IBPP4/443-743/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-743/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.), pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 16 czerwca 2009 r.) oraz pismem z dnia 3 lipca 2009 r. (data wpływu 7 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego na fakturze wystawionej z tytułu udzielonej premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności otrzymania premii pieniężnej, jak i obowiązku wystawienia faktury VAT z tytułu otrzymania premii od kontrahenta wystawiającego notę uznaniową. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 maja 2009 r. znak: IBPP4/443-341/09/EJ oraz pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 16 czerwca 2009 r.) oraz pismem z dnia 3 lipca 2009 r. (data wpływu 7 lipca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 czerwca 2009 r. znak: IBPP4/443-341/09/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie handlu hurtowego. Towary w większości przypadków nabywa u producentów lub w firmach handlowych z zastrzeżeniem, że po przekroczeniu wskazanego limitu wartości zakupów należy się Wnioskodawcy premia pieniężna zwana czasem bonusem. W związku z pismami Ministra Finansów w sprawie opodatkowania premii pieniężnych, sprzecznymi z utrwaloną linią orzecznictwa sądów administracyjnych w tym zakresie, Wnioskodawca występuje o jednoznaczną interpretację. Wnioskodawca wystąpił już w tej kwestii do KIP, otrzymując - datowaną na dzień 7 grudnia 2007 - interpretację indywidualną z Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej. Na postawione zapytanie, czy Wnioskodawca ma opodatkować podatkiem VAT otrzymywane premie pieniężne - otrzymał odpowiedź, że ma je opodatkowywać - podatkiem VAT w stawce 22%.

Wypłacane premie pieniężne związane są z nabywaniem towarów "za określoną wartość w określonym czasie". W zależności od wysokości zakupów w większości przypadków stosowany jest odpowiedni pułap procentowy premii pieniężnej. Premie pieniężne wypłacane są bez wskazania konkretnego towaru, za który są wypłacane. Dotyczą globalnie dokonywanych wszystkich zakupów w danym okresie czasu. Premia ta jest Wnioskodawcy należna, co oznacza, że ma on roszczenie do jej wypłaty po spełnieniu ustalonych wymogów.

Występuje też sytuacja, w której za dokonanie płatności w określonym terminie Wnioskodawca otrzymuje skonto. Zapis w tej sprawie znajduję się zazwyczaj na fakturze i dokonanie płatności we wskazanym terminie automatycznie zmniejsza zobowiązanie, a sprzedawca nie wystawia faktury korygującej. Spółka ma wątpliwość czy nie jest to kwalifikowane jako "premia pieniężna" i czy wymaga to wystawienia przez Spółkę faktury dla dostawcy towaru.

Stosując się do wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 7 grudnia 2007 r., Wnioskodawca opodatkowuje premie pieniężne stawką VAT 22%. Niestety nie znajduje to zrozumienia u kontrahentów Wnioskodawcy, którzy podpierają się wyrokami sądów w sprawie premii pieniężnych nie podlegających opodatkowaniu lub w przypadku kontrahentów zagranicznych nie są w stanie pojąć co Wnioskodawca robi wystawiając im faktury VAT na coś, co oni określają dokumentem CREDIT NOTE.

Kontrahenci nie chcą przyjmować faktur od Wnioskodawcy, a już absolutnie nie przyjmują do wiadomości, że do należnej premii należy doliczać VAT. Stąd też Wnioskodawca musi wyliczać VAT z wypłaconej kwoty premii, traktując kwotę jako brutto, co pozbawia Spółkę zysku na poziomie 22%! Wnioskodawca zastrzega, że część kontrahentów nie chce odbierać od niego faktur za premię pieniężną, gdyż mają wydane interpretacje, w których nie uznaje się premii pieniężnych za czynności opodatkowane, więc VAT z takich faktur nie podlega u nich odliczeniu. W związku z wyrokami sądowymi o nieopodatkowywaniu premii pieniężnych - kontrahenci nie chcą odliczać podatku zawartego w fakturze Wnioskodawcy w związku z przepisem ustawy VAT, który zabrania odliczania VAT, gdy nie powstał obowiązek podatkowy od danej czynności, a fakt faktycznej zapłaty nie ma tu znaczenia. Ponieważ Wnioskodawca jest lub może być zarówno stroną otrzymującą premie pieniężne, jak również wypłacającą takie premie - sam ma problem z możliwością odliczania VAT z faktur dokumentujących usługę o nazwie "premia pieniężna". Aktualna sytuacja prawna, w której Wnioskodawca ma indywidualną interpretację oraz utrwalone orzecznictwo w wyrokach sądów administracyjnych stawia Spółkę w sytuacji, gdzie musi VAT naliczać, a nie ma pewności, czy może VAT z takich transakcji odliczać. Proste stwierdzenie w interpretacji, że premia pieniężna jest usługą koliduje z klasyfikacjami państwowymi, gdzie takiej usługi Wnioskodawca nie znajduje. To niestety ma wpływ na ustalenie jaki charakter ma usługa i czy przykładowo mieści się w katalogu usług z art. 27 ustawy VAT. A to ma przesądzać o miejscu świadczenia, czyli o powstaniu bądź nie - obowiązku podatkowego na terenie Polski w sytuacji, gdy premię wypłaca Spółce podmiot z siedzibą w kraju Unii Europejskiej innym niż Polska.

W piśmie z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.) Wnioskodawca wskazał dodatkowo, iż otrzymywane premie pieniężne przyznawane są zawsze na podstawie zawartych umów. Umowy te nazywają się zazwyczaj "umowami premiowymi" i zakładają, że w celu zwiększenia wzajemnych obrotów jedna strona zobowiązuje się dokonywać zakupów powyżej wskazanego limitu kwotowego, a druga strona zobowiązuje się wypłacić w takiej sytuacji premię pieniężną wyliczaną jako% od dokonanych zakupów. Jako postanowienia dodatkowe umowy zazwyczaj zawierają wymóg pozostawania kupującego bez zaległości wobec sprzedającego i wymóg zachowania warunków umowy w tajemnicy. Wypłacane premie pieniężne wyliczane są w stałym procencie odnoszącym się do zakupów dokonanych w danym czasie, powyżej wskazanej wartości. Wnioskodawca posiada również umowy, gdzie procent uzależniony jest od wskazanego progu wartości zakupów, np. do 5 mln nie ma premii, powyżej 5 mln to 2%, powyżej 6 mln to 3%, a powyżej 7 mln to 4%. Wnioskodawca posiada umowy miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne. Taryfikatory są wpisane w umowę, warunki negocjowane są przez strony, a wpisane w umowę są niezmienne i gwarantowane. Umowy zawierają podstawowy warunek jakim jest przekroczenie danego progu zakupów w danym okresie czasu. Drugim warunkiem - dodatkowym jest pozostawanie wobec sprzedawcy bez zadłużenia. Oznacza to, że naliczenie premii nastąpi wyłącznie za okres, w którym faktury zakupowe płacone były w terminach umownych, bez zwłoki. Umowy premiowe nie zawierają warunków w zakresie podejmowania akcji promocyjnych, zobowiązania się do odpowiedniego eksponowania towarów, umieszczania informacji o towarach kontrahenta w materiałach reklamowych, rozwijania bazy sprzedaży towarów, przyjęcia zobowiązań lojalnościowych (z wyjątkiem utrzymania warunków umowy w tajemnicy) wobec dostawcy. Takie uregulowania zawierają odrębnie spisywane umowy, gdzie Wnioskodawca ma pewność, że czynności takie są usługą i rodzą obowiązek naliczania podatku VAT. Umowy premiowe zawierają wyłącznie wymóg dokonania zakupu w danym czasie powyżej określonej wartości i brak zaległości. Jeżeli Wnioskodawca nie dokona zakupu w danym czasie powyżej danej wartości - premii nie otrzyma. Jeżeli Wnioskodawca będzie w stanie zaległości - premia nie zostanie wypłacona bez względu na wysokość zakupów. Usługi typu: podejmowanie akcji promocyjnych, zobowiązania się do eksponowania towarów itp. - nie mają wpływu na wysokość premii lub na jej wypłacanie, bądź odmowę wypłaty. Dodatkowo Wnioskodawca pragnie uzupełnić wniosek o informację, że na wniosek o sklasyfikowanie w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz Polskiej Klasyfikacji Działalności czynności polegających na dokonywaniu zakupów w określonej wysokości w danym okresie czasu - Ośrodek Interpretacyjny Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi odpowiedział, że nie ma takiej usługi w klasyfikacjach państwowych.

W piśmie z dnia 3 lipca 2009 r. wskazał, że wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii jest negocjowana na początku roku obrotowego pomiędzy dostawcą a wspólnikami Wnioskodawcy, lub upoważnioną przez I. Grupę A., w której Wnioskodawca jest zrzeszony. Wyroki Sądów oraz interpretacje, o których Wnioskodawca wspomina dotyczą konkretnych kontrahentów, z którymi Wnioskodawca ma podpisane umowy handlowe, na podstawie których następuje wypłata premii pieniężnych. Są to interpretacje wydane przez Biuro Krajowej Informacji Podatkowej dotyczące konkretnych podmiotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana faktura VAT z opodatkowaną usługą premii pieniężnej (bonusem) za dokonanie zakupów w danym okresie, w danej wielkości - daje podstawę do odliczenia podatku naliczonego z takiej faktury (nawet kiedy funkcjonują interpretacje KIP i wyroki sądów administracyjnych nie uznające premii za czynności podlegające VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy: Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług oraz zafakturowanie usług premii pieniężnej (bonus) za dokonanie zakupów w danym okresie, w danej wielkości - daje podstawę do odliczenia podatku naliczonego z takiej faktury, nawet kiedy funkcjonują interpretacje KIP i wyroki sądów administracyjnych nie uznające premii za czynności podlegające VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast z treści art. 88 ust. 3a pkt 2 powołanej ustawy wynika, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona lub gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności (art. 88 ust. 3a pkt 4a ustawy).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

- zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajda swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie handlu hurtowego. Towary w większości przypadków nabywa u producentów lub w firmach handlowych z zastrzeżeniem, że po przekroczeniu wskazanego limitu wartości zakupów należy się Wnioskodawcy premia pieniężna zwana czasem bonusem.

Wypłacane premie pieniężne związane są z nabywaniem towarów "za określoną wartość w określonym czasie". W zależności od wysokości zakupów w większości przypadków stosowany jest odpowiedni pułap procentowy premii pieniężnej. Premie pieniężne wypłacane są bez wskazania konkretnego towaru, za który są wypłacane. Dotyczą globalnie dokonywanych wszystkich zakupów w danym okresie czasu.

Stosując się do wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 7 grudnia 2007 r., Wnioskodawca opodatkowuje premie pieniężne stawką VAT 22%. Kontrahenci nie chcą przyjmować faktur od Wnioskodawcy, a już absolutnie nie przyjmują do wiadomości, że do należnej premii należy doliczać VAT. Stąd też Wnioskodawca musi wyliczać VAT z wypłaconej kwoty premii, traktując kwotę jako brutto, co pozbawia Spółkę zysku na poziomie 22%! Wnioskodawca zastrzega, że część kontrahentów nie chce odbierać od niego faktur za premię pieniężną, gdyż mają wydane interpretacje, w których nie uznaje się premii pieniężnych za czynności opodatkowane, więc VAT z takich faktur nie podlega u nich odliczeniu. W związku z wyrokami sądowymi o nieopodatkowywaniu premii pieniężnych - kontrahenci nie chcą odliczać podatku zawartego w fakturze Wnioskodawcy w związku z przepisem ustawy VAT, który zabrania odliczania VAT, gdy nie powstał obowiązek podatkowy od danej czynności, a fakt faktycznej zapłaty nie ma tu znaczenia. Ponieważ Wnioskodawca jest lub może być zarówno stroną otrzymującą premie pieniężne, jak również wypłacającą takie premie - sam ma problem z możliwością odliczania VAT z faktur dokumentujących usługę o nazwie "premia pieniężna". Aktualna sytuacja prawna, w której Wnioskodawca ma indywidualną interpretację oraz utrwalone orzecznictwo w wyrokach sądów administracyjnych stawia Spółkę w sytuacji, gdzie musi VAT naliczać, a nie ma pewności, czy może VAT z takich transakcji odliczać.

Wnioskodawca wskazał, iż wypłacane premie pieniężne przyznawane są zawsze na podstawie zawartych umów. Umowy te nazywają się zazwyczaj "umowami premiowymi" i zakładają, że w celu zwiększenia wzajemnych obrotów jedna strona zobowiązuje się dokonywać zakupów powyżej wskazanego limitu kwotowego, a druga strona zobowiązuje się wypłacić w takiej sytuacji premię pieniężną wyliczaną jako% od dokonanych zakupów. Jako postanowienia dodatkowe umowy zazwyczaj zawierają wymóg pozostawania kupującego bez zaległości wobec sprzedającego i wymóg zachowania warunków umowy w tajemnicy. Wypłacane premie pieniężne wyliczane są w stałym procencie odnoszącym się do zakupów dokonanych w danym czasie, powyżej wskazanej wartości. Może to być przykładowo 1% od zakupów powyżej 1 mln zł w roku, ale już 1,5% jeżeli zakupy w roku przekroczą 2 mln zł. Wnioskodawca posiada umowy, gdzie jest jeden próg i premia zostaje naliczona po przekroczeniu np. 1 mln zł w roku i obliczana jest konkretnym wskaźnikiem procentowym np. 1%. Do obliczenia jednak bierze się pod uwagę faktyczną wartość dokonanych zakupów (np.1% z 1,2 mln, a jeżeli Wnioskodawca zakupi za 1,4 mln, to 1% z 1,4 mln). Wnioskodawca posiada również umowy, gdzie procent uzależniony jest od wskazanego progu wartości zakupów, np. do 5 mln nie ma premii, powyżej 5 mln to 2%, powyżej 6 mln to 3%, a powyżej 7 mln to 4%. Wnioskodawca posiada umowy miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne. Taryfikatory są wpisane w umowę, warunki negocjowane są przez strony, a wpisane w umowę są niezmienne i gwarantowane. Umowy zawierają podstawowy warunek jakim jest przekroczenie danego progu zakupów w danym okresie czasu. Drugim warunkiem - dodatkowym jest pozostawanie wobec sprzedawcy bez zadłużenia. Oznacza to, że naliczenie premii nastąpi wyłącznie za okres, w którym faktury zakupowe płacone były w terminach umownych, bez zwłoki.

Z powyższego wynika, że premia wypłacona przez Wnioskodawcę za osiągnięcie określonego pułapu obrotów z konkretnym nabywcą, wypłacana po pewnym czasie od dokonanych nabyć towarów w konsekwencji dotyczy konkretnych transakcji, które stanowiły podstawę do wyliczenia wysokości obrotów z nabywcą. W konsekwencji premia taka obniża wartość nabytego wcześniej przez nabywcę towaru, tym samym zmniejsza wydatek nabywcy. Rzeczywista wartość transakcji zawartych przez nabywcę jest zatem niższa o kwotę wypłaconej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, że wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne w oparciu o wskazane wyżej uwarunkowania wynikające z zawartych umów stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. Wnioskodawca winien wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tegoż rozporządzenia.

W świetle powyższego należy podkreślić, iż wystawienie faktury VAT przez kontrahenta Wnioskodawcy w sytuacji, gdy to Wnioskodawca zobowiązany jest do udokumentowania transakcji poprzez wystawienie faktury VAT korygującej jest niezgodne z obowiązującymi przepisami.

Nie można się zatem zgodzić z Wnioskodawcą, iż otrzymana przez niego faktura VAT wystawiona przez jego kontrahenta a mająca dokumentować wypłaconą na jego rzecz przez Wnioskodawcę premię pieniężną w sytuacji przedstawionej w opisanym zaistniałym stanie faktycznym będzie stanowiła podstawę do odliczenia podatku naliczonego z niej wynikającego. W omawianym, bowiem przypadku faktura taka nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego. Spełnia ona przesłankę negatywną wyłączającą z prawa do odliczenia, a wynikającą z cytowanego powyżej art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym faktura taka daje podstawę do odliczenia, należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, iż Wnioskodawca w treści wniosku wskazuje na otrzymaną interpretację indywidualną nr IBPP1/443-451/07/AZ z dnia 7 grudnia 2007 r. w sprawie konieczności opodatkowania premii pieniężnej będącej rodzajem wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług, podkreślenia wymaga jednak fakt, iż interpretacja ta została wydana w innym stanie faktycznym. Wnioskodawca występując z obecnym wnioskiem przedstawił stan faktyczny w sposób obszerniejszy i bardziej szczegółowy, zatem niniejsza interpretacja zawiera opinię prawną udzieloną w oparciu o ten nowy rozbudowany stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl