z akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w ww. rubryce dokumentu dostawy wystarczające jest zamieszczenie podstawy prawnej zwolnienia tj. § 6 pkt 2 oraz informacji, iż ww. oleje smarowe, pozostałe oleje przeznaczone są do innych celów niż: napędowe, opałowe, dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jako oleje smarowe do silników, do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Mając powyższe na uwadze w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jest uprawniony do sprzedaży niektórych olejów silnikowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 1981 jako wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, w przypadku ich przeznaczenia do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, po spełnieniu warunków o których mowa w art. 32 ust. 3 oraz w art. 32 ust. 5 -13 ustawy o podatku akcyzowym.

Należy również pokreślić, iż przepisy ustawy nie wymagają dodatkowego potwierdzania uprawnienia do korzystania ze zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż Wnioskodawca określa w dokumencie dostawy (w oparciu o informacje przekazane przez podmiot nabywający) przeznaczenie wyrobów akcyzowych uprawniające do zastosowania zwolnienia od akcyzy. Tym samym potwierdzeniem dostarczenia wyrobów akcyzowych podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia poprzez złożenie podpisu przez ten podmiot nabywający określony w dokumencie dostawy, stanowi potwierdzenie przeznaczenia do celów zwolnionych z akcyzy wyrobów akcyzowych objętych dokumentem dostawy.

Stosownie do powyższego mając na uwadze przedstawione stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zdarzenia przyszłego należało uznać je za prawidłowe, uwzględniając jednak rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a nie jak wskazała Wnioskodawca rozporządzenie z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl