IBPP4/443-691/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-691/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2008 r. (data wpływu 25 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2009 r. (data wpływu 23 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "x", który współfinansowany będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "x", który współfinansowany będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lipca 2009 r. (data wpływu 23 lipca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-691/09/AZ z dnia 8 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przystępuje do projektu pod nazwą "x", który współfinansowany będzie za środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W dniu 2 czerwca br. podpisano umowę o dofinansowanie projektu.

W ramach projektu będą realizowane następujące zadania:

1.

Przeprowadzenie konkursu na hasło reklamowe kampanii promocyjnej terenów inwestycyjnych Gminy i Miasta. Konkurs zostanie skierowany do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych i mieszkańców regionu. Wybrane hasło reklamowe zostanie wykorzystane podczas realizacji projektu pn. "x" i umieszczone na wszystkich materiałach dotyczących realizacji projektu. Autor wybranego hasła otrzyma komplet materiałów promocyjnych kampanii.

2.

Opracowanie Katalogu ofert inwestycyjnych. Katalog ten będzie zawierał szczegółowe karty opisowe dla każdego z 15 promowanych terenów w czterech wersjach językowych (język: polski, angielski, francuski i niemiecki). Każda oferta zawierać będzie mapkę lokalizacyjną terenu oraz dokumentację fotograficzną. Ponadto w katalogu znajdować się będą wszystkie niezbędne informacje dotyczące instytucji mających wpływ na rozpoczęcie procesu inwestycyjnego. Format katalogu A4, oferty wydrukowane będą w pełnym kolorze. Planowany nakład 2000 szt. katalogów.

3.

Opracowanie Katalogu ofert inwestycyjnych na nośniku elektronicznym (pendrivy wraz z hasłem reklamowym Kampanii) - 1000 szt.

4.

Zakup gadżetów reklamowych (do wykorzystania w czasie realizacji projektu) z nadrukiem oficjalnego hasła reklamowego kampanii i adresem internetowym strony zawierającej oferty promowanych terenów inwestycyjnych. Materiały te będą rozpowszechniane w czasie trwania realizacji projektu pn. "x" w czasie targów, spotkań biznesowych, konferencji i itp. Planuje się zakup następujących gadżetów reklamowych:Kubki - 1000 szt., smycze - 7000 szt., długopisy - 1000 szt., parasole - 500 szt., koszulki - 200 szt., teczki ze skóry z ofertami inwestycyjnymi (ekskluzywne katalogi ofertowe na spotkania biznesowe - 50 szt., segregatory A5 w skórzanej oprawie (na spotkania biznesowe) - 50 szt., podwójne etui na wizytówki - 300 szt., zestaw 3 w 1 (wskaźnik, długopis, pałeczka dotykowa) - 700 szt., zestawy w etui: pióro lub długopis - 100kpl., kalendarze książkowe w skórze - 50 szt., "trójdzielne" - 200 szt.,

5.

Wykonanie profesjonalnej strony internetowej z ofertami terenów inwestycyjnych Gminy i Miasta. Oferty będą dokładnie i przejrzyście opisane, dołączona będzie dokumentacja fotograficzna. Strona ta będzie stanowić podstronę oficjalnego serwisu Gminy i Miasta. Na stronie znajdować się będą wszystkie niezbędne informacje dotyczące instytucji mających wpływ na rozpoczęcie procesu inwestycyjnego oraz komplet informacji niezbędnych dla potencjalnych inwestorów, a o każdej nowej ofercie zainteresowany inwestor zostanie poinformowany drogą e-mailową. Strona będzie dostępna w czterech wersjach językowych: polskim, angielskim, francuskim, niemieckim w kierunku szerszej i łatwiejszej nawigacji informacji o atrakcyjności inwestycyjnej Gminy i Miasta.

6.

Wynajem powierzchni reklamowej wraz z projektem. Nadruk powierzchni reklamowej w pełnym kolorze. Planuje się dzierżawę w pięciu różnych lokalizacjach,

7.

Zakup stojaków reklamowych typu "Roll-up". Stojaki wykorzystywane będą podczas wszystkich prezentacji i spotkań w czasie trwania realizacji projektu. Planuje się zakup 2 stojaków reklamowych,

8.

Zakup laptopa i rzutnika. Sprzęt będzie wykorzystywany podczas spotkań biznesowych, na targach inwestycyjnych oraz podczas indywidualnych spotkań z potencjalnymi inwestorami.

9.

Zawarcie umów na emisję spotów reklamowych w telewizji. Planuje się 45 emisji spotów reklamowych, w tym: 30 emisji 30 sek. spotów reklamowych w godzinach pomiędzy 18.28 - 19.59 15 emisji 30 sek. spotów reklamowych w godzinach pomiędzy 20.00 - 23.00. Emisja spotów odbywać się będzie przez trzy miesiące (luty-kwiecień 2010 r.), w odstępie, co drugi dzień.

10.

Zawarcie umów na emisję spotów reklamowych w radio. Planuje się emisję 10 spotów reklamowych w II kwartale 2010 r. w rozgłośniach radiowych o zasięgu ogólnopolskim lub regionalnym.

11.

Zawarcie umów na uczestnictwo w Targach inwestycyjnych. Planuje się udział w następujących targach inwestycyjnych: Targi Nieruchomości i Inwestycji R 2010 w Wiedniu - maj 2010 r., O 2009 - Europejski Tydzień Regionów i Miast w Brukseli - październik 2009, Międzynarodowe Targi Nieruchomości Inwestycyjnych E 2009 w Monachium - październik 2009.Targi Inwestycyjne M w Cannes - marzec 2010.

Projekt będzie w 83,48 % finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 7.7. poddziałanie 1.1.2. Promocja inwestycyjna oraz 16,52 % z budżetu Gminy i Miasta.

Efekty realizacji projektu będą ogólnodostępne i bezpłatne. W wyniku realizacji projektu Gmina i Miasto nie będzie osiągać żadnych przychodów.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem prze Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Materiały rozpowszechniane w czasie realizacji projektu będą przekazywane nieodpłatnie. Zakupione na potrzeby realizacji projektu: laptop i rzutnik, po zakończeniu realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności związanych z funkcjonowaniem urzędu tj. do prezentacji multimedialnych, do pracy biurowej, a co za tym idzie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 16 lipca 2009 r.):

Czy Wnioskodawca jako beneficjent umowy i realizator projektu ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu z dnia 16 lipca 2009 r.) nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków projektu pod nazwą "x". Urząd Gminy i Miasta jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym więc nie istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ost. zm. Dz. Nr z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw (art. 7 ust. 1 pkt 18 i 20 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług. Jednakże zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przystępuje do projektu pod nazwą "x", który współfinansowany będzie za środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ramach projektu będą realizowane różnorodne zadania mające na celu promocję Gminy. Zadania będą polegały m.in. na przeprowadzeniu konkursu na hasło reklamowe kampanii promocyjnej terenów inwestycyjnych Gminy, opracowaniu katalogu ofert inwestycyjnych w czterech wersjach językowych, zakupie gadżetów reklamowych (do wykorzystania w czasie realizacji projektu) z nadrukiem oficjalnego hasła reklamowego kampanii i adresem internetowym strony zawierającej oferty promowanych terenów inwestycyjnych, wykonaniu profesjonalnej strony internetowej z ofertami terenów inwestycyjnych Gminy i Miasta, wynajmie powierzchni reklamowej w pięciu różnych lokalizacjach, zakupie stojaków reklamowych typu "Roll-up", które wykorzystywane będą podczas wszystkich prezentacji i spotkań w czasie trwania realizacji projektu, zakupie laptopa i rzutnika, które będą wykorzystywane podczas spotkań biznesowych, na targach inwestycyjnych oraz podczas indywidualnych spotkań z potencjalnymi inwestorami. Ponadto planuje się zawarcie umów na emisję spotów reklamowych w telewizji, w radiu oraz zawarcie umów na uczestnictwo w Targach inwestycyjnych.

W ramach realizacji projektu będą rozpowszechniane materiały promocyjne kampanii, tj. katalogi drukowane oraz na nośniku elektronicznym, gadżety reklamowe: kubki, smycze, długopisy, parasole, koszulki, teczki ze skóry z ofertami inwestycyjnymi, ekskluzywne katalogi ofertowe na spotkania biznesowe, segregatory w skórzanej oprawie, podwójne etui na wizytówki, zestawy 3 w 1 (wskaźnik, długopis, pałeczka dotykowa), zestawy w etui: pióro lub długopis, kalendarze książkowe i trójdzielne.

Efekty realizacji projektu będą ogólnodostępne i bezpłatne. W wyniku realizacji projektu Gmina i Miasto nie będzie osiągać żadnych przychodów.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Materiały rozpowszechniane w czasie realizacji projektu będą przekazywane nieodpłatnie. Zakupione na potrzeby realizacji projektu: laptop i rzutnik, po zakończeniu realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności związanych z funkcjonowaniem urzędu tj. do prezentacji multimedialnych, do pracy biurowej, a co za tym idzie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jeżeli więc nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Z treści wniosku wynika, iż wszystkie czynności podejmowane w związku z realizacją projektu mają na celu promocję Gminy. Efekty realizacji projektu będą ogólnodostępne i bezpłatne. W wyniku realizacji projektu Gmina i Miasto nie będzie osiągać żadnych przychodów.

Projekt ten więc jako działanie promocyjne o charakterze ogólnodostępnym nie generuje żadnych przychodów, tym samym realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem przekazywane w ramach realizacji projektu nieodpłatnie materiały również nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro wiec podejmowane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu działania nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "x". Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 22 ust. 1 i 2 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl