IBPP4/443-757/10/ŁW - Ustalenie możliwości odliczenia podatku od zakupów towarów i usług w latach 2004-2005 oraz od roku 2006 w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-757/10/ŁW Ustalenie możliwości odliczenia podatku od zakupów towarów i usług w latach 2004-2005 oraz od roku 2006 w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od zakupów towarów i usług w latach 2004-2005 oraz od roku 2006 w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od zakupów towarów i usług w latach 2004-2005 oraz od roku 2006 r. w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt w ramach ZPORR Działania 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne. Urząd Marszałkowski Województwa wezwał Instytut do przedstawienia zaświadczenia o możliwości odliczenia podatku VAT. Wnioskodawca w tej sprawie uzyskał interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 czerwca 2009 (IBPP4/443-568/09/AZ).

Interpretacja ta dotyczy sytuacji obecnej.

Projekt jest realizowany od 2004 r. Do 31 grudnia 2005 r. usługi naukowo - badawcze, czyli statutowa działalność Wnioskodawcy, w ustawie o podatku od towarów i usług podlegała zwolnieniu zgodnie z załącznikiem nr 4 ww. ustawy. W związku z powyższym podatek VAT w latach 2004-2005 nie był odliczany i stanowił wydatek kwalifikowany przy rozliczeniu projektu.

Od 1 stycznia 2006 r. usługi naukowo-badawcze zostały objęte 22% podatkiem VAT. Zmiana wynika z art. 27 ustawy z 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484). Zgodnie z zapisem ww. art. 27 w załączniku nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług wykreślona została pozycja 5. Jednocześnie Wnioskodawca od zakupu towarów i usług służącym działalności opodatkowanej odlicza podatek VAT. Tak też czyni w rozliczeniu projektu w ramach ZPORR, gdyż środki otrzymane w ramach realizacji projektu są przeznaczane na działalność opodatkowaną (sprawa ta była rozpatrywana przy wystąpieniu o wydanie ww. interpretacji) Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT - czynnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od zakupów towarów i usług finansowanych ze środków w ramach realizacji projektu w latach 2004-2005 podatek VAT nie podlegał odliczeniu, natomiast od 2006 r. zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlega odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT od zakupów finansowanych w ramach realizacji projektu od 1 stycznia 2006 podlega odliczeniu zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarowi usług z dnia 11 marca 2004 r., zgodnie z wcześniej wydaną interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, natomiast w latach 2004-2005 podatek VAT nie podlegał odliczeniu.

W całym okresie realizacji projektu, czyli od 2004 r. zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu wykorzystywane były do działalności statutowej, która od 1 stycznia 2006 r. jest opodatkowana. W latach 2004-2005 działalność ta nie była opodatkowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT - czynnym który realizuje projekt w ramach ZPORR Działania 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne. Projekt jest realizowany od 2004 r. Do 31 grudnia 2005 r. usługi naukowo - badawcze, czyli statutowa działalność Wnioskodawcy, w ustawie o podatku od towarów i usług podlegała zwolnieniu zgodnie z załącznikiem nr 4 ww. ustawy. W związku z powyższym podatek VAT w latach 2004-2005 nie był odliczany i stanowił wydatek kwalifikowany przy rozliczeniu projektu.

Od 1 stycznia 2006 r. usługi naukowo-badawcze zostały objęte 22% podatkiem VAT. Zmiana wynika z art. 27 ustawy z 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484). Zgodnie z zapisem ww. art. 27 w załączniku nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług wykreślona została pozycja 5. Jednocześnie Wnioskodawca od zakupu towarów i usług służącym działalności opodatkowanej odlicza podatek VAT. Tak też czyni w rozliczeniu projektu w ramach ZPORR, gdyż środki otrzymane w ramach realizacji projektu są przeznaczane na działalność opodatkowaną (sprawa ta była rozpatrywana przy wystąpieniu o wydanie ww. interpretacji). Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT - czynnym.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić należy stwierdzić co następuje:

Wnioskodawca w latach 2004-2005 nabywał towary i usługi które służyły do wykonywania czynności korzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W związku z tym ww. towary i usługi nie służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, wykonywanym przez Wnioskodawcę

Wnioskodawca nie miał więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie ww. towarów i usług w ramach realizowanego w latach 2004-2005 projektu, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Należy więc zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w latach 2004-2005 nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Od 1 stycznia 2006 r. Wnioskodawca nabywa towary i usługi które służą do wykonywania czynności opodatkowanych ponieważ usługi naukowo-badawcze zostały od 1 stycznia 2006 r. objęte 22% stawką podatku VAT. Wnioskodawca jest również zarejestrowanym podatnikiem VAT - czynnym.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, zatem przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług służących czynnościom opodatkowanym w ramach realizowania przedmiotowego projektu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym od 1 stycznia 2006 r. przysługuje mu prawo do odliczenia w związku z realizacją projektu również należało uznać za prawidłowe.

Stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl