IBPP4/443-732/11/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-732/11/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2011 r. (data wpływu 29 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2011 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-732/11/AŚ z dnia 9 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 29 marca 2011 r. uchwałą projekt pod nazwą "..." został wybrany do dofinansowania w ramach Poddziałania 3.1.2 Infrastruktura zaplecza turystycznego Priorytet III - Turystyka Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem niniejszego projektu jest kompleksowa renowacja unikatowego Skansenu... wraz z budową i rozbudową obiektów gastronomii. Beneficjent deklaruje utrzymanie projektu w niezmienionym charakterze, przez co najmniej 5 lat od daty finansowego zakończenia realizacji projektu. Po zrealizowaniu inwestycji całe mienie powstałe w wyniku realizacji niniejszego zadania zostanie wydzierżawione działającemu na rynku podmiotowi w drodze przetargu nieograniczonego zgodnie z zapisami Ustawy Prawo Zamówień Publicznych z 29 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm), określającego warunki umowy dzierżawy. Wydzierżawiona nowopowstała infrastruktura będzie wchodzić w ogólny skład Skansenu, gdyż budynki powstaną na jego terenie, który jest objęty zakresem administrowania Agencji Rozwoju i Promocji... odpowiadającej za administrowanie podobnych obiektów jak niniejszy Skansen wykonując jednocześnie zadania Gminy, której większościowym udziałowcem jest Gmina. Ewentualny zysk, który może się pojawić w wyniku funkcjonowania wymienionych obiektów gastronomicznych pochodzący z nadwyżki przychodów (uzyskiwanych od przyszłego dzierżawcy obiektu płacącego czynsz dzierżawny) nad kosztami bieżącymi (ochrona, ubezpieczenia i opłaty) będzie przeznaczony na rozwój nowopowstałej infrastruktury gastronomicznej. Okres realizacji projektu zgodnie z zapisami we wniosku o dofinansowanie obejmował będzie lata 2011-2013.

Inwestycja ma charakter trwały, a jej utrzymanie i finansowanie będzie leżało w obowiązku Gminy. Podmiotem odpowiedzialnym, za utrzymanie przedmiotu projektu po jego realizacji będzie Gmina będąca jednocześnie właścicielem obiektu oraz powstałej infrastruktury - Gmina ponosić będzie wszystkie koszty operacyjne związane z utrzymaniem i bieżącym funkcjonowaniem projektu. Środki na ten cel pochodzić będą z budżetu Gminy. Wszystkie materiały, które zostaną użyte do realizacji niniejszego projektu posiadać będą odpowiednie atesty i certyfikaty potwierdzające spełnianie norm bezpieczeństwa i kryteriów jakościowych wymaganych w Unii Europejskiej.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa miesięcznie deklaracje VAT-7.

Oczywistym jest, iż nowopowstała infrastruktura pozostanie w całości własnością Beneficjenta. Podmiotem odpowiedzialnym, za utrzymanie przedmiotu projektu po jego realizacji będzie Gmina, wobec tego ponosić będzie wszystkie koszty operacyjne związane z utrzymaniem i bieżącym funkcjonowaniem projektu. Środki na ten cel pochodzić będą z budżetu Gminy. Ewentualny zysk, który może się pojawić w wyniku funkcjonowania wymienionych obiektów gastronomicznych pochodzący z nadwyżki przychodów (uzyskiwanych od przyszłego dzierżawcy obiektu płacącego czynsz dzierżawny) nad kosztami bieżącymi (ochrona, ubezpieczenia i opłaty) będą przeznaczone na utrzymanie nowopowstałej infrastruktury gastronomicznej. Gmina zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu - 5 lat od daty finansowego zakończenia realizacji projektu.

Niniejszy projekt jest realizowany przez Gminę w ramach zadań własnych określonych w art. 7, pkt 9, 15, 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy realizacja przez Gminę projektu pod nazwą "..." daje Gminie prawną możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 14 czerwca 2011 r.), Gmina nie daje możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu. Faktury wystawiane w ramach opisanej wyżej inwestycji są w całości kosztem Gminy wraz z podatkiem (od towarów i usług) a otrzymane dofinansowanie będzie stanowić refundację poniesionych kosztów. Ponadto, gmina z tytułu dokonanej rozbudowy Skansenu... nie planuje prowadzić działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Podsumowując, powyższa inwestycja wykonywana będzie w ramach zadań własnych Gminy, towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TSUE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu:

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym)

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

* promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że projekt pod nazwą "..." realizowany przez Wnioskodawcę został wybrany do dofinansowania w ramach Poddziałania 3.1.2 Infrastruktura zaplecza turystycznego Priorytet III - Turystyka Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem niniejszego projektu jest kompleksowa renowacja unikatowego Skansenu... wraz z budową i rozbudową obiektów gastronomii. Beneficjent deklaruje utrzymanie projektu w niezmienionym charakterze, przez co najmniej 5 lat od daty finansowego zakończenia realizacji projektu.

Po zrealizowaniu inwestycji całe mienie powstałe w wyniku realizacji niniejszego zadania zostanie wydzierżawione działającemu na rynku podmiotowi w drodze przetargu nieograniczonego zgodnie z zapisami Ustawy Prawo Zamówień Publicznych z 29 stycznia 2004 r., określającego warunki umowy dzierżawy.

Inwestycja ma charakter trwały, a jej utrzymanie i finansowanie będzie leżało w obowiązku gminy. Podmiotem odpowiedzialnym, za utrzymanie przedmiotu projektu po jego realizacji będzie Gmina będąca jednocześnie właścicielem obiektu oraz powstałej infrastruktury - Gmina ponosić będzie wszystkie koszty operacyjne związane z utrzymaniem i bieżącym funkcjonowaniem projektu. Środki na ten cel pochodzić będą z budżetu Gminy.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa miesięcznie deklaracje VAT-7.

Projekt jest realizowany przez Gminę w ramach zadań własnych określonych w art. 7, pkt 9, 15, 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

W świetle powyższego umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, a więc zawarcie jej przez jednostkę samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Gminę) podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT na mocy cyt. wyżej § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, a tym samym będzie skutkowało opodatkowaniem tej czynności na zasadach ogólnych.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że realizowana w ramach projektu pn. "..." inwestycja związana jest z odpłatnym świadczeniem usług (jak wskazał Wnioskodawca całe mienie powstałego w wyniku realizacji niniejszego zadania zostanie wydzierżawione działającemu na rynku podmiotowi), a więc z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, iż towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, bowiem treść wniosku wskazuje, iż ponad wszelką wątpliwość towary i usługi zakupione w celu realizacji ww. projektu związane będą z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (umowa dzierżawy).

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego dokonując dzierżawy mienia powstałego w wyniku realizacji projektu pn. "..." będzie świadczyć usługi, które nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ przedmiotowe czynności będą wykonywane w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej (umowa dzierżawy).

Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu, ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT (odpłatna umowa dzierżawy), Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Została bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl