IBPP4/443-730/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-730/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2009 r. (data wpływu 4 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2009 r. (data wpływu 4 sierpnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-730/09 AZ z dnia 21 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach swojej działalności wykonuje i świadczy różnego typu usługi opodatkowane podatkiem VAT i rozlicza ten podatek składając miesięczne deklaracje VAT-7. W ramach działalności komercyjnej, o której mowa wyżej Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie opracowania studiów wykonalności, usługi doradcze dla przedsiębiorców, projektowe w zakresie budownictwa, wynajem powierzchni, opracowywanie wniosków o dofinansowanie dla przedsiębiorców itp. Oprócz wymienionych usług Wnioskodawca realizuje szereg projektów finansowanych w ramach Funduszy Strukturalnych na podstawie zawartych umów z WUP lub PARP.

Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu "...". Projekt realizowany w ramach Programu Współpracy Międzyregionalnej INTERREG IVC - Priorytet I: Innowacyjność i gospodarka oparta na wiedzy (EFRR). Głównym celem projektu jest wymiana dobrych praktyk w zakresie zarządzania parkami przemysłowymi i strefami ekonomicznymi w Europie. Są to pewnego rodzaju usługi doradcze (wymiana tych usług w ramach partnerstwa), które są z natury rzeczy opodatkowane 22% stawką VAT.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostają udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę. Przedmiotem zakupu są towary i usługi, które wynikają z budżetu projektu np. druk ulotek promocyjnych projektu, strona internetowa, bilety lotnicze, usługi hotelowe, usługi cateringowe związane z organizacją konferencji, materiały biurowe oraz koszty pośrednie tj. telefony, energia itp. Prace realizowane w ramach projektu M. są ujęte w budżecie projektu, a więc usługi są bezpłatne, a projekt nie generuje przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie zadania świadczone w ramach realizacji projektu są nieodpłatne ponieważ są zawarte w budżecie projektu.

Materiały promocyjne, analizy porównawcze, raporty, bazy danych, wymiana dobrych praktyk powstałe w trakcie realizacji projektu jako jego rezultat będą dostępne nieodpłatnie dla zainteresowanych np. Instytucji Zarządzających Strefami Ekonomicznymi, Parkami Technologicznymi, Inkubatorami Przedsiębiorczości. Rezultaty projektu przedstawione powyżej wynikają z zakresu zadań ujętych w projekcie. Po zakończeniu realizacji projektu wynikłe rezultaty z jego zakresu opisane wyżej nie będą kontynuowane. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy zgodnie z KRS jest m.in. świadczenie usług doradczych w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzanie PKD 74.14.A".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy zakupach związanych z realizacją tego projektu przysługuje odliczanie podatku VAT jako naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 4 sierpnia 2009 r.), ponieważ w trakcie realizacji projektu jak również po jego zakończeniu nie będą wykonywane czynności opodatkowane VAT związane z projektem za tym nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (art. 86 ustawy). W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ni ma możliwości rozliczania kwoty podatku naliczonego przy realizacji projektu w deklaracjach VAT-7. Tym samym zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT winien stanowi koszt kwalifikowany projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Kwestię opodatkowania czynności dokonywanych przez podatników reguluje przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach swojej działalności wykonuje i świadczy usługi w zakresie opracowania studiów wykonalności, usługi doradcze dla przedsiębiorców, projektowe w zakresie budownictwa, wynajem powierzchni, opracowywanie wniosków o dofinansowanie dla przedsiębiorców itp. Oprócz wymienionych usług Wnioskodawca realizuje szereg projektów finansowanych w ramach Funduszy Strukturalnych na podstawie zawartych umów z WUP lub PARP.

Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu "...". Projekt realizowany w ramach Programu Współpracy Międzyregionalnej INTERREG IVC - Priorytet I: Innowacyjność i gospodarka oparta na wiedzy (EFRR). Głównym celem projektu jest wymiana dobrych praktyk w zakresie zarządzania parkami przemysłowymi i strefami ekonomicznymi w Europie. Są to pewnego rodzaju usługi doradcze (wymiana tych usług w ramach partnerstwa), które są z natury rzeczy opodatkowane 22% stawką VAT.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostają udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę. Przedmiotem zakupu są towary i usługi, które wynikają z budżetu projektu np. druk ulotek promocyjnych projektu, strona internetowa, bilety lotnicze, usługi hotelowe, usługi cateringowe związane z organizacją konferencji, materiały biurowe oraz koszty pośrednie tj. telefony, energia itp. Prace realizowane w ramach projektu M. są ujęte w budżecie projektu, a więc usługi są bezpłatne, a projekt nie generuje przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie zadania świadczone w ramach realizacji projektu są nieodpłatne.

Materiały promocyjne, analizy porównawcze, raporty, bazy danych, wymiana dobrych praktyk powstałe w trakcie realizacji projektu jako jego rezultat będą dostępne nieodpłatnie dla zainteresowanych. Rezultaty projektu przedstawione powyżej wynikają z zakresu zadań ujętych w projekcie. Po zakończeniu realizacji projektu wynikłe rezultaty z jego zakresu opisane wyżej nie będą kontynuowane. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy zgodnie z KRS jest m.in. świadczenie usług doradczych w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzanie PKD 74.14.A".

Mając więc na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz fakt, że art. 8 ust. 2 tej ustawy nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług odbyło się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, stwierdzić należy iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "...".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl