IBPP4/443-726/10/ŁW - Prawo do odliczenia podatku VAT przez powiat w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-726/10/ŁW Prawo do odliczenia podatku VAT przez powiat w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2010 r. (data wpływu 14 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat na podstawie art. 2a ust. 2 i art. 6a ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115.) oraz uchwały Rady Powiatu z dnia 30 sierpnia 2001 r. w sprawie zaliczenia do kategorii dróg powiatowych oraz określenia przebiegu tych dróg, jest właścicielem dróg powiatowych usytuowanych na jego terenie. W celu wykonywania zadań Powiatu w zakresie zarządzania siecią dróg Powiatu uchwałą Rady Powiatu z dnia 26 stycznia 1999 r. został utworzony Powiatowy Zarząd Dróg (Wnioskodawca). W ramach wykonywania obowiązków statutowych Wnioskodawca realizuje zadania inwestycyjne na drogach powiatowych, w tym również współfinansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Powiat jest beneficjentem środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Poddziałania 7.1.2. "Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową" RPOW na lata 2007 - 2013 pozyskanych na realizację projektu pn. "... " jako zadania własnego w zakresie dróg publicznych. Realizacja tego zadania będzie prowadzona przez Wnioskodawcę.

Przewidziane do wykonania prace:

* przygotowanie dokumentacji projektowej,

* roboty budowlane na drodze w tym przebudowa konstrukcji nawierzchni,

* budowa elementów odwodnienia i budowa utwardzanych poboczy,

* nadzór inwestorski nad prowadzonymi pracami budowlanymi,

* promocja projektu.

Wykonawcy za wykonane usługi i roboty obciążać będą Wnioskodawcę fakturami VAT. Płatność realizowana będzie z otrzymanych od Powiatu środków finansowych pochodzących z przyznanej dotacji RPOW na lata 2007 - 2013 i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Mienie powstałe w wyniku projektu będzie własnością Powiatu, Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nowa droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniona użytkownikom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do wymienionego projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, po zakończeniu realizacji projektu, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia w całości, bądź w części podatku naliczonego w fakturach VAT wystawionych przez wykonawców projektu, gdyż powstałe w wyniku realizacji tego projektu środki trwałe nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w celu wykonywania zadań Powiatu w zakresie zarządzania siecią dróg Powiatu uchwałą Rady Powiatu z dnia 26 stycznia 1999 r. został utworzony Powiatowy Zarząd Dróg (Wnioskodawca). W ramach wykonywania obowiązków statutowych Wnioskodawca realizuje zadania inwestycyjne na drogach powiatowych, w tym również współfinansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Powiat jest beneficjentem środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Poddziałania 7.1.2. "Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową" RPOW na lata 2007 - 2013 pozyskanych na realizację projektu pn. "... " jako zadania własnego w zakresie dróg publicznych. Realizacja tego zadania będzie prowadzona przez Wnioskodawcę. Wykonawcy za wykonane usługi i roboty obciążać będą Wnioskodawcę fakturami VAT. Płatność realizowana będzie z otrzymanych od Powiatu środków finansowych pochodzących z przyznanej dotacji RPOW na lata 2007 - 2013 i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie własnością Powiatu Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nowa droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniona użytkownikom.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie ma więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów oraz usług w ramach realizowanego projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl