IBPP4/443-739/09/JP/KAN-9165/07/09

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-739/09/JP/KAN-9165/07/09

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu 12 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja Rynku z zachowaniem jego obecnej funkcji w postaci założenia parkowego oraz ograniczeniem ruchu ciężarowego w tej części miasta" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja Rynku z zachowaniem jego obecnej funkcji w postaci założenia parkowego oraz ograniczeniem ruchu ciężarowego w tej części miasta". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 lipca 2009 r. znak: IBPP4/443-635/09/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn. "Rewitalizacja Rynku z zachowaniem jego obecnej funkcji w postaci założenia parkowego oraz ograniczeniem ruchu ciężarowego w tej części miasta" polegać będzie na wykonaniu nowej płyty Rynku wraz z alejkami, murkami, klombami, oświetleniem i oznakowaniem.

Obecnie Rynek pełni funkcję ogólnodostępnego parku (bez jakichkolwiek opłat) i zgodnie z zaleceniami Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody taki pozostanie (nienaruszony pozostanie zabytkowy drzewostan).

Od użytkowników miejsca nie będą pobierane z tego tytułu żadne opłaty.

Ruch samochodów ciężarowych zostanie skierowany innym ciągiem komunikacyjnym.

Okres realizacji projektu to: marzec 2010 r. - listopad 2010 r.

W związku z realizacją projektu Gmina poniesie wydatki na zakup towarów i usług udokumentowane fakturami VAT.

Faktury dokumentujące zakupy związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu w żadnym zakresie nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Roboty budowlane zostaną wykonane przez wykonawcę wyłonionego w trybie przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych. Wymienione obiekty położone są na działkach stanowiących własność Gminy i nie będą wykorzystywane do wykonywania działalności stanowiącej źródło dochodów dla Gminy.

Zakres zadań wyżej wymienionej inwestycji należy do zadań własnych Gminy i uregulowany jest w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.

Roboty budowlane zostaną częściowo sfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego w zakresie działania 6.1. Rozwój miast schemat A: Projekty realizowane wyłącznie w ramach programów rewitalizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 lipca 2009 r.):

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja Rynku z zachowaniem jego obecnej funkcji w postaci założenia parkowego oraz ograniczeniem ruchu ciężarowego w tej części miasta".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 lipca 2009 r.) Gmina nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach swoich zadań własnych, w okresie: marzec 2010 r. - listopad 2010 r., realizować będzie projekt pn. "Rewitalizacja Rynku z zachowaniem jego obecnej funkcji w postaci założenia parkowego oraz ograniczeniem ruchu ciężarowego w tej części miasta".

Projekt polegać będzie na na wykonaniu nowej płyty Rynku wraz z alejkami, murkami, klombami, oświetleniem i oznakowaniem.

Obecnie Rynek pełni funkcję ogólnodostępnego parku (bez jakichkolwiek opłat) i zgodnie z zaleceniami Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody taki pozostanie (nienaruszony pozostanie zabytkowy drzewostan). Od użytkowników miejsca nie będą pobierane z tego tytułu żadne opłaty.

W związku z realizacją projektu Gmina poniesie wydatki na zakup towarów i usług udokumentowane fakturami VAT.

Faktury dokumentujące zakupy związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu w żadnym zakresie nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wobec powyższego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja Rynku z zachowaniem jego obecnej funkcji w postaci założenia parkowego oraz ograniczeniem ruchu ciężarowego w tej części miasta".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl