IBPP4/443-711/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-711/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 13 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 30 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 stycznia 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP4/443-711/10/AŚ z dnia 12 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt, na który otrzymał dofinansowanie ze środków publicznych. Projekt realizowany od 4 maja 2010 r. na podstawie umowy z... (dalej jako...). Przedmiotem umowy jest udzielenie przez... wsparcia ze środków publicznych w formie dotacji rozwojowej.

Podstawą zawarcia umowy jest Program Strategiczny "Zaawansowane Technologie Pozyskiwania Energii", w jego ramach Uczelnia realizuje projekt zatytułowany "...".

Celem ogólnym Programu jest opracowanie optymalnych konfiguracji oraz wytycznych procesowych i projektowych układów zgazowania dla produkcji palm i energii, stanowiących podstawę do budowy krajowych instalacji demonstracyjnych w tym:

* opracowanie i weryfikacja w skali pilotowej procesu ciśnieniowego zgazowania węgla,

* opracowanie i sprawdzenie w skali pilotowej procesu podziemnego zgazowania węgla,

* optymalizacja i sprawdzenie w skali pilotowej procesów oczyszczania i konwersji gazu powiązanych z systemem usuwania C0 2.

Na większym poziomie szczegółowości główne cele pośrednie projektu obejmują:

1.

Utworzenie szczegółowej bazy danych węgli krajowych dla procesu zgazowania obejmującej ich przydatność procesową, zasoby oraz przewidywane koszty uzyskania.

2.....:

a.

Proces waloryzacji i przygotowania paliwa ze szczególnym uwzględnieniem:

* suszenia i oczyszczania węgla (min. rtęć, popiół)

* przygotowania paliw dla różnych rozwiązań technologicznych procesu zgazowania

b.

Procesy ciśnieniowego zgazowania węgla ze szczególnym uwzględnieniem:

* budowy krajowego kwon-how w zakresie technologii zgazowania węgla,

* optymalizacji technologii w kierunku zwiększenia elastyczności paliwowej oraz redukcji kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych,

* wariantowych kierunków wykorzystania gazu procesowego.

c.

Procesy oczyszczania i kondycjonowania gazu ze szczególnym uwzględnieniem:

* procesów usuwania C0 2

* procesów oczyszczania i konwersji gazów dla wariantów kierunków ich wykorzystania, w tym produkcji energii i syntezy chemicznej

3.

Opracowanie i weryfikację w skali pilotowej technologii podziemnego zgazowania węgla w zakresie obejmującym:

a.

metodykę i procedury wyboru lokalizacji generatora podziemnego zgazowania na podstawie kryteriów technicznych, środowiskowych i ekonomicznych.

b.

proces zgazowania podziemnego ze szczególnym uwzględnieniem krajowych uwarunkowań lokalizacyjnych, optymalizacji technologii w kierunku zwiększenia kontroli stabilności przebiegu procesu oraz redukcji kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych.

* Opracowanie modeli symulacyjnych dla projektowania i optymalizacji układów produkcji paliw gazowych i ciekłych na bazie zgazowania węgla.

* Opracowanie dla warunków krajowych mapy rozwiązań technologicznych uwzględniającej stosowanie paliwa, możliwości wykorzystania gazu procesowego, efektywność procesową i ekonomiczną dla układów jednoproduktowych oraz układów poligeneracyjnych.

* Opracowanie projektów technologicznych układów stanowiących podstawę do budowy krajowych instalacji demonstracyjnych powierzchniowego i podziemnego zgazowania dla zastosowań w energetyce i syntezie chemicznej.

Rezultatem zadania badawczego będzie:

1.

Opracowanie i weryfikacja w skali pilotowej procesów zgazowania powierzchniowego i podziemnego,

2.

Opracowanie dla warunków krajowych strategicznych kierunków rozwoju czystych technologii węglowych wykorzystujących procesy zgazowania dla zastosowań w energetyce i chemii,

3.

Opracowanie dokumentacji procesowej układów stanowiących podstawę do budowy krajowych instalacji demonstracyjnych obejmujących instalacje zgazowania powierzchniowego i podziemnego.

Samym ścisłym celem bezpośrednim realizowanego przez Wnioskodawcę projektu jest:

1.

Określenie kryteriów technologicznych i uwarunkowania ekonomiczno-gospodarczego dla węgla kamiennego.

2.

Opracowanie modeli symulacyjnych geogazotermicznych i badania weryfikacyjne.

3.

Określenie krajowej bazy surowcowej dla zgazowania węgla kamiennego oraz dla węgla brunatnego.

4.

Opracowanie kryteriów do weryfikacji krajowej bazy surowcowej przydatnej do zgazowania węgla brunatnego.

5.

Kinetyka zgazowania węgla oraz ocena niestandardowych właściwości węgli do zgazowania.

6.

Mapa rozwiązań technologicznych procesów zgazowania węgla.

7.

Efektywność ekonomiczna zgazowania i strategia rozwoju.

Okres trwania Projektu to lata 2010-2015. Jest on dofinansowywany w 89,05% przez.... ze Strategicznego Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych "Zaawansowane Technologie Pozyskiwania Energii", natomiast 10,95% stanowi wkład własny partnerów Konsorcjum.

Prawa autorskie do uzyskanych w wyniku realizacji projektu wyników badań naukowych będą przysługiwać Uczelni oraz Partnerom Konsorcjum. Wyniki badan naukowych będą publikowane w czasopismach naukowych i prezentowane na konferencjach krajowych oraz zagranicznych. Będą również udostępniane (komercjalizowane) na równych zasadach rynkowych odpłatnie lub nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym podmiotom (poprzez odpłatne udzielanie licencji na korzystanie z praw autorskich/patentów, sprzedaż tych praw zainteresowanym podmiotom). Ich efekty będą przez pracowników Uczelni wykorzystywane do dalszych badan statutowych oraz wykorzystywane w celach edukacyjnych. W przypadku sprzedaży lub udzielania licencji będzie to sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Na dzień dzisiejszy nie można stwierdzić jednoznacznie czy i w jakiej wysokości Uczelnia będzie uzyskiwać przychody z tytułu komercjalizacji wyników projektu badawczego. Jest to uzależnione od pozytywnego wyniku prowadzonych badań. Ich pełny efekt będzie znany za około 5 lat.

Zakupiony w toku realizacji projektu sprzęt, po jego zakończeniu, będzie służył zarówno działalności dydaktycznej, naukowo-badawczej jak i sprzedaży opodatkowanej.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca jest Liderem projektu, jednak w przedmiotowej sprawie występuje jako Partner. Wynika to z faktu, że zgodnie z umową zawartą ze zlecającym -... - każdy z Partnerów projektu realizuje i rozlicza zakupy indywidualnie, wyłącznie na swoją rzecz.

Zgodnie z powyższym, na fakturach których dotyczy przedmiotowy wniosek jako nabywca towarów i usług będzie występował wyłącznie Wnioskodawca.

Zgodnie z powyższym, nie wystąpi sytuacja polegająca na przekazywaniu przez Wnioskodawcę Partnerom projektu zakupionych przez niego towarów i usług.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca będzie dokonywał zakupów:

* wyposażenia i materiałów biurowych, sprzętu i oprogramowania komputerowego oraz aparatury naukowej (w tym poprzez leasing)

* usług doradczych, usług eksperckich (np. usług kancelarii patentowych), usług pomocniczych (np. wynajem sal, catering).

Zakupy towarów i usług, dokonywane przez Wnioskodawcę w zakresie merytorycznej realizacji projektu, będą wyłącznie dotyczyć części projektu wykonywanej przez Wnioskodawcę. Jednocześnie Wnioskodawca działając jako Lider, będzie ponosić koszty związane z raportowaniem do zlecającego w imieniu konsorcjum, koszty konferencji organizowanych przez konsorcjum oraz koszty związane z posiedzeniami organów konsorcjum.

Wnioskodawca w związku z realizacją projektu, działając jako Lider, będzie przekazywał środki finansowe otrzymane od... innym partnerom. Jednak rola Wnioskodawcy sprowadzi się wyłącznie do przekazania partnerom "bez zbędnej zwłoki" środków w wysokości zgodnej z zamieszczonym w umowie z... indywidualnym harmonogramem. Zgodnie z tą umową każdy z partnerów odpowiada Indywidualnie za wydatkowanie i rozliczenie otrzymanych środków. Wnioskodawca nie będzie otrzymywał od partnerów środków pieniężnych.

Wnioskodawca może przekazać partnerowi konsorcjum efekty projektu, jednak wartość przekazanych efektów nie może przekraczać wartości wkładu wniesionego przez takiego partnera.

Zgodnie z umową zawartą z... właścicielem rezultatów projektu których wytworzenie jest finansowane przez Centrum są... oraz Wykonawcy. Szczegółowe zasady dotyczące podziału tych praw zostaną określone w oddzielnej umowie. Ok. 10% całkowitego budżetu projektu (wkład rzeczowy lub finansowy, przy czym na rzecz Wnioskodawcy wyłącznie wkład rzeczowy w postaci know how) jest pokrywane przez partnerów przemysłowych konsorcjum. Umowa konsorcjum zawarta przez partnerów stanowi, że:

Artykuł 16

Zarządzanie własnością Intelektualną

1.

Partnerzy zobowiązują się do publicznego rozpowszechniania rezultatów Projektu poprzez publikacje w czasopismach naukowych, w trakcie konferencji naukowych i technicznych oraz poprzez stronę internetową Projektu.

2.

Z zastrzeżeniem ust. 3 Partnerom będą przysługiwać udziały w prawach do rezultatów Projektu w wysokości odpowiadającej ich udziałowi w finansowaniu realizacji Zadania Badawczego, w tym w prawach do własności przemysłowej powstałej w wyniku realizacji Zadania Badawczego oraz w prawach do korzystania z wyników realizacji Zadania Badawczego, jeżeli wyniki te nie skutkują powstaniem praw własności przemysłowej,

3.

Prawa do własności przemysłowej powstałej w wyniku realizacji prac finansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju będą współwłasnością Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Partnerów Naukowych.

4.

Z zastrzeżeniem ust. 3 Partnerzy zobowiązują się do zarządzania rezultatami Projektu w sposób zgodny z zasadami i wytycznymi określonymi w Rozporządzeniu (WE) Nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiającym zasady uczestnictwa przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uczelni wyższych w działaniach prowadzonych w ramach siódmego programu ramowego oraz zasady upowszechniania wyników badań. W szczególności Partnerzy zgadzają się, że:

a.

nowa wiedza wytworzona w wyniku realizacji Projektu jest własnością Partnera, który przeprowadził prace prowadzące do jej powstania,

b.

jeżeli kilku Partnerów prowadziło prace i/lub ponosiło nakłady prowadzące do powstania nowej wiedzy, udział żadnego z tych Partnerów nie może przekroczyć udziału w łącznej wartości tych prac i nakładów,

c.

w przypadku gdy nowa wiedza może mieć zastosowanie przemysłowe lub handlowe, właściciel takiej wiedzy zapewnia jej odpowiednią i skuteczną ochronę,

d.

Partnerzy będący wyłącznymi posiadaczami bądź współposiadaczami nowej wiedzy zobowiązują się po zakończeniu realizacji Projektu do jej rozpowszechniania na warunkach rynkowych, przy zapewnieniu równego prawa dostępu dla wszystkich zainteresowanych podmiotów.

Dotacja zostanie przekazana w jednej ogólnej kwocie Wnioskodawcy jako Liderowi, środki te następnie będą przekazywane przez Wnioskodawcę partnerom. Rola Wnioskodawcy sprowadzi się wyłącznie do przekazania partnerom "bez zbędnej zwłoki" środków w wysokości zgodnej z zamieszczonym w umowie z.... indywidualnym, w odniesieniu do każdego partnera, kosztorysem.

Zgodnie z tą umową każdy z partnerów odpowiada indywidualnie za wydatkowanie i rozliczenie otrzymanych środków.

Zakres prac wykonywanych w ramach projektu przez Wnioskodawcę obejmuje włącznie badania naukowe o charakterze badań podstawowych i badań przemysłowych (klasyfikacja zgodnie z ustawą o zasadach finansowania nauki). Efektem prac realizowanych przez Wnioskodawcę będą opracowane wyniki tych badań.

Wnioskodawca przewiduje udostępnianie wyników badań na zasadach określonych w zawartej umowie konsorcjum, która stanowi że: "Partnerzy będący wyłącznymi posiadaczami bądź współposiadaczami nowej wiedzy zobowiązują się po zakończeniu realizacji Projektu do jej rozpowszechniania na warunkach rynkowych, przy zapewnieniu równego prawa dostępu dla wszystkich zainteresowanych podmiotów" Możliwe formy płatnego udostępniania to sprzedaż know how, sprzedaż licencji, sprzedaż patentu.

Zgodnie z zapisami umowy konsorcjum, partnerzy w tym Wykonawca zobowiązują się do publicznego (nieodpłatnego) rozpowszechniania rezultatów Projektu poprzez publikacje w czasopismach naukowych, w trakcie konferencji naukowych i technicznych oraz poprzez stronę internetową Projektu. Sposób rozpowszechniania nie będzie oczywiście naruszać praw partnerów do wytworzonej własności intelektualnej - wytworzona nowa wiedza będzie chroniona, a jej wykorzystanie będzie uwarunkowane zakupem przez zainteresowany podmiot know how, licencji bądź patentu.

Efekty projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (sprzedaż), do czynności zwolnionych (odpłatne usługi edukacyjne) oraz do czynności nieopodatkowanych (usługi statutowe - edukacyjne, badawcze).

Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić zakupów związanych z działalnością wyłącznie opodatkowaną, wyłącznie zwolnioną oraz nlepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT znacząco przekracza 2% i w roku 2010 wskaźnik struktury sprzedaży wynosi 46%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 12 stycznia 2010 r.):

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu, zgodnie z ustaloną proporcją sprzedaży, w przypadku gdy Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować zakupu do określonej działalności opodatkowanej lub zwolnionej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zrealizowany przez Uczelnię projekt badawczy umożliwi jej zarówno realizację zadań statutowych (tekst jedn. zadań dydaktycznych i naukowych) jak i działań opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (sprzedaż autorskich praw własności intelektualnej, usługi odpłatnego wdrożenia wyników badań). Dodatkowo, zakupiony do przeprowadzenia projektu badawczego sprzęt (stanowiący własność Podatnika) Uczelnia - po zakończeniu projektu - zamierza wykorzystywać zarówno do działalności opodatkowanej jak i statutowej (naukowej i edukacyjnej). Przy czym Uczelnia nie jest w stanie określić w jakim zakresie nabyte w ramach projektu towaru i usługi służą przyszłej sprzedaży opodatkowanej a w jakim działalności statutowej. W konsekwencji, skoro Uczelnia zamierza wykorzystać projekt badawczy w zakresie prowadzenia różnych działalności Wnioskodawcy, tj. uprawniających do odliczenia podatku naliczonego jak i nie uprawniających do takiego odliczenia, a jednocześnie Wnioskodawca nie będzie mógł przyporządkować zakupu do konkretnych czynności opodatkowanych lub zwolnionych od podatku zastosowanie będzie miał art. 90 ust. 1, 2 i 3 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W myśl art. 90 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypłać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Jednocześnie jak wskazuje ust. 3 ww. art. 90 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W odniesieniu do zakupów jakich Uczelnia dokonuje w ramach realizowanego projektu badawczego nie jest możliwe wyodrębnienie kwot które mają służyć przyszłej sprzedaży opodatkowanej a jakie działalności statutowej. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w zakresie realizacji projektu badawczego wg ustalonego w Uczelni wskaźnika proporcji.

Podobnie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 14 października 2008 r. (sygn. III SA/Wa 467/08). Sąd wskazał, iż obowiązek zastosowania proporcji odliczenia, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 VATU, ma miejsce wtedy, kiedy podatnik nie ma możliwości wyodrębnienia czynności i kwot, w związku z którymi przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak też czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Zatem w sytuacji braku możliwości wyodrębnienia całości lub części wskazanych kwot prawodawca ustanowił, w art. 90 ust. 3 VAT-u, metodę określania proporcji. Proporcję tę ustala się na podstawie udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Mając na względzie powyższy stan faktyczny i prawny, należy uznać zaprezentowane powyżej stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powyższych uregulowań wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, wyklucza natomiast możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 cyt. ustawy. W ust. 4 art. 90 cyt. ustawy wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy o VAT podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Ww. przepis stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy o VAT).

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Na podstawie ww. art. 90 ust. 1 ustawy o VAT występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca na podstawie umowy z.... realizuje od 4 maja 2010 r. projekt pn. "...".

Celem ogólnym Programu jest opracowanie optymalnych konfiguracji oraz wytycznych procesowych i projektowych układów zgazowania dla produkcji palm i energii, stanowiących podstawę do budowy krajowych instalacji demonstracyjnych w tym:

* opracowanie i weryfikacja w skali pilotowej procesu ciśnieniowego zgazowania węgla,

* opracowanie i sprawdzenie w skali pilotowej procesu podziemnego zgazowania węgla,

* optymalizacja i sprawdzenie w skali pilotowej procesów oczyszczania i konwersji gazu powiązanych z systemem usuwania C0 2.

Okres trwania Projektu to lata 2010-2015.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca jest Liderem projektu, który realizuje wraz z Partnerami. Zgodnie z umową zawartą ze zlecającym -.... - każdy z partnerów projektu realizuje i rozlicza zakupy indywidualnie, wyłącznie na swoją rzecz.

Wnioskodawca dokona zakupu towarów i usług, udokumentowanego fakturami VAT wyłącznie w części projektu wykonywanej przez niego (w zakresie merytorycznej realizacji projektu). Jednocześnie Wnioskodawca działając jako Lider, będzie ponosić koszty związane z raportowaniem do zlecającego w imieniu konsorcjum, koszty konferencji organizowanych przez konsorcjum oraz koszty związane z posiedzeniami organów konsorcjum.

Wnioskodawca nie będzie przekazywał partnerom projektu zakupionych przez niego towarów i usług.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca będzie dokonywał zakupów:

* wyposażenia i materiałów biurowych, sprzętu i oprogramowania komputerowego oraz aparatury naukowej (w tym poprzez leasing)

* usług doradczych, usług eksperckich (np. usług kancelarii patentowych), usług pomocniczych (np. wynajem sal, catering).

Zakres prac wykonywanych w ramach projektu przez Wnioskodawcę obejmuje włącznie badania naukowe o charakterze badań podstawowych i badań przemysłowych (klasyfikacja zgodnie z ustawą o zasadach finansowania nauki). Efektem prac realizowanych przez Wnioskodawcę będą opracowane wyniki tych badań.

Na dzień dzisiejszy nie można stwierdzić jednoznacznie czy i w jakiej wysokości Uczelnia będzie uzyskiwać przychody z tytułu komercjalizacji wyników projektu badawczego. Jest to uzależnione od pozytywnego wyniku prowadzonych badań. Ich pełny efekt będzie znany za około 5 lat.

Wnioskodawca przewiduje udostępnianie wyników badań na zasadach określonych w zawartej umowie konsorcjum, która stanowi że: "Partnerzy będący wyłącznymi posiadaczami bądź współposiadaczami nowej wiedzy zobowiązują się po zakończeniu realizacji Projektu do jej rozpowszechniania na warunkach rynkowych, przy zapewnieniu równego prawa dostępu dla wszystkich zainteresowanych podmiotów" Możliwe formy płatnego udostępniania to sprzedaż know how, sprzedaż licencji, sprzedaż patentu.

Umowa konsorcjum zawarta przez partnerów stanowi między innymi, że:

* w przypadku gdy nowa wiedza może mieć zastosowanie przemysłowe lub handlowe, właściciel takiej wiedzy zapewnia jej odpowiednią i skuteczną ochronę,

* Partnerzy będący wyłącznymi posiadaczami bądź współposiadaczami nowej wiedzy zobowiązują się po zakończeniu realizacji Projektu do jej rozpowszechniania na warunkach rynkowych, przy zapewnieniu równego prawa dostępu dla wszystkich zainteresowanych podmiotów.

Zgodnie z tą umową każdy z partnerów odpowiada indywidualnie za wydatkowanie i rozliczenie otrzymanych środków.

Efekty projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych (sprzedaż), do czynności zwolnionych (odpłatne usługi edukacyjne) oraz do czynności nieopodatkowanych (usługi statutowe - edukacyjne, badawcze).

Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić zakupów związanych z działalnością wyłącznie opodatkowaną, wyłącznie zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT znacząco przekracza 2% i w roku 2010 wskaźnik struktury sprzedaży wynosi 46%.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wykonuje czynności mieszczące się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT (zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione) oraz wykonuje czynności niepodlegające podatkowi VAT, zatem mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca winien przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu związany z realizowanym projektem poszczególnym rodzajom działalności.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

I tak w pierwszym etapie, z całości zakupów związanych z realizowanym projektem, należy wydzielić tę ich część, która nie jest związana z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i część, która związana jest z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną). Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem podziału odpowiednim dla specyfiki prowadzonej działalności. Należy zaznaczyć, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością zarówno opodatkowaną podatkiem VAT jak i zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Podkreślić bowiem należy, iż po zakończeniu realizacji projektu będzie on generować obrót opodatkowany i zwolniony. W zależności od stanu faktycznego struktura sprzedaży uzyskana przez Wnioskodawcę może się zmieniać i rzeczywisty poziom wskaźnika korekty znany będzie Podatnikowi po zakończeniu każdego roku podatkowego. Zatem konieczna będzie korekta odliczonego wcześniej podatku naliczonego.

Po zakończeniu danego roku podatkowego podatnik wykonujący czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, obowiązany jest do obliczenia realnej proporcji sprzedaży dla tego roku. Wskaźnik ten posłuży w kolejnym roku do bieżącego wstępnego rozliczania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, a także do sporządzenia rocznej korekty podatku naliczonego, odliczonego wstępnie na podstawie struktury z roku poprzedniego.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w zakresie realizacji projektu badawczego wg ustalonego w Uczelni wskaźnika proporcji, uznać należy za nieprawidłowe, bowiem możliwość zastosowania proporcji znajduje uzasadnienie tylko w odniesieniu do czynności objętych działaniem ustawy o VAT (zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych) z wyłączeniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy w tym miejscu podkreślić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na potrzeby własne niezbędne do realizacji ww. projektu w części na niego przypadającej w zakresie realizacji projektu badawczego wg ustalonego w Uczelni wskaźnika proporcji pod warunkiem, że proporcja ta jest przez Wnioskodawcę wyliczona prawidłowo, tzn. z zastosowaniem wskazanego powyżej dwuetapowego podział podatku naliczonego.

Odnośnie natomiast powołanego we wniosku orzeczenia sądu krajowego tut. organ zauważa, iż wyroki zapadają w indywidualnych sprawach i nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, zatem tut. organ nie jest nimi związany przy dokonywaniu oceny prawnej stanowiska Wnioskodawców w indywidualnych sprawach dotyczących podobnej tematyki. Rozstrzygnięcia dokonane przez Sąd wiążą bowiem wyłącznie w konkretnych sprawach, w których zostały wydane. Ponadto powołany przez Wnioskodawcę wyrok rozstrzyga w odmiennej sprawie, niż będąca przedmiotem niniejszej interpretacji.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie w związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokonuje zakupów wyłącznie na potrzeby własne niezbędne do realizacji ww. projektu w części na niego przypadającej oraz w parciu o proporcję wskazaną przez Wnioskodawcę, której poprawność nie była oceniana, została ona przyjęta jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności nieprawidłowego sposobu wyliczenia przez Wnioskodawcę proporcji określonej zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy również zaznaczyć, iż przedmiotem merytorycznej analizy nie była kwestia relacji pomiędzy Wnioskodawcą a pozostałymi podmiotami (partnerami) uczestniczącymi w realizacji projektu bowiem nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie oraz nie przedstawiono własnego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl