IBPP4/443-752/10/ŁW - Ustalenie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-752/10/ŁW Ustalenie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 maja 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 25 maja 2010 r. znak: IBPP4/443-752/10/ŁW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako Lokalna Grupa Działania realizuje projekt pn. "..." w ramach unijnego programu Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich (ZSROW) a w szczególności poprzez opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętego PROW na lata 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660 z późn. zm.). Beneficjent zobowiązał się do realizacji operacji "Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja w 2010 r.", której celem jest budowa zaufania społecznego, poczucia integracji i pobudzenie aktywności mieszkańców poprzez zorganizowanie szkoleń i warsztatów w zakresie możliwości rozwoju regionu płynących z potencjału i możliwości wsparcia w ramach osi 4 PROW, budowa tożsamości regionalnej poprzez podniesienie wiedzy mieszkańców o niewykorzystanym potencjale regionu. Kontynuowanie nowatorskich rozwiązań w zakresie promocji i rozwoju gospodarczego opartego o walory przyrodniczo - kulturowe. Realizacja tego zadania wiąże się z ponoszeniem wydatków na: zatrudnienie pracowników biura LGD, ponoszeniem wydatków na wynagrodzenie za wykonanie zlecenia w celu sprawnego funkcjonowania biura, wynagrodzenie członków Organu Decyzyjnego, delegacje i podróże służbowe, najem pomieszczeń biurowych wraz z opłatami za media, zakup mebli i wyposażenia biura, zabezpieczenie obsługi finansowo - księgowej, organizowanie szkoleń, prowadzenie i obsługę strony internetowej, itd.

Stowarzyszenie zostało zobligowane przez Samorząd Województwa do przedstawienia indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z wykonywaniem ww. zadań.

W dniu 4 lutego 2010 r. podpisano umowę o przyznaniu pomocy w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętego PROW na lata 2007 - 2013 z Samorządem Województwa, która określa prawa i obowiązki Stron związane z realizacja operacji.

Na tej podstawie LGD Wnioskodawca otrzyma środki finansowe ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji w ramach Oś. 4 Leader, działanie 4.31 Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

Podejmowane działania i sposoby ich realizacji zgodne są ze statutem Stowarzyszenia i na tej podstawie są zaliczane do działalności statutowej Stowarzyszenia.

Pismem z dnia 31 maja 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek wyjaśniając, iż:

* Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (zwolnienie podmiotowe) i nie składa deklaracji,

* działania Stowarzyszenia związane z realizacją projektu nie będą skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od czynności opisanych powyżej a dotyczących urządzenia i funkcjonowania biura w związku z realizacją operacji w ramach Osi 4 Leader PROW 2007 - 2013 na działanie 4.31 Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja w 2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Przepisy ustawy o VAT stanowią iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje beneficjentowi w przypadku, kiedy spełnione są dwa warunki: beneficjent jest podatnikiem podatku VAT oraz zakupione przez beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych. Z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnikami są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Na podstawie art. 113 ust. 1 Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego VAT. W ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, transze dotacji przekazywane będą na podstawie "wniosku beneficjenta o płatność". Część wydatków związanych z funkcjonowaniem Stowarzyszenia objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie w związku z realizacją operacji w ramach Osi 4 LEADER PROW 2007 - 2013 działanie 4.31 Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja w 2010 r. finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z tym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." w ramach unijnego programu Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich (ZSROW).

Stowarzyszenie otrzyma środki finansowe ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji w ramach Oś. 4 Leader, działanie 4.31 Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

Realizacja tego zadania wiąże się z ponoszeniem wydatków na: zatrudnienie pracowników biura LGD, ponoszeniem wydatków na wynagrodzenie za wykonanie zlecenia w celu sprawnego funkcjonowania biura, wynagrodzenie członków Organu Decyzyjnego, delegacje i podróże służbowe, najem pomieszczeń biurowych wraz z opłatami za media, zakup mebli i wyposażenia biura, zabezpieczenie obsługi finansowo - księgowej, organizowanie szkoleń, prowadzenie i obsługę strony internetowej, itd.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (zwolnienie podmiotowe). Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7. Działania Stowarzyszenia związane z realizacją projektu nie będą skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni", składającym deklaracje VAT-7. Natomiast jak wynika z opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a działania Stowarzyszenia związane z realizacją projektu nie będą skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług.

Skoro więc podejmowane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu działania nie będą skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług, a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi, to nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. ".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie podatnikiem podatku VAT czynnym, a działania związane z realizacją projektu nie będą skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności gdy działania związane z realizacją projektu będą skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy lub w przypadku zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl