IBPP4/443-765/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-765/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2009 r. (data złożenia 10 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu inwestycji pn. "Remont budynku wielofunkcyjnego w m. J." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu inwestycji pn. "Remont budynku wielofunkcyjnego w m. J.".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku m.in. z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych tj. umów o najem czy dzierżawę budynków komunalnych. W 2009 r. Gmina zamierza rozpocząć zadanie inwestycyjne pn. "Remont budynku wielofunkcyjnego w m. J.". Budynek ten jest użytkowany przez różne podmioty prowadzące w nim działalność gospodarczą na podstawie umów dzierżawy (czynność opodatkowana podatkiem VAT) m.in. przez NOZ "P.", który prowadzi ośrodek zdrowia. Przedmiotowy budynek jest budynkiem piętrowym, wynajmowane obecnie lokale na ośrodek zdrowia mieszczą się na I piętrze, co utrudnia osobom niepełnosprawnym czy starszym właściwe komunikowanie się i poruszanie się po ośrodku. Zaplanowana inwestycja dotyczy adaptacji części pomieszczeń na parterze tego budynku na ww. ośrodek zdrowia prowadzony przez NOZ "P." i likwidację w nim barier architektonicznych. Po zakończonej inwestycji podpisana zostanie nowa umowa dzierżawy na wynajem noworemontowanych pomieszczeń w tym budynku. Budynek w części wyremontowanej będzie służył do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym, że Gmina stara się o dofinansowanie ze środków PFRON, gdzie VAT od nabywanych towarów i usług do ww. inwestycji wykazywać będzie jako koszt niekwalifikowany, istotnym faktem jest rozstrzygnięcie zagadnienia czy gmina ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czy takiej możliwości nie ma. Uzyskanie interpretacji indywidualnej jest wymagane przy staraniu się o pomoc finansową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczania podatku od towarów i usług z tytułu przyszłej inwestycji pn. "Remont budynku wielofunkcyjnego w m. J.".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie miała prawo odliczania podatku VAT z tytułu realizowania tej inwestycji, gdyż zostaną spełnione jednocześnie następujące warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT - Gmina jest podatnikiem tego podatku,

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony są i będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "Remont budynku wielofunkcyjnego w m. J.". Budynek ten jest użytkowany przez różne podmioty prowadzące w nim działalność gospodarczą na podstawie umów dzierżawy. Po zakończonej inwestycji podpisana zostanie nowa umowa dzierżawy na wynajem nowowyremontowanych pomieszczeń w tym budynku. Budynek w części wyremontowanej będzie służył do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ odliczenia będzie dokonywał zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi które zostaną zakupione w ramach realizacji ww. projektu będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl