IBPP4/443-767/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-767/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2009 r. (data złożenia 13 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "Likwidacja barier architektonicznych poprzez montaż dźwigu osobowego w budynku" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "Likwidacja barier architektonicznych poprzez montaż dźwigu osobowego w budynku". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Wojewódzkich Przychodni Specjalistycznych jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej prowadzi działalność statutową polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. W związku powyższym świadczy usługi medyczne, które są zwolnione od podatku VAT (praktyka lekarska PKD-8512Z). Jest podatnikiem podatku VAT i odprowadza podatek należny od usług, które nie są związane z podstawową działalnością statutową. Jednak procentowy udział sprzedaży opodatkowanej w strukturze jest znikomy (niższy niż 2% wartości sprzedaży zwolnionej) w związku z powyższym nie korzysta z odliczeń podatku naliczonego.

W chwili obecnej został zobligowany do przedłożenia zaświadczenia do Urzędu Marszałkowskiego, które jest niezbędne w celu podpisania umowy o dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Zaświadczenie powinno informować o braku możliwości odliczenia podatku VAT.

Projekt pt. "Likwidacja barier architektonicznych poprzez montaż dźwigu osobowego w budynku" jest realizowany w ramach działań statutowych na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 74, poz. 89 z późn. zm.). Realizacja tego projektu dotyczy Programu Rozwoju Regionalnego Województwa na lata 2007-2013.

Montaż dźwigu osobowego przyczyni się do lepszej dostępności pacjentów korzystających z usług medycznych Poradni. W głównej mierze dotyczy to osób niepełnosprawnych.

Planowana inwestycja polegająca na montażu dźwigu osobowego w budynku, będzie przeznaczona wyłącznie w celu prowadzenia działalności statutowej polegającej na świadczeniu usług medycznych dla pacjentów - usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej - PKWiU 85.12.12.

Planowany koszt inwestycji to kwota ok. 1 618 523,19 zł. Uzyskanie dofinansowania w kwocie 747 930,60 zł przyczyni się z pewnością do realizacji zamierzonego celu.

Otrzymanie wymaganej interpretacji z pewnością umożliwi szybsze załatwienie formalności z związanych z podpisaniem umowy i otrzymaniem dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach opisanego projektu istnieje możliwość odliczania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 1994 r. (Dz. U. 54, poz. 535 oraz z 2008 r. Nr 74, poz. 444) Zespół Wojewódzkich Przychodni Specjalistycznych nie ma możliwości i nie skorzysta z prawa odliczenia podatku VAT realizując ww. program.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pt. "Likwidacja barier architektonicznych poprzez montaż dźwigu osobowego w budynku" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wnioskodawca prowadzi działalność statutową polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. W związku powyższym świadczy usługi medyczne, które są zwolnione od podatku VAT (praktyka lekarska PKD-8512Z).

Planowana inwestycja polegająca na montażu dźwigu osobowego w budynku, będzie przeznaczona wyłącznie w celu prowadzenia działalności statutowej polegającej na świadczeniu usług medycznych dla pacjentów - usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej - PKWiU 85.12.12.

Zatem w związku z faktem, iż zrealizowany projekt będzie służył świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia (usługi zwolnione od podatku VAT), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w wyniku realizacji projektu.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż odprowadza podatek należny od usług, które nie są związane z podstawową działalnością statutową. Jednak procentowy udział sprzedaży opodatkowanej w strukturze jest znikomy (niższy niż 2% wartości sprzedaży zwolnionej), a zatem w myśl przepisu art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2. Przepis ten jednak nie znajduje zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem stosuje się go jedynie w przypadku, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które służą działalności opodatkowanej i zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu, lecz nie ma możliwości ich wydzielenia. W rozpatrywanym przypadku, Wnioskodawca potrafił jednoznacznie wskazać, że zakupione towary i usługi będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl