IBPP4/443-728/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-728/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu 3 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 17 lipca 2009 r.) oraz pismem z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu 28 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w ramach działania 4.3.1. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w ramach działania 4.3.1. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 17 lipca 2009 r.) oraz pismem z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu 28 lipca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Członkowie płacą składki członkowskie na ustalonych przez Walne Zebranie Członków zasadach.

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie informuje, iż z dniem 15 stycznia 2009 r. do Urzędu Marszałkowskiego Województwa złożyło wniosek o przyznanie pomocy na rok 2009 w ramach Działania 3.31 - Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania. Projekt realizowany będzie w ramach Leader, który obejmuje:

1.

Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju

2.

Projekt współpracy,

3.

Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania.

Celem Stowarzyszenia jest wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju, w ramach której zrealizowane będą innowacyjne projekty łączące zasoby ludzkie, naturalne, kulturowe, historyczne oraz wiedzę i umiejętności przedstawicieli trzech sektorów: publicznego, gospodarczego i społecznego.

W ramach działania 4.1 Stowarzyszenie będzie wdrażało Lokalna Strategię Rozwoju. Celem poszczególnych operacji jest aktywizacja mieszkańców, budowanie kapitału społecznego na obszarze objętym LSR, a poprzez to pobudzanie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwoju obszaru LSR oraz lepsze wykorzystanie potencjału obszaru LSR.

Celem realizowanej operacji będzie również zapewnienie sprawnej efektywnej pracy Lokalnej Grupy Działania, poniesione zostaną wydatki (udokumentowane fakturami VAT) m.in. koszty związane z administracja (wynagrodzenie pracowników, sprzęt komputerowy, sprzęt promocyjny, meble biurowe, artykuły biurowe, prowadzenie i aktualizacja strony internetowej), koszty związane z użyczonymi pomieszczeniami do prowadzenia działalności, a także ponoszenie niezbędnych opłat związanych z prawidłowym funkcjonowaniem biura LGD, usługi telekomunikacyjne, szkoleniowe, usługi związane z opracowaniem materiałów promocyjnych, wynajem pomieszczeń szkoleniowych.

Beneficjentami projektu są mieszkańcy siedmiu gmin należących do Stowarzyszenia (osoby fizyczne, zarówno rolnicy, jak i domownicy gospodarstw rolnych, przedsiębiorcy oraz osoby prawne - gminy, organizacje pozarządowe, spółki, spółdzielnie, parafie), którzy korzystać będą z efektów projektu nieodpłatnie

W ramach realizacji zadania na Stowarzyszenie wystawiane będą faktury VAT przez podatników będących płatnikami VAT.

Stowarzyszenie będzie realizowało zaplanowane zadania do 2015 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 4.3.1 Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego zadania, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach działania 4.3.1 Stowarzyszenie będzie wdrażało Lokalna Strategię Rozwoju. Celem poszczególnych operacji jest aktywizacja mieszkańców, budowanie kapitału społecznego na obszarze objętym LSR, a poprzez to pobudzanie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwoju obszaru LSR oraz lepsze wykorzystanie potencjału obszaru LSR.

Celem realizowanej operacji będzie również zapewnienie sprawnej efektywnej pracy Lokalnej Grupy Działania, poniesione zostaną wydatki (udokumentowane fakturami VAT) m.in. koszty związane z administracja (wynagrodzenie pracowników, sprzęt komputerowy, sprzęt promocyjny, meble biurowe, artykuły biurowe, prowadzenie i aktualizacja strony internetowej), koszty związane z użyczonymi pomieszczeniami do prowadzenia działalności, a także ponoszenie niezbędnych opłat związanych z prawidłowym funkcjonowaniem biura LGD, usługi telekomunikacyjne, szkoleniowe, usługi związane z opracowaniem materiałów promocyjnych, wynajem pomieszczeń szkoleniowych.

Beneficjentami projektu są mieszkańcy siedmiu gmin należących do Stowarzyszenia (osoby fizyczne, zarówno rolnicy, jak i domownicy gospodarstw rolnych, przedsiębiorcy oraz osoby prawne - gminy, organizacje pozarządowe, spółki, spółdzielnie, parafie), którzy korzystać będą z efektów projektu nieodpłatnie.

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego działania.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się ponadto, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku (w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako "podatnika VAT czynnego") lub stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl