IBPP4/443-694/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-694/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2009 r. (data złożenia 26 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT zawartego w cenach usług nabytych w związku z projektem pn. "Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne we W." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT zawartego w cenach usług nabytych w związku z projektem pn. "Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne we W.". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Gminy W. od grudnia 1998 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT o numerze identyfikacji podatkowej. Stał się on podatnikiem w związku z przekroczeniem odpowiedniej wartości sprzedaży opodatkowanej w 1998 r. Obecnie Gmina W. przygotowuje się do podpisania umowy z Województwem X, reprezentowanym przez Zarząd Województwa, o dofinansowanie projektu pn. "Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne we W." w ramach Dz. 5.2 "Gospodarka odpadami" RPO W na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu będzie zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów komunalnych, znajdującego się we W., stanowiącego własność gminy.

W wyniku procedury przetargowej zgodnej z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych wybrany został wykonawca robót budowlanych związanych z tym przedsięwzięciem, które będą obejmować uformowanie i zagęszczenie zdeponowanych odpadów oraz naniesienie warstw rekultywacyjnych (wyrównawczej, uszczelniającej, drenażowej i rekultywacyjnej). Następnie dokonana zostanie biologiczna rekultywacja tego obszaru poprzez obsianie składowiska trawami i roślinami motylkowymi. Prace nadzorował będzie wyłoniony na podstawie ww. przepisów prawa inspektor nadzoru. Ponadto zostanie przeprowadzona promocja projektu, polegająca w szczególności na umieszczeniu tablic informacyjnych.

UZASADNIENIEm potrzeby realizacji tego projektu jest osiągnięcie efektu ekologicznego poprzez ochronę środowiska (wód, gleby, powietrza atmosferycznego), likwidację zagrożeń dla środowiska i dostosowanie terenu byłego składowiska do norm prawnych. Ponadto celem projektu jest poprawa walorów przyrodniczych i wzrost estetyki krajobrazu, poprawa warunków życia mieszkańców, obniżenie ryzyka zachorowań wśród mieszkańców jak również rozwój turystyki na terenie gminy. Niniejsza inwestycja zostanie wykonana w ramach zadań własnych gminy, wynikających z zapisów art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Koszt inwestycji opiewa na kwotę 707.037,53 zł, z czego 600.981,90 zł pochodzić będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jako dofinansowanie.

W ramach ww. środków zostaną sfinansowane następujące zadania, potwierdzone fakturami VAT, wystawionymi na rzecz Urzędu Gminy W.:

* roboty budowlane

* nadzór inwestorski

* promocja projektu.

Zgodnie z deklaracją gminy, zamieszczoną w zatwierdzonym do dofinansowania wniosku, efekty przedsięwzięcia zostaną utrzymane przez co najmniej 5 lat od jego zakończenia. Gmina pozostanie właścicielem obiektu, będzie go utrzymywała i nie będzie czerpała z niego korzyści pieniężnych, a tym samym produkt projektu nie będzie w ogóle wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa Wnioskodawca ma możliwość zwrotu podatku VAT zawartego w cenach usług, jakie zamierza nabyć w związku z realizacją projektu pn. "Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne we W.".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu w drodze rozliczenia deklaracyjnego z urzędem skarbowym. Zadania, jakie będą realizowane w ramach projektu nie mają żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż ani gmina ani urząd nie będą wykonywać czynności (sprzedaży) opodatkowanych związanych z efektami uzyskanymi w wyniku realizacji tego przedsięwzięcia (proporcja obliczona zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług będzie mniejsza niż 2%). W związku z tym nie istnieje przesłanka do korzystania z prawa określonego w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Produkty uzyskane w wyniku projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Efekty projektu wykorzystane zostaną jedynie do wykonywania zadań publicznych nałożonych na gminę i obsługujący jej organy - urząd gminy odrębnymi ustawami, w tym szczególności ustawą o samorządzie gminnym. Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca uważa, iż podatek VAT zawarty w kosztach projektu nie będzie mógł zostać odzyskany, a tym samym jest kosztem w pełni kwalifikowanym w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd Gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne we W." Gmina będzie właścicielem obiektu, będzie go utrzymywała i nie będzie czerpała z niego żadnych korzyści pieniężnych, a tym samym produkt projektu nie będzie w ogóle wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że proporcja obliczona zgodnie z art. 90 ustawy o podatku VAT będzie mniejsza od 2%.

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest więc do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej oraz działalności mieszanej).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż wybudowany obiekt nie będzie miał żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż ani gmina ani urząd gminy nie będą wykonywać czynności (sprzedaży) opodatkowanych podatkiem VAT. Oznacza to, iż wszystkie zakupy związane z przedmiotową inwestycją nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Zatem podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy w ramach realizacji projektu nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi, tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tych faktur. W odniesieniu do zakupów związanych wyłącznie z czynnościami nieopodatkowanymi nie będzie więc miała zastosowania proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Reasumując należy stwierdzić, iż bez względu na wartość proporcji określonej zgodnie z art. 90 ust. 2-8, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwała możliwość zwrotu podatku VAT zawartego w cenach usług nabytych w związku z realizacją projektu, bowiem jak wskazuje Wnioskodawca, efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl