IBPP4/443-748/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-748/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca złożył w dniu 4 maja 2010 r. wniosek nt. "..." o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania 4.1/4/413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Odnowa wsi". Celem projektu są prace konserwatorskie przy elewacji zabytkowego kościoła polegające na: remoncie wszystkich elewacji zewnętrznych z koniecznością wykonania robót budowlano-konserwatorskich w partii cokołowej Kościoła. Zakres prac obejmuje: usuniecie wszystkich powłok malarskich z kamiennych partii cokołowych i wyższych partii tynkowanych, naprawę uszkodzonych tynków, wycyzelowanie rysunku linii fryzu i gzymsu podokapowego, malowanie tynków zewnętrznych Kościoła a także konserwację partii cokołowych wykonanych z kamienia naturalnego i sztucznego. Cel projektu jest zgodny z zakresem operacji "odnowa wsi" w pkt 17.12 tj. odnawianie elewacji zewnętrznych, dachów w budynkach architektury sakralnej wpisanych do rejestru zabytków lub objętych wojewódzką ewidencją zabytków odnawianie cmentarzy wpisanych do rejestru zabytków". Obecny Kościół murowany ufundował Franciszek S. w 1762 r. W 1898 r. Świątynię rozbudował krakowski architekt Zygmunt H. Kościół jest jednonawowy z transeptem i prezbiterium, przykryty dachem wielospadowym z wieżą zwieńczoną baniastym hełmem. Wewnątrz zachował się bogaty wystrój i wyposażenie: secesyjne polichromie na ścianach i sklepieniach, marmurowe ołtarze wawelskie, obrazy takich mistrzów jak Michał S. i Wojciech E. Osobą upoważnioną do reprezentowania Parafii jest Ks. Proboszcz Leszek G. Kościół należy do Parafii w P. Został wpisany do rejestru zabytków. Jest miejscem ogólnodostępnym, korzystanie z kościoła jest bezpłatne. Celem wniosku jest poprawienie stanu zabytku (elewacji) co nie generuje przychodów. Parafia przy realizowaniu wniosku będzie nabywała towary i usługi, które nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT ani nie figuruje w ewidencji podatników. Nie składa deklaracji VAT. Rachunki wystawiane w trakcie realizowania projektu będą wystawiane na adres parafii i nie będzie miała ona możliwości odliczania podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w tak przedstawionym opisie zadań pn. "..." Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z tym Wnioskodawca w składanym wniosku zaliczył VAT jako koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje realizację zadania pn. "". Celem projektu są prace konserwatorskie przy elewacji zabytkowego kościoła polegające na: remoncie wszystkich elewacji zewnętrznych z koniecznością wykonania robót budowlano-konserwatorskich w partii cokołowej Kościoła. Zakres prac obejmuje: usunięcie wszystkich powłok malarskich z kamiennych partii cokołowych i wyższych partii tynkowanych, naprawę uszkodzonych tynków, wycyzelowanie rysunku linii fryzu i gzymsu podokapowego, malowanie tynków zewnętrznych Kościoła a także konserwację partii cokołowych wykonanych z kamienia naturalnego i sztucznego. Kościół należy do Parafii w P. Jest miejscem ogólnodostępnym, korzystanie z kościoła jest bezpłatne. Celem wniosku jest poprawienie stanu zabytku (elewacji) co nie generuje przychodów. Parafia przy realizowaniu wniosku będzie nabywała towary i usługi, które nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT ani nie figuruje w ewidencji podatników. Nie składa deklaracji VAT. Rachunki wystawiane w trakcie realizowania projektu będą wystawiane na adres parafii.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl