IBPP4/443-71/11/EJ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-71/11/EJ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "....". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 29 lipca 2010 r. pomiędzy Gminą a Województwem została zawarta umowa o dofinansowanie projektu "...". Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytetu 2: Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu, działania 2.3. Promocja gospodarcza i turystyczna regionu.

Realizatorem projektu jest Wnioskodawca - Instytucja Kultury. Ze względu na fakt, iż w projekcie nakłady na realizację projektu (łącznie z podatkiem od towarów i usług) zostały ujęte jako koszt kwalifikowalny Wnioskodawca jest zobowiązany dostarczyć do Urzędu Marszałkowskiego zaświadczenia z Urzędu Skarbowego zawierającego informację czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT.

Głównym celem projektu jest promocja atrakcyjności turystycznej K. i regionu poprzez sztukę festiwalową. Działania zawarte w projekcie obejmują działania festiwalowe, prezentację widowisk i wydarzeń taneczno-muzycznych w kraju oraz za granicą z udziałem polskich i zagranicznych artystów. Zakres rzeczowy projektu zawiera także promocję w TV, radio, stronie www oraz działania pozamedialne m.in. plakaty, ulotki, roll-upy, zaproszenia. Odbiorcami projektu są turyści z kraju i zagranicy. Nakłady brutto ujęte w projekcie zostały uznane jako kwalifikowane. W ramach nich wyróżniono prace przygotowawcze, zarządzanie projektem, porady prawne oraz koszty związane ze zorganizowaniem kampanii promocyjnej.

Płatnikiem faktur jest Teatr, który na 15% wkład własny uzyskał dotację celową od Wnioskodawcy - Gminy. Wszystkie widowiska, materiały promocyjne są udostępniane nieodpłatnie, zatem realizator nie uzyskuje przychodu z projektu. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże w związku z realizacją projektu nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż wszelkie ponoszone wydatki nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W piśmie z dnia 3 lutego 2011 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że wszystkie faktury potwierdzające nabycie towarów i usług są wystawiane na Teatr. Towary i usługi nabyte w związku z realizowanym projektem nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostateczne sformułowane w piśmie z dnia 3 lutego 2011 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczania podatku naliczonego z faktur dotyczących wykonania projektu "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 3 lutego 2011 r.), nie ma możliwości odliczania podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu. W związku z faktem, iż działania w projekcie będą udostępniane nieodpłatnie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Czynności zawarte w projekcie nie będą służyły działalności opodatkowanej, w związku z czym podatek powinien zostać zrefundowany ze środków Unii Europejskiej czyli uznany w projekcie jako koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Wszystkie widowiska, materiały promocyjne są udostępniane nieodpłatnie, zatem realizator nie uzyskuje przychodu z projektu. Wnioskodawca wskazał, że wszelkie ponoszone wydatki nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Towary i usługi nabyte w związku z realizowanym projektem nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczania podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania nabytych w ramach projektu towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl