IBPP4/443-703/05/10

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-703/05/10

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2010 r. (data wpływu 12 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W grudniu 2005 r. podpisano umowę o numerze...z Wojewodą.... na dofinansowanie projektu pn. "XXX".

Projekt realizowany był w ramach Priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej konkurencyjności regionów, Działania 1.3 - Regionalna infrastruktura społeczna i obejmował okres od grudnia 2005 r. - 30 listopada 2007 r.

Projekt obejmował prace budowlane, dotyczące modernizacji bloku operacyjnego i sali zabiegowej oraz wyposażenie pracowni endoskopii w nowoczesny sprzęt do diagnostyki.

Zmodernizowany blok operacyjny i sala zabiegowa oraz zakupione wyposażenie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85.11), które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

W ramach realizacji projektu dokonano zakupu usług budowlanych, komputera z oprogramowaniem, sprzętu medycznego, usługi ksero i bindowania na podstawie faktur VAT wystawionych dla Szpitala.

W latach objętych realizacją projektu tj. w okresie grudzień 2005 - listopad 2007" w ramach ZPORR Szpital prowadził marginalną działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Działalność ta dotyczyła: wynajmu sali szkoleniowej oraz lokalu na działalność gastronomiczną, sprzedaży odpadów procesów radiologicznych, usług sterylizacji, udostępniania dokumentacji medycznej, refaktury mediów, wynajmu powierzchni wystawienniczej, wynajmu sprzętu medycznego, sprzedaży materiałów medycznych, sprzedaży obuwia ochronnego, odsprzedaży wody, badań eksploatacji narzędzi, wydania specyfikacji do przetargu. Jednakże zakupy dokonane w ramach realizacji projektu w żaden sposób nie były związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną.

Podatek VAT, który Szpital wykazywał w deklaracjach podatkowych dotyczył działalności niemającej bezpośredniego związku z zrealizowanym przez Szpital projektem w ramach ZPORR. Szpital prowadził działalność w ponad 99% zwolnioną z podatku od towarów i usług, na podstawie zał. Nr 4 poz. 9 (PKWiU 85.11) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 z 2004 r., poz. 535 z późn. zm.).

Szpital odliczał podatek VAT naliczony związany z czynnościami opodatkowanymi na podstawie bezpośredniego przyporządkowania zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

* część podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących: zakupu mediów (energia elektryczna, energia cieplna, usługi porządkowe, usługi telekomunikacyjne), która jest związana z powierzchnią wynajmowaną na szkolenia i działalnością gastronomiczną;

* podatek VAT naliczony związany z zakupem obuwia ochronnego w latach 2006-2008.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca miał możliwość odliczyć w 2009 r., podatek VAT wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizowanego w okresie grudzień 2005 r. - 30 listopada 2007 r., projektu pod nazwą "XXX" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006, Priorytetu 3 - Rozwój lokalny, Działania 3.5 - Lokalna infrastruktura ochrony zdrowia.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT związanego z zakupami dokonanymi w ramach realizacji projektu pn. "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się z podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że podpisano w grudniu 2005 r. umowę o numerze... z Wojewodą na dofinansowanie projektu pn. "XXX".

Projekt realizowany był w ramach Priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej konkurencyjności regionów, Działania 1.3 - Regionalna infrastruktura społeczna i obejmował okres od grudnia 2005 r. - 30 listopada 2007 r.

Projekt obejmował prace budowlane, dotyczące modernizacji bloku operacyjnego i sali zabiegowej oraz wyposażenie pracowni endoskopii w nowoczesny sprzęt do diagnostyki.

Zmodernizowany blok operacyjny i sala zabiegowa oraz zakupione wyposażenie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85.11), które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

W ramach realizacji projektu dokonano zakupu usług budowlanych, komputera z oprogramowaniem, sprzętu medycznego, usługi ksero i bindowania na podstawie faktur VAT wystawionych dla Szpitala.

W latach objętych realizacją projektu tj. w okresie grudzień 2005 - listopad 2007, w ramach ZPORR Szpital prowadził marginalną działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Jednakże zakupy dokonane w ramach realizacji projektu w żaden sposób nie były związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Jak wskazał Wnioskodawca Zmodernizowany blok operacyjny i sala zabiegowa oraz zakupione wyposażenie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85.11), które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Wnioskodawcy nie przysługiwało zatem w 2009 r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "....".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie zmodernizowany blok operacyjny i sala zabiegowa oraz zakupione wyposażenie nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tekst jedn. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę zmodernizowanego bloku operacyjnego i sali zabiegowej oraz zakupionego wyposażenia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl