IBPP4/443-762/10/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-762/10/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2010 r. (data wpływu 20 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 4 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 4 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina S. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 podpisała umowę w związku z otrzymaniem dofinansowania projektu pn. "..." w ramach Priorytetu IV - Kultura, Działanie 4.1 - Infrastruktura kultury. Po zrealizowaniu projektu polegającego na modernizacji sali widowiskowej, obiekt ten zostanie przekazany operatorowi Z. Jest on jednostką organizacyjną (zakładem budżetowym) Gminy S., prowadzącą własną księgowość, rozliczającą się z budżetem Gminy S. Wydatki związane z prowadzeniem działalności Z. pokrywa z przychodów własnych uzyskanych ze sprzedaży usług, działalności podstawowej oraz dotacji budżetowej. Wszelkie przychody po zakończeniu inwestycji z tytułu wykorzystania nieruchomości będzie uzyskiwać Z.

Realizowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego - Gminy S., a więc w zakresie w którym gminy nie uznaje się za podatnika podatku VAT. Do zadań własnych Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego należy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym zaspokajanie potrzeb zbiorowych w obszarze kultury. Infrastruktura powstała w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych.

Pismem z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek wyjaśniając, iż Gmina S. w ramach wdrażanego projektu pn. "" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, z Priorytetu Kultura, Działanie 4.1 Infrastruktura kultury, w ramach Programu Rozwoju S. P. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z wyżej wymienionym Projektem. Gmina S. przekaże nieodpłatnie obiekt Z. na podstawie statutu stanowiącego załącznik do uchwały Rady Miejskiej w S. z dnia 24 kwietnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina S. jako beneficjent w umowie o dofinansowanie projektu "..." będąca podatnikiem VAT ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku ww. projektu współfinansowanego ze środków unijnych nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ze względu na brak wykonywania przez Gminę S. czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zgodnie z ustawą o VAT prawo odliczenia nie przysługuje w zakresie, w jakim zakupy związane są z czynnościami zwolnionymi z VAT lub z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Realizowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, a więc w zakresie w którym gminy nie uznaje się za podatnika VAT. Wobec powyższego występuje brak możliwości obniżenia VAT należnego o VAT naliczony zarówno na dzień podpisania umowy o dofinansowanie jak również mając na uwadze planowany sposób wykorzystania przedmiotowej infrastruktury w przyszłości, tj. w okresie realizacji oraz trwałości projektu.

W świetle obowiązującego stanu faktycznego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl przepisu art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, Gmina (Wnioskodawca) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 podpisała umowę w związku z otrzymaniem dofinansowania projektu pn. "..." w ramach Priorytetu IV - Kultura, Działanie 4.1 - Infrastruktura kultury. Po zrealizowaniu projektu polegającego na modernizacji sali widowiskowej, obiekt ten zostanie nieodpłatnie przekazany operatorowi - Z. Jest on jednostką organizacyjną (zakładem budżetowym) Gminy S., prowadzącą własną księgowość, rozliczającą się z budżetem Gminy S. Wydatki związane z prowadzeniem działalności Z. pokrywa z przychodów własnych uzyskanych ze sprzedaży usług, działalności podstawowej oraz dotacji budżetowej. Wszelkie przychody po zakończeniu inwestycji z tytułu wykorzystania nieruchomości będzie uzyskiwać Z. Gmina S. jest podatnikiem VAT czynnym w związku z wykonywaniem umów o charakterze cywilnoprawnym. Jednakże czynności wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z realizacją przedmiotowego projektu. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta (Gminę S.) do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast w rozpatrywanej sytuacji nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jaki wskazał Wnioskodawca, infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu nie będzie przez niego wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Po zrealizowaniu projektu polegającego na modernizacji sali widowiskowej, obiekt ten zostanie nieodpłatnie przekazany operatorowi - Z., będącemu odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem podatku VAT. Wszelkie przychody po zakończeniu inwestycji z tytułu wykorzystania nieruchomości będzie uzyskiwać Z.

Z uwagi więc na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Gminy nie uznaje się za podatnika VAT w zakresie realizowanego zadania lecz tym, że zakupy dokonywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie uznania podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu o nazwie "..." za koszty kwalifikowane wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl