IBPP4/443-713/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-713/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2009 r. (data złożenia 30 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zapłaty błędnie zarejestrowanych na kasie rejestrującej kwot podatku należnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zapłaty błędnie zarejestrowanych na kasie rejestrującej kwot podatku należnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą od dnia 1 lutego 2008 r. na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej wydanego przez Urząd Gminy Od dnia 20 sierpnia 2008 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej, mimo, iż nie była jeszcze płatnikiem podatku VAT. Płatnikiem podatku VAT jest dobrowolnie od dnia 1 marca 2009 r. O fakcie zainstalowania kasy fiskalnej Wnioskodawczyni powiadomiła Urząd Skarbowy pismem z dnia 18 sierpnia 2008 r. Okazało się, że kasa fiskalna była przez serwis tak zaprogramowana, że wykazywała od samego początku podatek VAT. Ogólna kwota podatku VAT wykazana na raportach kasy fiskalnej za okres od momentu zainstalowania kasy fiskalnej, tj. od dnia 20 sierpnia 2008 r. do dnia 28 lutego 2009 r. wynosi 1.932,07 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni powinna sporządzić deklaracje VAT za ten okres i zapłacić wykazany w raportach kasy fiskalnej podatek VAT mimo, że nie była w tym okresie podatnikiem VAT, czy podatek VAT figurujący na raportach kasy fiskalnej za powyższy okres potraktować jako nienależny.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna ona płacić podatku VAT ponieważ nie była w tym okresie płatnikiem podatku VAT. Jako płatnik podatku VAT czynny zarejestrowała się od dnia 1 marca 2009 r. mimo, iż nie osiągnęła jeszcze obrotów, które zobowiązywałyby ja do zarejestrowania się jako płatnika podatku VAT czynnego (art. 113).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w brzmieniu obowiązującym w czasie zaistnienia przedstawionego we wniosku stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszej interpretacji, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zgodnie z brzmieniem § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, osiągnięty obrót ewidencjonują jako obrót zwolniony od podatku. Oznacza to, że bez względu na to jaką stawką VAT opodatkowany jest dany towar, sprzedaż jego dokonywana jest w stawce zwolnionej "zw".

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni korzystająca ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie cyt. wyżej przepisu art. 113 ust. 1, prowadzi od dnia 20 sierpnia 2008 r. ewidencję obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawczynię powinna być dokonywana w stawce zwolnionej "zw".

Jak wynika z wniosku, w okresie od dnia 20 sierpnia do dnia 28 lutego 2009 r. w wyniku błędnego zaprogramowania kasy fiskalnej przez serwis, od samego początku jej użytkowania zostały zaewidencjonowane również kwoty podatku należnego.

W myśl ust. 2, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego.

Powyższe przepisy mają charakter sankcyjny i stosowane są w przypadku wystawienia przez podmiot faktury VAT, mimo że dana czynność była zwolniona lub niepodlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Obowiązek zapłaty wykazanego podatku dotyczy jednak tylko tych przypadków, w których kwota podatku wykazana została na fakturze. Zatem w przypadku wystawienia innego dokumentu sprzedaży niż faktura, w przedmiotowej sytuacji paragonu, w którym wykazano kwotę podatku należnego, mimo że sprzedaż podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług, wystawca paragonu nie ma obowiązku zapłaty wykazanej na paragonie kwoty podatku.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni, iż nie powinna płacić podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl