IBPP4/443-722/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-722/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 lipca 2009 r. (data wpływu 4 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przyznanej dotacji rozwojowej na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu za obrót oraz możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przyznanej dotacji rozwojowej na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu za obrót oraz możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 lipca 2009 r. (data wpływu 4 sierpnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-722/09 AZ z dnia 22 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt, Działanie 8.1. Promocja na arenie międzynarodowej, zostanie złożony na konkurs do Instytucji Wdrażającej - Departamentu Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa go. W przypadku przyznania środków na realizację niniejszego projektu przyznana dotacja będzie miała charakter współfinansowania ponoszonych wydatków projektowych. Projekt nie będzie generował przychodów. W ramach projektu zrealizowane będą działania mające na celu stworzenie pozytywnego wizerunku gospodarczego, jako regionu dla inwestorów.

Realizowane będą następujące zadania:

1.

Wydanie anglojęzycznych raportów analitycznych dot. (potencjał ludzki, nieruchomości, Doing Business in); anglojęzycznych teczko-klaserów zawierających opis 5 obszarów/nieruchomości z terenu najbardziej atrakcyjnych pod względem inwestycyjnym; polskojęzycznych raportów zawierających analizy rynków krajów, gdzie odbędą się międzynarodowe spotkania biznesowe.

2.

Organizacja zagranicznych prezentacji promocyjnych w trakcie konferencji: World Investment Conference La Baule, Francja oraz Brukseli w Europarlamencie (adresowane do międzynarodowej społeczności poiityczno-biznesowej) mających na celu pokazanie atrakcyjności potencjału gospodarczego

3.

Uczestnictwo w Międzynarodowych spotkaniach biznesowych, na których będzie prezentowana jako region atrakcyjny dla inwestora. Spotkania odbędą się w Japonii (branża motoryzacyjna), USA (biotechnologia, IT, usługi finansowe), Izraelu (RD, high-tech), Indiach (BPO/IT), Chinach/Tajwanie high-tech), Zjednoczonych Emiratach Arabskich (venture capital).

4.

Organizacja Międzynarodowej j Gali Biznesowej - wydarzenie typu ovent na terenie, promujące potencjał gospodarczy, inwestycyjny regionu, przedstawiające dobre praktyki w zakresie rozwoju inwestycji w Na Galę zostaną zaproszeni przedstawiciele zagranicznych mediów oraz firm, które zainwestowały w Dla najlepszych inwestorów zostaną przyznane nagrody.

5.

Promocja projektu poprzez organizację konferencji otwierającej projekt na terenie, kampanie radiową, przygotowanie multimedialnej prezentacji w formie DVD, ogłoszenia prasowe, zamieszczanie banerów w internetowych portalach biznesowych w krajach, gdzie odbędą się międzynarodowe spotkania biznesowe. W ramach projektu będzie promowany cały region

W projekcie zostaną wykorzystane narzędzia marketingowe, dostosowane do odbiorców projektu, opracowane zasady ich wykorzystania przez partnerów, zostanie zapewniona w nich spójność komunikatów, przekazywanych treści oraz dostosowanie do potrzeb uczestników imprez. Nowoczesne, uniwersalne, multimedialne stoisko ekspozycyjne... zostanie wyposażone w materiały informacyjno-promocyjne, nowoczesny sprzęt do prezentacji i obsługi gości stoiska. Wykorzystane ono będzie w trakcie konferencji i Gali Biznesu. Zostanie przygotowana multimedialna, elektroniczna, interaktywna instalacja w formie współczesnej rzeźby - Drzewo Inwestycji i Innowacji (M. INVESTMENT INNOVATION TREE) łączące elementy nowych technologii i poszanowania środowiska naturalnego, identyfikujące, wyróżniające w trakcie wydarzeń promujących gospodarkę, inwestycje w regionie. Symbol drzewa będzie stanowić także symbol graficzny projektu, jego miniatura będzie nagrodą dla najlepszych inwestorów, wręczaną w trakcie Gali Biznesu.

Zostaną przygotowane 3 filmy wyspecjalizowane pod 3 różnymi profilami, skupiające się na różnych branżach inwestycyjnych dotyczące prezentacji regionu

Projekt nie będzie generował przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. W ramach jego realizacji Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie działania podejmowane w ramach realizacji projektu (prezentacje promocyjne, konferencje) będą świadczone przez Wnioskodawcę nieodpłatnie. Wydane raporty analityczne lub inne materiały promocyjne będą ogólnodostępne i nieodpłatne.

Wnioskodawca zgodnie ze swoją misją działa na rzecz rozwoju województwa, wspiera rozwój technologiczny województwa, rozwój przedsiębiorczości, promuje innowacyjność i nowe technologie. Głównym narzędziem pomagającym w spełnieniu misji jest zarządzanie specjalną strefą ekonomiczną.

Projekt zakłada promocję gospodarki, a co za tym idzie oferty inwestycyjnej specjalnej strefy ekonomicznej zarządzanej przez Wnioskodawcę na forum międzynarodowym. Wszystkie działania partnerów mają na celu wypromowanie zaangażowanych podmiotów oraz ich działalności. W związku z tym usługi są powiązane z działalnością Wnioskodawcy choć nie wprost.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane w ramach przyznanej dotacji rozwojowej środki finansowe na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu będą stanowiły obrót oraz czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 4 sierpnia 2009 r.), otrzymana dotacja rozwojowa w ramach projektu "...", współfinansowanego z go Regionalnego Programu Operacyjnego Działanie 8.1 Promocja na arenie międzynarodowej nie ma charakteru wynagrodzenia za sprzedany towar lub świadczoną usługę ani dopłaty mającej bezpośredni wpływ na cenę, stanowi dotację o charakterze podmiotowym związaną z wykonywaniem zadań statutowych Wnioskodawcy. Zatem w opinii Wnioskodawcy otrzymana dotacja rozwojowa nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma prawa dokonać pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów sfinansowanych z dotacji rozwojowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt Działanie 8.1. Promocja na arenie międzynarodowej. W ramach projektu zrealizowane będą działania mające na celu stworzenie pozytywnego wizerunku gospodarczego, jako regionu dla inwestorów Zadnia te obejmują m.in. wydanie anglojęzycznych raportów analitycznych dot., anglojęzycznych teczko-klaserów zawierających opis 5 obszarów/nieruchomości z terenu najbardziej atrakcyjnych pod względem inwestycyjnym; polskojęzycznych raportów zawierających analizy rynków krajów, gdzie odbędą się międzynarodowe spotkania biznesowe, organizacja zagranicznych prezentacji promocyjnych w trakcie konferencji mających na celu pokazanie atrakcyjności potencjału gospodarczego, uczestnictwo w Międzynarodowych spotkaniach biznesowych, na których będzie prezentowana jako region atrakcyjny dla inwestora, organizacja Międzynarodowej j Gali Biznesowej, promocja projektu poprzez organizację konferencji otwierającej projekt, kampanie radiową, przygotowanie multimedialnej prezentacji w formie DVD, ogłoszenia prasowe, zamieszczanie banerów w internetowych portalach biznesowych w krajach, gdzie odbędą się międzynarodowe spotkania biznesowe. W ramach projektu będzie promowany cały region.

Projekt nie będzie generował przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. W ramach jego realizacji Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie działania podejmowane w ramach realizacji projektu (prezentacje promocyjne, konferencje) będą świadczone przez Wnioskodawcę nieodpłatnie. Wydane raporty analityczne lub inne materiały promocyjne będą ogólnodostępne i nieodpłatne.

Jak wskazano na wstępie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jeżeli więc nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Z treści wniosku wynika, iż wszystkie czynności podejmowane w związku z realizacją projektu mają na celu promocję regionu. Efekty realizacji projektu będą ogólnodostępne i bezpłatne. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągać przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Projekt ten więc jako działanie promocyjne o charakterze ogólnodostępnym nie generuje żadnych przychodów, tym samym realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro wiec podejmowane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu działania nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu współfinansowanego Regionalnego Programu Operacyjnego Działanie 8.1 Promocja na arenie Międzynarodowej.

Ponadto w treści wniosku wskazano, iż w przypadku przyznania środków na realizację niniejszego projektu przyznana dotacja będzie miała charakter współfinansowania ponoszonych wydatków projektowych.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca otrzymywane dotacje są przeznaczane na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań wykonywanych w ramach projektu i nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług. Pozyskana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Podsumowując, dotacja czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu współfinansowanego Regionalnego Programu Operacyjnego Działanie 8.1 Promocja na arenie międzynarodowej. Jednakże brak prawa do odliczenia spowodowany jest tym, iż zakupy dokonywane nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a nie tym że dotacja przeznaczona na ich sfinansowanie nie stanowi obrotu. Dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a nie źródła finansowania zakupów.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl