IBPP4/443-716/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-716/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 3 czerwca 2011 r.) oraz pismem z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do poniesionych wydatków na realizację projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do poniesionych wydatków na realizację projektu pod nazwą "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 3 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-716/11/AW z dnia 24 maja 2011 r. oraz pismem z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Projekt pn. "..." został wybrany do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest rewitalizacja obiektu w celu przywrócenia dawnego charakteru pałacu, jako miejsca organizacji ekspozycji, koncertów i promowania kultury wysokiej. Celem operacyjnym jest remont budynku, zagospodarowanie jego najbliższego otoczenia wraz z utworzeniem sceny letniej oraz zakup niezbędnego wyposażenia, służącego organizacji koncertów i wystaw. W ramach kosztów kwalifikowanych projektu ujęto: wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego, wykonanie dokumentacji technicznej, remont wnętrza pałacu wraz z odnowieniem mebli, zagospodarowanie najbliższego otoczenia wraz z budową sceny letniej, zakup niezbędnego wyposażenia na potrzeby organizacji koncertów i wystaw, nadzór autorski nad inwestycją, promocja projektu zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej (Urząd Marszałkowski). Inwestorem i podmiotem realizującym projekt jest Wnioskodawca (Urząd Miejski, Wydział Inwestycji i Remontów). Po zakończeniu realizacji projektu produkty wytworzone w ramach projektu zostaną przekazane w nieodpłatne użytkowanie samorządowej instytucji kultury (powołanej uchwałą Rady Miejskiej z dnia 23 lutego 2011 r.). Ww. instytucja będzie odpowiedzialna za animowanie działalności kulturalnej w pałacu).

Urząd Miejski jest czynnym zarejestrowany podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zostały przekazane gminnej instytucji kultury w nieodpłatne użytkowanie.

Na fakturach dokumentujących zakupy jako nabywca figuruje Urząd Miejski. Zgodnie z treścią przepisu art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2O01 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), faktury bądź inne dokumenty stanowiące podstawę zapłaty za wykonanie usługi na rzecz Gminy, należy wystawić na: Urząd Miejski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 15 czerwca 2011 r.):

Czy Gmina jako beneficjent funduszy Unii Europejskiej (Regionalny Program Operacyjny na lata 2007 - 2013) ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do poniesionych wydatków na realizację projektu "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 31 maja 2011 r.)

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Jednakże zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma wyłącznie Gmina, a zatem podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie Gmina, a nie Urząd Gminy.

W konsekwencji w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług jako nabywca powinna zostać wskazana Gmina, a nie obsługujący ją Urząd.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Celem operacyjnym jest remont budynku, zagospodarowanie jego najbliższego otoczenia wraz z utworzeniem sceny letniej oraz zakup niezbędnego wyposażenia, służącego organizacji koncertów i wystaw. W ramach kosztów kwalifikowanych projektu ujęto: wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego, wykonanie dokumentacji technicznej, remont wnętrza pałacu wraz z odnowieniem mebli, zagospodarowanie najbliższego otoczenia wraz z budową sceny letniej, zakup niezbędnego wyposażenia na potrzeby organizacji koncertów i wystaw, nadzór autorski nad inwestycją, promocja projektu zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej (Urząd Marszałkowski).

Po zakończeniu realizacji projektu produkty wytworzone w ramach projektu zostaną przekazane w nieodpłatne użytkowanie samorządowej instytucji kultury.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na fakturach dokumentujących zakupy jako nabywca figuruje Urząd Miejski. Zgodnie z treścią przepisu art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2O01 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), faktury bądź inne dokumenty stanowiące podstawę zapłaty za wykonanie usługi na rzecz Gminy, należy wystawić na: Urząd Miejski.

Wnioskodawca wskazał, że po zakończeniu realizacji projektu produkty wytworzone w ramach projektu zostaną przekazane w nieodpłatne użytkowanie samorządowej instytucji kultury.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 pkt 2 za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Nie ma zatem podstaw do opodatkowania usług świadczonych nieodpłatnie lecz do celów działalności gospodarczej.

W myśl cytowanych wyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz promocja gminy nalezą do zadań własnych gminy. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego przekazania produktów wytworzonych w ramach projektu w użytkowanie samorządowej instytucji kultury służy celom działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Zatem przekazanie do bezpłatnego użytkowania produktów powstałych w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne przekazanie produktów projektu do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał wytworzonej infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem uprawnionym do korzystania i pobierania pożytków będzie samorządowa instytucja kultury.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do poniesionych wydatków na realizację projektu pod nazwą "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl