IBPP4/443-72/10/KG - Obniżenie kwoty podatku VAT związane z przebudową drogi powiatowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-72/10/KG Obniżenie kwoty podatku VAT związane z przebudową drogi powiatowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. (data wpływu 19 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot w całości bądź w części podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej W. - C. od km 0+000 (droga krajowa w m. W.) do km 1+687 (przejazd kolejowy w m. C.)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot w całości bądź w części podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej O W. - C. od km 0+000 (droga krajowa w m. W.) do km 1+687 (przejazd kolejowy w m. C.)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd Dróg Powiatowych w O. jest budżetową jednostką organizacyjną, wykonującą z upoważnienia Zarządu Powiatu, zarząd drogami powiatowymi w zakresie planowania, budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg powiatowych zgodnie z ustawą o drogach publicznych.

Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług będzie stroną (partnerem) w umowie o dofinansowanie projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej W. - C. od km 0+000 (droga krajowa w m. W.) do km 1+687 (przejazd kolejowy w m. C.)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet 3 - Transport, Działanie 3.1 - Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2. - Drogi lokalne.

Głównym beneficjentem projektu jest Powiat O. Ww. projekt zostanie złożony do dofinansowania w naborze od 1 lutego do 15 lutego 2010 r.

Stan faktyczny:

*

jezdnia z dwoma pasami ruchu, o nawierzchni z asfaltobetonu na podbudowie z tłucznia o szerokości od 5,00 m do 5,20 m,

*

po obu stronach jezdni pobocza gruntowe,

*

brak chodników z wyjątkiem prawostronnego odcinka o dł. 45 m w m. C. (od km 1 +642 do km 1 +687),

*

zjazdy indywidualne na posesje i na pola częściowo o nawierzchni betonowej z kostki brukowej i częściowo o nawierzchni gruntowej,

*

odwodnienie powierzchniowe na oba pobocza gruntowe.

Zdarzenie przyszłe.

*

poszerzenie jezdni do 6,00 m,

*

odtworzenie istniejących rowów,

*

przebudowa istniejących przepustów drogowych,

*

budowa kanalizacji deszczowej,

*

budowa chodnika prawostronnego o szerokości użytkowej o nawierzchni betonowej z kostki brukowej, uniwersalnej grub. 6 cm na podbudowie z tłucznia z warstwą odsączającą,

*

przebudowa nawierzchni istniejącego odcinka chodnika prawostronnego o dł. 45 m w m. C. (od km 1+642 do km 1+687),

*

wykonanie nakładki warstwy ścieralnej jezdni,

*

przebudowa zjazdów indywidualnych na posesje,

*

przestawienie istniejących słupów linii elektroenergetycznej N.N.

*

przestawienie istniejącego słupa teletechnicznego.

W ramach planowanego zadania poniesione zostaną koszty dotyczące:

*

przygotowanie terenu pod inwestycje,

*

roboty ziemne (roboty przygotowawcze, roboty ziemne zasadnicze, roboty wykończeniowe),

*

infrastruktura towarzysząca (kanalizacja deszczowa, chodniki),

*

roboty budowlane (roboty nawierzchniowe),

*

infrastruktura kolidująca (branża mostowa - przepusty),

*

nadzór inwestorski,

*

promocja (tablice informacyjne, tablice pamiątkowe, druk ulotek informacyjnych, organizacja spotkań informacyjnych (na rozpoczęcie, w trakcie, na zakończenie), dokumentacja zdarzeń - usługa fotograficzna, ogłoszenia w prasie).

Ww. koszty są kosztami kwalifikowalnymi zgodnie z wytycznymi (zał. Nr 6) do szczegółowego opisu osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPO W). Na zadanie zakwalifikowane do RPO W jednostka przeprowadzi przetarg w celu wyłonienia wykonawcy, z którym zostanie podpisana umowa.

Wykonawca za wykonanie usługi obciążać będzie Zarząd Dróg Powiatowych fakturami VAT. Płatność realizowana będzie z otrzymanych od jednostki nadrzędnej, tj. Powiatu O. środków finansowych pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy RPO W i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Okres realizacji przedsięwzięcia planuje się na lata 2010-2011.

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, przebudowana droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniana użytkownikom.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w odniesieniu do planowanego do realizacji zadania istnieje możliwość otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do otrzymywania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT w odniesieniu do planowanego do realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi..

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest budżetową jednostką organizacyjną, wykonującą z upoważnienia Zarządu Powiatu, zarząd drogami powiatowymi w zakresie planowania, budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg powiatowych zgodnie z ustawą o drogach publicznych.

Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług będzie stroną (partnerem) w umowie o dofinansowanie projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej W. - C. od km 0+000 (droga krajowa w m. W.) do km 1+687 (przejazd kolejowy w m. C.)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet 3 - Transport, Działanie 3.1 - Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2. - Drogi lokalne.

W ramach planowanego zadania poniesione zostaną koszty dotyczące:

*

przygotowanie terenu pod inwestycje,

*

roboty ziemne (roboty przygotowawcze, roboty ziemne zasadnicze, roboty wykończeniowe),

*

infrastruktura towarzysząca (kanalizacja deszczowa, chodniki),

*

roboty budowlane (roboty nawierzchniowe),

*

infrastruktura kolidująca (branża mostowa - przepusty),

*

nadzór inwestorski,

*

promocja (tablice informacyjne, tablice pamiątkowe, druk ulotek informacyjnych, organizacja spotkań informacyjnych (na rozpoczęcie, w trakcie, na zakończenie), dokumentacja zdarzeń - usługa fotograficzna, ogłoszenia w prasie).

Wykonawca za wykonanie usługi obciążać będzie Zarząd Dróg Powiatowych fakturami VAT.

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, przebudowana droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniana użytkownikom.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w całości bądź w części) wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. "Przebudowa drogi powiatowej W. - C. od km 0+000 (droga krajowa w m. W.) do km 1+687 (przejazd kolejowy w m. C.)". W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzanie przyszłego, z którego wynika, iż inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, przebudowana droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniana użytkownikom. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzanie przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl