IBPP4/443-698/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-698/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odliczania VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odliczania VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina - Miasto C. przystąpiła do realizacji projektu pn. "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Celem ogólnym projektu było wzbogacenie miejskiej oferty kulturalnej oraz jej szeroka promocja w kontekście jubileuszu 1200-lecia legendarnego założenia C. Miasto C. postanowiło przyjąć rolę organizatora kilku wydarzeń kulturalnych, które stanowiły artystyczną osnowę obchodów jubileuszowych. Założono by były to imprezy cykliczne, o ugruntowanej pozycji i poziomie artystycznym, rozpoznawalne i kojarzone z C. Działaniom artystycznym towarzyszyła szeroko zakrojona promocja wydarzeń, miasta i jubileuszu.

W ramach projektu "..." realizowano następujące zadania:

* Koncert inaugurujący rok jubileuszowy - 2 stycznia 2010 r. Teatr - koncert o charakterze popularnym oparty na repertuarze przebojów muzycznych Europy XX w. w nowych, współczesnych aranżacjach w myśl hasła "...",

* Tryptyk koncertowy "..." - czerwiec 2010 r. - to trzy koncerty w kościele oraz Teatrze z udziałem jednej z najlepszych w Europie orkiestr barokowych, Arte dei Suonatori i solistów z krajów Europy Zachodniej,

* "..." - Czerwiec - sierpień 2010 r. - cykl koncertów o zróżnicowanym charakterze od muzyki klasycznej, poprzez popularną do elektronicznej. Koncerty realizowano głównie w plenerze (...),

* Galowy koncert w Kościele w wykonaniu Narodowej Orkiestry - 27 sierpnia 2010 r.,

* Uroczystość jubileuszowa w Teatrze - Uroczysta sesja naukowa promująca wydawnictwo monograficzne o C. - 16 września 2010 r.,

* Koncert o charakterze popularnym zamykający obchody jubileuszowe, zrealizowany w plenerze na c. Rynku - 31 grudnia 2010 r.

Celem działań promocyjnych było zaproszenie do C. i do udziału w wydarzeniach kulturalnych możliwie jak najliczniejszej grupy odbiorców. Wydarzenia kulturalne, które miały miejsce w C., charakteryzowały się wysokim poziomem, a ich popularność zwiększyła się dzięki dodatkowej Informacji. Dodatkowym, również ważnym powodem dla podjęcia szeroko zakrojonych działań promocyjnych był fakt, że tego typu rocznice są zwykle okazją do promocji miasta i utrwalą wizerunek C. jako centrum kultury. Projekt był próbą stworzenia silnego i trwałego skojarzenia: C. - Kultura.

Materiały promocyjne w projekcie były bezpłatnie udostępniane uczestnikom imprez kulturalnych, na które wstęp był również bezpłatny.

W projekcie zakupiono usługi na podstawie umów o dzieło, umów zleceń, zamówień. Były to w głównej mierze usługi o charakterze artystycznym.

W ramach realizacji projektu nie zostały zakupione żadne składniki majątkowe. Przedsięwzięcie było całkowicie niedochodowe.

Działalność prowadzona w ramach zrealizowanego projektu nie generowała żadnych opłat. Projekt po zakończeniu dokumentuje specjalnie stworzona podstrona, która przedstawia wszystkie imprezy zrealizowane w związku z jubileuszem miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 maja 2011 r.):

Czy w opisanym przypadku Wnioskodawcy, jako czynnemu podatnikowi VAT, przysługuje prawo odliczania VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo odliczania VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu "...", ponieważ cała działalność i nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak stanowi art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...".

Celem ogólnym projektu było wzbogacenie miejskiej oferty kulturalnej oraz jej szeroka promocja w kontekście jubileuszu 1200-lecia legendarnego założenia C.

W ramach projektu zorganizowano koncerty oraz uroczysta sesję naukową promującą wydawnictwo monograficzne o C.

Materiały promocyjne w projekcie były bezpłatnie udostępniane uczestnikom imprez kulturalnych, na które wstęp był również bezpłatny.

Działalność prowadzona w ramach zrealizowanego projektu nie generowała żadnych opłat.

Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach. Jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a jak wskazuje treść wniosku w omawianej sprawie związek taki nie wystąpi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczania VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl