IBPP4/443-752/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-752/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 9 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 18 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z dokonanymi zakupami pokrytymi z dotacji dotyczącymi projektu pn. "Pojazd" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z dokonanymi zakupami pokrytymi z dotacji dotyczącymi projektu pn. "Pojazd". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 18 września 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 3 września 2009 r. nr IBPP4/443-752/09/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako producent sprzętu wojskowego zawarł w 2008 r. z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowę na wykonanie prac objętych projektem celowym. Efektem prac ma być wykonanie prototypu nowo zaprojektowanego wyrobu przewidzianego do ewentualnej produkcji i sprzedaży. Nakłady na realizację projektu ustalono w wysokości 6.300.000,00 zł. Ministerstwo, zgodnie z warunkami zawartej umowy, udziela Wnioskodawcy dofinansowania przeznaczonego na refundację części kosztów poniesionych na badania i prace projektowe w wysokości 2.800.000,00 zł, z czego w 2008 r. dofinansowanie wyniosło 1.425.000,00 zł, a w 2009 r. 1.375.000,00 zł.

Wnioskodawca zobowiązał się prowadzić wyodrębnioną ewidencję księgową projektu celowego w układzie rodzajowym z podziałem analitycznym, umożliwiającą pełną identyfikację środków otrzymanych i wydatkowanych wg rodzajów kosztów poniesionych na poszczególne zadania wymienione w umowie. Po zrealizowaniu pewnego etapu prac wykazanych w umowie i udokumentowaniu kosztów Wnioskodawca sukcesywnie otrzymuje z budżetu zwrot poniesionych wydatków.

Otrzymane dofinansowanie Wnioskodawca zakwalifikował, na podstawie art. 17 ust. pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1995 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jako przychód wolny od podatku. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dotacja nie została opodatkowana podatkiem VAT z uwagi na brak bezpośredniego związku z cenami sprzedawanych produktów.

Otrzymane środki przeznaczone zostały między innymi na pokrycie poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na zakup materiałów i usług obcych na podstawie otrzymanych od usługodawców faktur VAT.

Całość nakładów poniesionych na realizację projektu, zarówno finansowanych ze środków własnych jak i ze środków z dofinansowania, Wnioskodawca zaewidencjonował w księgach rachunkowych na rozliczeniach międzyokresowych kosztów.

Po zrealizowaniu projektu i wdrożeniu wyników badań i prac rozwojowych Wnioskodawca rozliczy poniesione koszty w części sfinansowanej z własnych środków w ciężar kosztów podatkowych, natomiast w części sfinansowanej z budżetu rozliczy z dotacją zaewidencjonowaną na koncie rozliczeń międzyokresowych przychodów.

W zakresie w jakim wydatki sfinansowane zostały ze środków z dofinansowania, Wnioskodawca nie dokonał obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wykazany w fakturach otrzymanych od usługodawców i dostawców materiałów.

W piśmie z dnia 11 września 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7.

Projekt realizowany był pod nazwą "Pojazd" (PMN), okres realizacji: 5 sierpień 2008 r. - 30 czerwiec 2009 r.

Efekt projektu tj. prototyp, dokumentacja konstrukcyjno-techniczna, model nie były przedmiotem sprzedaży, zgodnie z umową stanowią własność Wnioskodawcy. Jednak w przypadku uruchomienia produkcji i sprzedaży pojazdu efekty prac badawczo-rozwojowych będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT tj. takich których następstwem jest określenie podatku należnego.

Nabywane usługi, o których mowa we wniosku (tj. których zakup został pokryty dotacją) były związane wyłącznie z zamiarem wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Poniesione wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że wnioskuje o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo postąpił nie odliczając podatku VAT naliczonego przy zakupach usług pokrytych z dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, niesłusznie nie skorzystał z możliwości obniżenia podatku VAT naliczonego przy zakupach usług pokrytych dotacją.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przepis ten umożliwia podatnikowi odliczenie podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług o ile wykorzystywane są one do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedmiotem podstawowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest miedzy innymi prowadzenie prac badawczo rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych i produkcja broni i amunicji. Nabywane towary i usługi pozostają w ścisłym związku z ogółem czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności.

Pomimo, że otrzymana dotacja została zakwalifikowana przez Wnioskodawcę, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku od osób prawnych, jako przychód przedmiotowo zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym, a koszty, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku od osób prawnych, nie stanowiły dla Wnioskodawcy kosztów uzyskania przychodów to Wnioskodawca, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (wg stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.) mógł dokonać obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, wykazany w otrzymanych od usługodawców fakturach VAT. Od dnia 1 grudnia 2008 r. Wnioskodawca, na podstawie zmienionej ustawy o podatku od towarów i usług (uchylenie art. 88 ust. 1 pkt 2), mógł obniżyć podatek VAT należny o podatek VAT naliczony z tytułu poniesionych wydatków celem wykonywania przyszłych ewentualnych czynności opodatkowanych.

Zdaniem wnioskodawcy bez znaczenia dla ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego pozostaje kwestia możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Dla prawa do odliczenia podatku VAT nie ma znaczenia sposób finansowania dokonanych zakupów. Istotnym jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako producent sprzętu wojskowego zawarł w 2008 r. z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowę na wykonanie prac objętych projektem celowym.

Efektem prac ma być wykonanie prototypu nowo zaprojektowanego wyrobu przewidzianego do ewentualnej produkcji i sprzedaży.

Otrzymane dofinansowanie Wnioskodawca zakwalifikował, na podstawie art. 17 ust. pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1995 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jako przychód wolny od podatku. Poniesione wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Otrzymane środki przeznaczone zostały między innymi na pokrycie poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na zakup materiałów i usług obcych na podstawie otrzymanych od usługodawców faktur VAT.

W zakresie w jakim wydatki sfinansowane zostały ze środków z dofinansowania, Wnioskodawca nie dokonał obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wykazany w fakturach otrzymanych od usługodawców i dostawców materiałów.

Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7.

Efekt projektu tj. prototyp, dokumentacja konstrukcyjno-techniczna, model nie były przedmiotem sprzedaży, zgodnie z umową stanowią własność Wnioskodawcy. Jednak w przypadku uruchomienia produkcji i sprzedaży pojazdu efekty prac badawczo-rozwojowych będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT tj. takich których następstwem jest określenie podatku należnego.

Nabywane usługi, o których mowa we wniosku (tj. których zakup został pokryty dotacją) były związane wyłącznie z zamiarem wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług, o których mowa we wniosku (tj. których zakup został pokryty dotacją), o ile nie zachodzą przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy wyłączające prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jak już podano wyżej Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, iż poniesione przez niego wydatki sfinansowane z otrzymanej dotacji nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a otrzymana dotacja została zakwalifikowana, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy jako przychód przedmiotowo zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Skoro zatem niezaliczenie przez Wnioskodawcę poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, to w omawianej sprawie nie najdzie zastosowania nałożone przez ustawodawcę art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, wyłączenie z prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w cenie towarów i usług, związanych z realizacją projektu pn. "Pojazd", których nabycie zostało sfinansowane z dotacji otrzymanej z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Wobec tego Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z poniesionymi w okresie od sierpnia 2008 r. do listopada 2008 r. wydatkami sfinansowanymi z dotacji, bo jak sam jednoznacznie wskazał nabywane usługi były związane wyłącznie z zamiarem wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie tut. organ zaznacza, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem wypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego - został uchylony.

Wobec powyższego od dnia 1 grudnia 2008 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego nie pozostaje w związku z możliwością zaliczenia ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Zatem również z tytułu wydatków sfinansowanych otrzymaną z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotacją ponoszonych od miesiąca grudniu 2008 r. przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego tych wydatków.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane zakupy związane z realizacja projektu pn. "Pojazd".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym niesłusznie nie skorzystał z możliwości obniżenia podatku VAT naliczonego przy zakupach usług pokrytych dotacją, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. organ zauważa, że możliwość odliczenia podatku naliczonego jest prawem podatnika a nie jego obowiązkiem. Odnosząc się zatem do przedstawionego stanowiska tut. organ uznał że wnioskodawcy przysługiwało jedynie prawo do odliczenia podatku naliczonego, z którego mógł skorzystać ale nie musiał.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl