IBPP4/443-694/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-694/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 7 czerwca 2011 r.) oraz pismem z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pod nazwą "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 maja 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-694/11/AW z dnia 25 maja 2011 r. oraz pismem z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Ochotnicza Straż Pożarna działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 września 1991 r. O ochronie przeciwpożarowej oraz statutu Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 lutego 2000 r. Ochotnicza Straż Pożarna posiada osobowość prawną, jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej. Działalność Ochotniczej Straży Pożarnej opiera się na pracy społecznej członków. Zgodnie z paragrafem 8 statutu celem Ochotniczej Straży Pożarnej jest oprócz prowadzenia działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz branie udziału w akcjach ratowniczych, jest również rozwijanie wśród członków Ochotniczej Straży Pożarnej kultury fizycznej i sportu oraz rozwijanie i upowszechnianie dz1ałoności kulturalnej. Cele te zgodnie z paragrafem 9 statutu Ochotniczej Straży Pożarnej realizuje m.in. poprzez inicjowanie i organizowanie imprez sportowych oraz przeglądów dorobku amatorskiego tj. ruchu artystycznego Ochotniczej Straży Pożarnej, prowadzenie działalności wydawniczej, organizowanie wystaw, udzielanie pomocy w gromadzeniu eksponatów muzealnych itp.

Dnia 5 lutego 2010 r. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach osi 4 leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania. Projekt pod nawą "...". Wspomniana impreza ostatkowa zorganizowana została 6 lutego 2010 r. A festyn letni 22 sierpnia 2010 r. zakładał swoim zakresem zorganizowanie imprezy ostatkowej i festynu letniego dla mieszkańców Gminy, na których zaprezentowane zostały lokalne zwyczaje, regionalne potrawy. Przedstawiono wystawę dawnych narzędzi, sprzętu używanych do prac na roli oraz prace plastyczne wykonane przez dzieci z miejscowej szkoły. Do realizacji zakresu operacji poniesiono następujące wydatki: wynajęcie zespołu muzycznego, obsługę cateringową, obsługę transportową. Realizacja projektu przyczyni się do rozwoju życia kulturalnego i regionalnego Gminy, jak też zintegrowanie i podniesienie kultury społeczności lokalnej.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, korzysta zatem ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust 1 ustawy o VAT, prowadzi działalność gospodarczą ale z uwagi na fakt, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT nie nalicza ani nie odlicza podatku VAT.

Interpretacja ta będzie stanowiła obowiązkowy załącznik do wniosku o płatność w ramach ww. działania na etapie refundacji wydatków poniesionych obsługę muzyczną imprezy, obsługę cateringową i transportową.

Towary i usługi nabyte na potrzeby zrealizowanego projektu nie mają jakiegokolwiek związku z czynnościami podatkowanymi podatkiem VAT.

Nabyte towary i usługi zostały udokumentowane fakturami VAT, których nabywcą jest Ochotnicza Straż Pożarna.

Wstęp na organizowaną imprezę ostatkową i festyn letni był wolny i nieodpłatny dla wszystkich chętnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 31 maja 2011 r.):

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizowanym projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 31 maja 2011 r.),

Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizowanym projektem, ponieważ nie jest czynnym zarejestrowanym w urzędzie skarbowym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą "..." w ramach osi 4 leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

W ramach zorganizowanej imprezy ostatkowej i festynu letniego dla mieszkańców Gminy zaprezentowane zostały lokalne zwyczaje, regionalne potrawy, przedstawiono wystawę dawnych narzędzi, sprzętu używanych do prac na roli oraz prace plastyczne wykonane przez dzieci z miejscowej szkoły.

Do realizacji zakresu operacji poniesiono następujące wydatki: wynajęcie zespołu muzycznego, obsługę cateringową, obsługę transportową.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, korzysta zatem ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust 1 ustawy o VAT

Towary i usługi nabyte na potrzeby zrealizowanego projektu nie mają jakiegokolwiek związku z czynnościami podatkowanymi podatkiem VAT.

Nabyte towary i usługi zostały udokumentowane fakturami VAT, których nabywcą jest Ochotnicza Straż Pożarna.

Wstęp na organizowaną imprezę ostatkową i festyn letni był wolny i nieodpłatny dla wszystkich chętnych.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego), a zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl