IBPP4/443-768/10/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-768/10/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu w okresie od 16 sierpnia 2005 r. do 31 sierpnia 2006 r. pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu w okresie od 16 sierpnia 2005 r. do 31 sierpnia 2006 r. pn. ".....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat Z. (Wnioskodawca) w okresie od 16 sierpnia 2005 r. do 31 sierpnia 2006 r. realizował projekt współfinansowany środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Działanie 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne", tj. "....".Beneficjentem środków był Powiat Z. Przedmiotowy projekt dotyczył uczniów szkół ponadgimnazjalnych z obszaru Powiatu Z., przekazywanych w formie gotówkowej lub bezgotówkowej. Realizacja projektu polegała na zakupie wyposażenia i materiałów biurowych na rzecz Starostwa Powiatowego w Z., związanych z realizacją projektu oraz wypłacie wynagrodzeń personelowi obsługującemu projekt.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym jest Starostwo Powiatowe w Z.

Zarówno Powiat Z., jak i Starostwo Powiatowe posługują się jednym numerem NIP, deklaracje VAT-7 składa Starostwo Powiatowe, w których wykazuje czynności opodatkowane przypisane Powiatowi Z.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu Powiat Z. nie uzyskiwał żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny. Zakupy dokonywane w ramach projektu były używane wyłącznie do obsługi tego projektu, nie były i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wyposażenie i materiały biurowe nie podlegały odsprzedaży. Zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu udokumentowane były fakturami VAT. Realizowany projekt był związany z wykonywaniem zadań własnych powiatu o charakterze ponadgminnym, zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat Z. jako beneficjent ww. projektu ma czy nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako beneficjent środków nie miał prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na względzie należy zauważyć, że samorządowe osoby prawne (powiaty) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Zatem starostwo powiatowe działając w imieniu powiatu realizuje zadania własne powiatu, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie powiat. Tym samym to Powiat, a nie Starostwo Powiatowe powinien być zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług powinien być wskazany Powiat.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Powiat Z. (Wnioskodawca) w okresie od 16 sierpnia 2005 r. do 31 sierpnia 2006 r. realizował projekt współfinansowany środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Działanie 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne", tj. "".

Beneficjentem środków był Powiat Z. Przedmiotowy projekt dotyczył uczniów szkół ponadgimnazjalnych z obszaru Powiatu Z.Realizacja projektu polegała na zakupie wyposażenia i materiałów biurowych na rzecz Starostwa Powiatowego w Z., związanych z realizacją projektu oraz wypłacie wynagrodzeń personelowi obsługującemu projekt.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym jest Starostwo Powiatowe w Z.

Zarówno Powiat Z., jak i Starostwo Powiatowe posługują się jednym numerem NIP, deklaracje VAT-7 składa Starostwo Powiatowe, w których wykazuje czynności opodatkowane przypisane Powiatowi Z.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu Powiat Z. nie uzyskiwał żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny. Zakupy dokonywane w ramach projektu były używane wyłącznie do obsługi tego projektu, nie były i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wyposażenie i materiały biurowe nie podlegały odsprzedaży. Zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu udokumentowane były fakturami VAT. Realizowany projekt był związany z wykonywaniem zadań własnych powiatu o charakterze ponadgminnym, zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie miał więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów oraz usług w ramach realizowanego projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl