IBPP4/443-738/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-738/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 7 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa ulic na skrzyżowanie typu rondo" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa ulic na skrzyżowanie typu rondo". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 21 maja 2009 r. Zarząd Województwa podjął uchwałę w sprawie wyboru projektów do dofinansowania w ramach poddziałania 7.1.2 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową, Priorytet VII. Transport Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, projekt pn. "Przebudowa ulic na skrzyżowanie typu rondo".

Warunkiem podpisania umowy o dofinansowanie jest przedłożenie Marszałkowi Województwa informacji, czy beneficjent (Powiat) ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu.

Powyższy projekt przewiduje dofinansowanie ze środków unijnych Regionalnego Programu Operacyjnego do 85% poniesionych kosztów realizowanego zadania.

Przedmiotem projektu jest przebudowa istniejącego skrzyżowania ulic na skrzyżowanie typu rondo wraz z budową odwodnienia, chodników, oświetlenia oraz przebudową uzbrojenia kolidującego z inwestycją.

Zgodnie z zasadami programu, beneficjentowi środków będącemu płatnikiem podatku VAT, lecz nie mogącemu obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z odrębnych przepisów prawa - można przyjąć w rozliczeniu całości zadania wartość brutto wystawionych faktur.

Powiat zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych. Zadania te realizowane są poprzez jednostki organizacyjne Powiatu (w tym przypadku poprzez Powiatowy Zarząd Dróg), wykonujące usługi administracyjne ujęte w PKWiU 80, wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, poz. 6.

Powiat w ramach swoich ustawowych zadań jest odpowiedzialny za bieżące utrzymanie dróg, ich remonty, modernizację i inwestycje na drogach publicznych powiatowych. Z wykonywanych w ten sposób czynności Powiat nie osiąga żadnych przychodów (obrotów), ponosi tylko koszty, w związku z czym, podatek naliczony wykazany w otrzymanych przez Powiat (działający w jego imieniu Powiatowy Zarząd Dróg) fakturach dokumentujących poniesienie kosztów związanych z przebudową istniejącego skrzyżowania ulic na skrzyżowanie typu rondo wraz z budową odwodnienia, chodników, oświetlenia oraz przebudową uzbrojenia kolidującego z inwestycją (tj. czynności ujętych w harmonogramie wydatków objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013) fakturach wystawionych przez wykonawców za te usługi w żaden sposób nie będzie mógł być odliczony od podatku należnego, gdyż w myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT służy wyłącznie czynnościom zwolnionym o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 powołanego Rozporządzenia, jak też czynności zwolnionych o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 1 września 2009 r. nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Faktury związane z przedmiotowym projektem będą wystawiane na Powiatowy Zarząd Dróg - powiatową jednostkę organizacyjną realizującą zadania powiatu z zakresu dróg publicznych powiatowych.

Złożony wniosek dotyczy tylko podatku od towarów i usług, natomiast informacja o koszcie kwalifkowanym podano jedynie informacyjnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 1 września 2009 r.):

czy w ramach realizowanego przez Powiat projektu pn. "Przebudowa ulic na skrzyżowanie typu rondo" w imieniu którego zadanie realizuje i wydatki ponosi Powiatowy Zarząd Dróg - jednostka organizacyjna Powiatu, Powiat ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizowanym projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 2 września 2009 r.), w ramach realizowanego przez Powiat projektu pn. "Przebudowa ulic na skrzyżowanie typu rondo" w imieniu którego zadanie realizuje i wydatki ponosi Powiatowy Zarząd Dróg - jednostka organizacyjna Powiatu, Powiat nie ma możliwości odliczeń podatku od towarów i usług w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje, dofinansowany w ramach poddziałania 7.1.2 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową, Priorytet VII. Transport Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, projekt pn. "Przebudowa ulic na skrzyżowanie typu rondo".

Przedmiotem projektu jest przebudowa istniejącego skrzyżowania ulic na skrzyżowanie typu rondo wraz z budową odwodnienia, chodników, oświetlenia oraz przebudową uzbrojenia kolidującego z inwestycją.

Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca faktury związane z przedmiotowym projektem będą wystawiane na Powiatowy Zarząd Dróg - powiatową jednostkę organizacyjną realizującą zadania powiatu z zakresu dróg publicznych powiatowych.

Zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) zgodnie z którym, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług nabywanych w ramach realizacji projektu pn. "Przebudowa ulic na skrzyżowanie typu rondo" jest Powiatowy Zarząd Dróg (powiatowa jednostka organizacyjna), będący w świetle przepisów ustawy o VAT odrębnym od Powiatu podatnikiem VAT.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet jednostek budżetowych powołanych do wykonywania zadań własnych Gminy, których działalność jest finansowana z budżetu Gminy.

Należy zatem stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji bowiem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje mu możliwość odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub prawnego (np. w sytuacji gdy nabywcą towarów i usług związanych z realizacja przedmiotowego projektu będzie Wnioskodawca a nie MZD).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl